Čínski producenti sa presadzujú stále novšími stratégiami
V európskej ekonomike sú Nemecko a Francúzsko považované za jej piliere. Bez ich rozhodnutia sa v Únii nič nepresadilo. Situácia sa však dnes zásadným spôsobom zmenila. V Nemecku je ekonomika na hranici recesie a Francúzsko je pre rozpočtový deficit povinné, rovnako ako aj Slovensko, predložiť súbor konsolidačných opatrení na jeho zníženie.
Prečo sa nemecká ekonomika dostala do recesie, keď doteraz vždy vykazovala niekoľko stomiliardový prebytok zahranično-obchodnej bilancie? Z nepochopiteľných dôvodov Nemci odstavili funkčné jadrové elektrárne, zo sankčných dôvodov neodoberajú lacné ruské fosílne palivá, majú čoraz väčšie problémy s migrantmi, so starnutím nemeckého obyvateľstva a s dosahom na trh práce, čo navyše s narastajúcou konkurenciou čínskeho, ako aj amerického automobilového priemyslu spôsobuje nemeckému automobilovému priemyslu vážne ekonomické problémy. Keďže je v ňom zamestnaných vyše osemstotisíc zamestnancov s ročnými tržbami okolo štyristo miliárd eur, každá zmena v dopyte po elektrických automobiloch na európskom, najmä však čínskom trhu sa negatívne premieta do nemeckej ekonomiky.
■ PROBLÉMY AUTOMOBILIEK
V tejto súvislosti treba uviesť, že európske automobilky nie sú dnes schopné v kvalite a aj cene konkurovať čínskej automobilovej produkcii, podľa všetkého čínskou vládou dotovanej výrobe. Preto sa nemôžeme čudovať, že do problémov sa dostalo päť najväčších automobiliek v EÚ, čo sú BMV, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a nemecká automobilová pýcha, ktorou je Volkswagen. Pre Európu sú to zlé správy, keďže automobilový priemysel sa na HDP starého kontinentu podieľa siedmimi percentami a zamestnáva vyše trinásť miliónov obyvateľov starého kontinentu. Medzinárodný menový fond hovorí o štrukturálnych problémoch či nadbytočnej administratívnej regulácii zo strany európskych inštitúcií, akými sú trebárs limity v oblasti emisií výfukových plynov, s ktorými sa na čínskom trhu vôbec nezaoberajú. Nemecko sa do krízy v automobilovom priemysle dostalo aj preto, že príliš investovalo do nerentabilnej výroby elektromobilov, keďže ich k tomu nútili aj prísne emisné predpisy EÚ.
■ NEOHROZENÁ BRATISLAVA
Štyri zahraničné automobilky na Slovensku − Kia Motors, Jaguar Land Rover, Stellantis a Volkswagen − vyrobia vyše milióna automobilov, čo v prepočte na obyvateľa je najviac na svete. Na slovenskom HDP sa podieľajú dvanástimi percentami a dávajú prácu okolo 170-tisíc zamestnancom. V súčasnosti má z nich najväčšie problémy Volkswagen, ktorého bratislavský závod ako jediný na svete vyrába štyri modelové značky − Tourage, Audi, Porche a Škoda. V Nemecku dochádza k poklesu výroby s následným nevyužívaním výrobných kapacít, k prepúšťaniu zamestnancov s hroziacimi štrajkami. To sa však bratislavského závodu nedotýka. Na problémy v Nemecku reagujú akcie poklesom, v tomto roku už o štyridsať percent, a keď k tomu pripočítame straty z poklesu predaja nielen doma a najmä na ich najdôležitejšom čínskom trhu, treba pokladať krízovú situáciu u nich za vážnu. Nakoľko sa na tomto stave podpísalo rozhodnutie Európskej komisie, že výroba automobilov na spaľovacie motory má v Európe po roku 2035 skončiť aj z dôvodu sprísnenia emisných pravidiel, nešpekulujme. Nemecko a Taliansko už začali na Európsku komisiu tlačiť, aby prísne emisné pravidla zmenila, čo podľa všetkého sa aj za podpory ostatných európskych výrobcov určite presadí. Podľa posledných údajov predaj nových automobilov na starom kontinente klesá, a to nielen na spaľovacie motory, ale najmä elektrických, keďže na lacné čínske elektromobily sa v úsilí obmedziť ich dovoz zavádzajú vysoké clá, čo podľa všetkého neostane bez odvetných čínskych opatrení na európske výrobky. To sa v prípade vývozu mäsa týka aj slovenských exportérov.
■ ČÍNSKY ZÁUJEM
Čínskej produkcii elektromobilov „nestačí“ kvalitou a cenou ani americký výrobca TESLA, keďže čínske automobilky problém s clami obchádzajú budovaním spoločných podnikov s európskymi výrobcami alebo zvyšovaním akciového podielu v nich, ako je trebárs vstup čínskej spoločnosti BYD do automobilky Mercedes. Uvidíme, aký vývoj naberie táto stratégia čínskych automobiliek, keďže čínske ministerstvo už „varovalo“ domácich výrobcov pred rizikami investícií do automobilového priemyslu v zahraničí, pričom menovalo aj konkrétne krajiny, medzi ktorými Slovensko nie je. Čínske automobilky sa tým len usilujú kompenzovať spomaľovanie dopytu na domácom trhu a zároveň sa tak vyhnúť clám, ktoré zavádzajú aj Európe. Okrem baterkárne v Šuranoch, v ktorej sa angažuje čínsky kapitál, „poškuľuje“ druhý najväčší čínsky výrobca automobilov Geely, ktorý má vlastnícky podiel aj vo švédskej spoločnosti Volvo Cars, že využije synergický efekt s budovanou spoločnosťou na východe a bude investovať len do výroby elektromobilov.
Róbert HÖLCZ
Foto: Internet