POZNÁMKA
Oto BALOGH
Sedemnásty júl je pamätným dňom prijatia Deklarácie o zvrchovanosti SR, ktorá bola prvým krokom k ústavnému dovŕšeniu slovenskej štátnosti. Dvadsiate výročie tejto historickej udalosti si každý pripomenul po svojom.
Vláda slávnostným zhromaždením v priestoroch historickej budovy parlamentu na Župnom námestí v Bratislave organizovanom predsedom NR SR, Matica Slovenská viacerými spomienkovými podujatiami, niektorí odporcovia prijatia Deklarácie (KDH) farizejským vyhlásením zdôrazňujúcim, že vždy podporovali a podporujú štátnosť ako cestu budovania spravodlivého a solidárneho Slovenska pre ľudí, niektoré komerčné televízie (Markíza) spravodajským príspevkom, v pozadí ktorého bolo jasne cítiť úsilie o zneváženie tejto historickej chvíle.
Svoje polienko do ohňa pridala aj komerčná televízia Nova, ktorá má rovnakého vlastníka ako Markíza – americkú mediálnu skupinu CME. V športovom spravodajstve svojich večerných televíznych novín odvysielala príspevok o blížiacich sa tridsiatych letných olympijských hrách v Londýne. Okrem medailových ambícií českých športovcov informovala aj o problémoch s dopravou a o nie príliš priaznivom počasí v dejisku hier, začínajúcich o desať dní. V zápätí prišiel prestrih na členov slovenskej olympijskej výpravy, ktorí sa už nachádzajú v dejisku hier, sprevádzaný nasledujúcim komentárom: „Zimu zaháňajú slovenskí športovci v oblečení vzbudzujúcom úsmev a pripomínajúcom kolekciu bačov z Vysokých Tatier“ (?!)
Akýkoľvek komentár k vyššie uvedenému je zbytočný. Žiada sa len dodať, že oblečenie našich športovcov zdobí národný motív inšpirovaný ľudovými tradíciami (čičmianska výzdoba), ktorý má byť vyjadrením tímového ducha, národnej hrdosti a spolupatričnosti olympijského tímu. Dodávateľom kolekcie oblečenia, vyrobeného z vlákien kávy, vybaveného ochranou proti UV žiareniu je spoločnosť ALPINE PRO, ktorá dodala oblečenie aj pre českých olympionikov.
Ani tento fakt však nezabránil televízii Nova kopnúť si do slovenských športovcov práve v deň, pripomínajúci začiatok slovenskej cesty k samostatnosti. Viac by na túto tému určite vedel povedať Vladimír Mužík, riaditeľ spravodajstva a publicistiky tejto komerčnej televízie. Je ním od februára tohto roka, kedy prijal ponuku nového generálneho riaditeľa Novy Jana Andrušku a stoličku šéfredaktora bulvárneho denníka Blesk vymanil za novú funkciu. Mužík štyri a pol roka pôsobil aj na Slovensku ako šéfredaktor bulvárneho denníka Nový čas. Bulvarizácia spravodajstva českej komerčnej televízie je dôkazom toho, že ešte stále sa nájdu jedinci, ktorých kažodenným chlebom je poškodzovanie dobrých vzťahov medzi oboma národmi.