Širokorozchodná nie je boľševický nezmysel


širokorozchodná trať foto 1ČO INÍ NEPÍŠU

Prepravca Cargo je v strate pre nedostatok objednávok

Ivan BROŽÍK – Foto: archív

Po troch rokoch sa ukončil projekt zapojenia Slovenska do medzinárodnej siete rýchlych vlakov kombinovanej dopravy, financovaný zo zdrojov Európskej únie. Na Slovensku tento projekt chemickej logistiky v strednej Európe – ChemLog – zastrešoval Zväz chemického a farmaceutického priemyslu SR.

Cieľom ChemLogu bolo nájsť ekonomickejšiu, ekologickejšiu a bezpečnejšiu prepravu surovín a výrobkov pre chemický priemysel. Súčasne sa malo znížiť riziko prepravy a následky možných nehôd. Eliminoval by sa tým aj neustále rastúci podiel cestnej dopravy na prepravách pre chémiu. Pre zníženie emisií by mala byť cestná doprava používaná na cestu do terminálu a na väčšie vzdialenosti by už mala byť využitá železnica. To si vyžaduje rozvíjať multimodálnu alebo častejšie nazývanú kombinovanú prepravu. Pri nej sú návesy, kontajnery, cisternové kontajnery aj výmenné nadstavby sústreďované v termináloch a prekladané na ucelené vlaky. Vlaky sú často prepravované systémom nočného skoku, pritom preprava na vzdialenosti 1 000 – 1 200 km trvá do 24 hodín. Ak by teda pri doprave tovarov z Východu a na Východ odpadli časové straty, vyvolané nutnosťou prechodu na „ruský“ železničný rozchod, bolo by možné dostať aj na niekoľko tisíckilometrové vzdialenosti tovary do troch-štyroch dní.

,,Tým, že je Slovensko napojené na siete terminálov Ukrajiny, Ruska až po Čínu, poskytuje príležitosť pre zvýšenie svojho dopravného významu,“ hovorí sa v sumarizujúcom dokumente zväzu chemikov. Zatiaľ Slovensko nevyužíva svoje prepravné kapacity a železničný prepravca Cargo je v strate pre nedostatok objednávok na prepravu. Pritom v okolitej Európe je každý štvrtý vlak vlakom kombinovanej prepravy. Pre ilustráciu: jeden vlak odvezie 40 – 90 kontajnerov a kapacita dvojkoľajnej koridorovej trate je rovnaká ako 6 – 8-prúdovej diaľnice. Mimochodom, koľko finančných zdrojov musí každoročne Národná diaľničná spoločnosť vynaložiť na opravy ťažkými nákladiakmi poničených diaľnic? Aké sú škody na našej celej cestnej sieti, v obciach, kadiaľ prechádza ťažká preprava, o škodách na životnom prostredí ani nehovoriac? Nestojí ten súčet za konečné rozhodnutie?



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.