Kedy priláka Slovensko viac turistov?

thumbnail

 V cestovnom ruchu sme najhorší v celom európskom spoločenstve. V roku 2014 ešte pred začiatkom zimnej sezóny sme si v správe Európskej komisie pre cestovný ruch vypočuli nelichotivé hodnotenie cestovného ruchu na Slovensku. Kým cestovný ruch v danom období do decembra 2014 pozitívne rástol v celej Európe, Slovensko bolo negatívnou výnimkou. Ako jediný štát EÚ sme v medzinárodných hodnoteniach dosiahli záporné hodnotenie vyčíslené na takmer mínus štrnásť percent oproti priemeru. Lepšie dopadli všetky krajiny Európskej únie. Len pre porovnanie ‒ Česko sa drží medzi najlepšie hodnotenými destináciami.

Aj keď Európska komisia pre cestovný ruch predpokladala, že zlá situácia v slovenskom turizme by sa mohla zlepšiť po nástupe zimnej sezóny, odborníci varujú, že zahraničnú klientelu Slovensko príliš neláka. Dôvodov je viac, no najviac sa skloňuje fakt, že štát dlhodobo podceňuje koncepčnú podporu cestovného ruchu na Slovensku.

■ MENEJ RUSOV

Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Región Vysoké Tatry vníma negatívne najmä pokles záujmu zo strany Ukrajincov, čo je dané aj súčasnou ekonomickou situáciou tamojšieho obyvateľstva. „Zámožná ruská klientela k nám chodila z roka na rok menej. Naopak, počet Ukrajincov v roku 2013 stúpol, prišlo ich dosť, takže ten pokles za rok 2014 a zrejme aj 2015 kvôli spoločenskej situácii u nich bude naozaj vysoký,“ konštatovala výkonná riaditeľka OOCR Lenka Maťašovská. Istú rolu v poklese počtu ruských turistov spôsobuje aj emocionálna stránka, keďže značná časť Rusov, ktorí neprídu na Slovensko, cíti krivdu voči Európskej únii a jej sankciám.

SNN 43-44_tatry hory, horolezciTento úbytok chceli Tatranci zaplniť inými turistami, veľa si sľubujú najmä od návštevníkov z Pobaltia a Veľkej Británie. „Do Londýna lieta z Popradu priama letecká linka, vyvíjame tam aj marketingové aktivity, v januári sme pripravili infocestu pre touroperátorov a novinárov. Zároveň 13. decembra prileteli prví turisti z Rigy do Popradu. Dúfame, že sa zvýši počet návštevníkov aj z tradičných trhov ako Slovensko, Česko a Poľsko,“ dodala L. Maťašovská. Počasie a snehové podmienky tomu priali, výsledky sa však budú dať vyhodnotiť až po definitívnom konci zimnej sezóny.

■ NIELEN TATRY

V rebríčku návštevnosti si chce polepšiť hlavné mesto Bratislava. V roku 2014 ho navštívilo deväťstopäťdesiattisíc turistov, lenže väčšina z nich bola v meste na jednodňovú turistiku cestou z Viedne či Budapešti. Takýto cestovný ruch nie je veľkým prínosom. Bratislava chce v roku 2015 privítať vyše milión návštevníkov a o rok neskôr, keď bude aj hlavným mestom Európskej únie, trúfa si na ešte vyššie číslo. Otázka je, či bude mať čo turistom ponúknuť... Rozbité cesty, neporiadok, žobráci a bezdomovci, železničná stanica horšia než verejné záchody – to nie sú atrakcie, za ktorými dnes turisti cestujú, aby si oddýchli a načerpali zaujímavé pozitívne zážitky.

■ NOVÁ KONCEPCIA?

V Bratislave sa nedávno konal veľtrh cestovného ruchu, ale to je skôr podujatie, kde si našinci chodia zisťovať ceny v zahraničných destináciách. To je však vyvážanie peňazí do zahraničia. Na prilákanie turistov k nám musíme byť aktívni a pomôcť môže spájanie sa so susedmi. Aj preto zástupcovia národných turistických organizácií krajín Vyšehradskej štvorky (V4) budú propagovať stredoeurópsky región na vzdialených trhoch spoločne. Ako informoval hovorca Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) Martin Šebesta, predstavitelia krajín V4 počas novembrového stretnutia v Jasnej skoordinovali svoje marketingové aktivity v USA, Rusku a postsovietskych krajinách, v Indii, Číne, Južnej Kórei, juhovýchodnej Ázii a v Latinskej Amerike.

Podľa odborných trhových analýz ide o štáty, ktorých obyvatelia majú najväčší záujem cestovať do Európy. Zároveň ide o krajiny s najväčším potenciálom rastu počtu cestujúcich do zahraničia a ich výdavkov na cestovanie. Krajiny V4 chcú tento trend zachytiť a spoločným úsilím predstaviť turistom krásy stredoeurópskeho regiónu. Na prilákanie turistov vznikajú spoločné tematické balíčky. Turisti zo vzdialených trhov vďaka nim pri návšteve štátov strednej Európy spoznajú pamiatky zapísané v zozname UNESCO, mestá a ich históriu, vychutnajú si aj lokálnu kuchyňu s jej originálnymi chuťami a so špecialitami. „V ponuke sú aj možnosti zážitkovej dovolenky, kúpeľníctvo či duchovné pamiatky. Významnou súčasťou spoločnej ponuky a prezentácie je aj kongresový cestovný ruch,“ dodal Šebesta.

■ NAŠI NA VEĽTRHOCH

V druhej polovici januára sa uskutočnili výstavy cestovného ruchu  Ferien Messe vo Viedni, Matka v Helsinkách a CMT v nemeckom Štuttgarte. „Nemecko je dlhodobo tretím najväčším zdrojovým trhom slovenského cestovného ruchu. Veľtrh v Stuttgarte si počas deviatich výstavných dní príde pozrieť vyše dvestopäťdesiattisíc návštevníkov. Veríme, že na svojich tohtoročných cestách mnohí z nich neobídu Slovensko,“ povedala Marta Kučerová, generálna riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Agentúra prezentovala Slovensko aj v USA.  „Veľtrh New York Times Travel Show je jeden z najväčších na území USA a vôbec najväčší medzinárodný veľtrh cestovného ruchu na východnom pobreží USA. Koná sa pod záštitou denníka New York Times, čo zvyšuje jeho prestíž. Slovensko ponúka na malom priestore všetky druhy cestovateľských lákadiel, ktoré môžu Američanov zaujímať – panenskú prírodu, historické mestá, kúpele, akvaparky, aj adrenalínové zážitky,“ hovorí M. Kučerová.

Dôležitá je aj prezentácia konkrétnych regiónov. Na vybraných veľtrhoch sa prezentujú mestá Piešťany, Trnava, Nitra, Trenčianske Teplice, Košice, Vysoké Tatry, Banská Bystrica, Bratislava, Spišská Nová Ves a Sliač. „Návštevníkov najviac zaujímajú možnosti letnej turistiky a cykloturistiky v horách, návštevy pamiatok UNESCO, kúpele, ale aj víkendové návštevy miest. Dúfame, že kvalitná propagácia krás Slovenska a služieb, ktoré tu môžu návštevníci využiť, prispeje k ďalšiemu zvýšeniu cestovného ruchu. To pomôže zlepšiť nielen ekonomiku, ale aj povedomie o Slovensku ako atraktívnej turistickej destinácii vo svete,“ dodala Marta Kučerová.

Roman KALISKÝ-HRONSKÝ ‒ Foto: autor



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.