Baterkárni v Šuranoch už nestojí nič v ceste
Len niekoľko dní po čínskom zájazde mestských poslancov, predstaviteľov samosprávy, miestnych obyvateľov, okrem odporcov baterkárne z neformálneho združenia Chránime si naše, na pozvanie investora Gotion High-tech sa v Šuranoch konalo zastupiteľstvo. Rozbehu baterkárne už nič nestojí v ceste. Jeden poslanec, ktorý bol prekážkou na prijatie uznesenia, zázračne zmenil dovtedajší negatívny postoj.
Štátna firma MH Invest, ktorá zabezpečuje prípravné práce Industrial Parku Šurany môže rozbehnúť svoje aktivity. V júli tohto roka totiž žiadosť MH Invest mestské zastupiteľstvo tesne neschválilo. Médiá, ktoré sa tiež vo vládnom špeciále do Číny zviezli, pripravili PR rozhovory a výlučne kladné hodnotenie tohto projektu. Všetko beží ako po masle...
- CHYBNÁ KLASIFIKÁCIA
Prípravu projektu sprevádza rad omylov. Podľa poslankyne mestského zastupiteľstva v Šuranoch Alžbety Danielovej spoločnosť Znalci, s. r. o., chybne uviedla, že predmetom predaja sú parcely klasifikované ako stavebné pozemky. Pri klasifikácii vychádzali z osvedčenia o významnej investícii a územného plánu mesta Šurany. Ukázalo sa, že podľa plánu ide o ornú pôdu. Keďže jeden poslanec zmenil názor, primátor dal o uznesení hlasovať. Po schválenom odpredaji pozemkov MH Invest síce dostali záujemcovia šancu na otázky, ale už boli zbytočné. Keďže na zastupiteľstve sa zdvihla vlna odporu s rozhorčenými výkrikmi, primátor nechal z miestnosti vykázať verejnosť. Celý priebeh zastupiteľstva si môže verejnosť pozrieť aj na platforme You Tube. Petíciu odporcov výstavby baterkárne z ohrozenia životného prostredia doteraz podpísalo vyše sedemnásťtisíc občanov, ktorí majú obavy aj na príklade z Maďarska, kde pôsobí podobná fabrika.
- ŠTEDRÉ DOTÁCIE
GIB je spoločným podnikom slovenskej spoločnosti InoBat, ktorá už pôsobí vo Voderadoch pri Trnave, a čínskeho giganta Gotion Hig-Tech. Ten je exkluzívnym dodávateľom batérií pre Volkswagen mimo Číny. Volkswagen zároveň vlastní takmer dvadsaťpäťpercentný podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti. Podľa zistení Investigatívneho centra Jána Kuciaka sú tu prepojenia na bývalých i súčasných politikov a oligarchov z južného Slovenska. Startup InoBat podľa údajov zo slovenského Centrálneho registra zmlúv dostali firmy zo skupiny InoBat cez rôzne zmluvy, no najmä dotácie a investície, vyše 35 miliónov eur na rozvoj súkromného biznisu. Súčasná vláda investíciu podporí sumou 214 miliónov eur. Finančne projekt podporilo aj Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky a štátny Slovak Investment Holding. Podľa údajov časopisu Forbes slovenský výrobca batérií InoBat Auto získal v roku 2021 aj 10 miliónov eur od indickej firmy Amara Raja na baterkový biznis vo Voderadoch.
■ Lítiová vojna
Investor v Šuranoch má ešte jeden veľký problém, o ktorom sa v médiách málo hovorí. Súvisí s dlhodobou vojnou na Ukrajine. Ide o to, že ruská armáda pokračuje v postupe smerom k ložisku lítia Ševčenkovskoje. Ide o jedno z najväčších na planéte a jediné v Európe. Na konci novembra ruská armáda rozvinula v Pokrovskom smere ofenzívu južne od Kurachova. To by mohlo znamenať aj koniec bojov, pretože biznis je biznis. Ak lokalitu obsadia ruskí vojaci, nebude o čo bojovať. Po voľbách v USA, ktoré vyhral drvivo Donald Trump, sa tomu venoval aj ukrajinský vodca Zelenskyj. Navrhol otvoriť prístup k ťažbe ukrajinských nerastných surovín pre americké spoločnosti, pričom sa opieral o strategický význam ložísk lítia na rozvoj amerických technológií. Pre denník The Times riaditeľ Ukrainian Industrial Expertise Volodymyr Vlasiuk povedal, že Ukrajina je bohatá na suroviny s ložiskami nerastných surovín potrebných na výrobu moderných polovodičov a batérií a vlastní dvadsaťdva z tridsiatich štyroch nerastných surovín, ktoré EÚ označila za kritické suroviny. Takže nepriamo ponúkol USA a Západu výmenný obchod – drancovanie surovín za zbrane.
- ZÁŤAŽE OSTANÚ
Výkonný riaditeľ čínsko-slovenského konzorcia Gotion InoBat Batteries Pavol Krokoš pre médiá prezradil aj to, že štát na prípravu parku poskytne navyše viac ako sto miliónov eur, pričom tretinu budú tvoriť daňové úľavy. Batérie na Slovensku neostanú – osemdesiat percent pôjde do koncernu Volkswagen mimo Slovenska. Niekto si môže povedať, že firma dá Slovensku nahliadnuť do jej moderných technológií. Otázkou je, či treba vyrábať na úrodnej slovenskej pôde batérie s environmentálnymi záťažami, ktoré pôjdu na vývoz.
Ivan KAJČOVIČ ‒ Ilustračné foto: Depositphotos