Ak sú vaše úmysly ušľachtilé, celý vesmír sa spojí, aby vám pomohol
Každá pomoc je kvapkou v mori dobra. V duchu kvapiek pomoci sa niesol aj jubilejný piaty ročník Národnej ceny starostlivosti Dobré srdce 2024. Ocenenie za výnimočný prínos pre sociálne služby získala PhDr. Zuzana FABIANOVÁ, MBA, generálna manažérka komplexu zariadení a služieb − konkrétne Ošetrovateľského centra na Lipovej ulici a Zariadenia sociálnych služieb Slnečný dom na Starinskej ulici v Humennom.
V budúcom roku si pripomeniete dvadsaťročné jubileum pôsobenia zariadenia na humenskej Lipovej ulici. Pamätám si, ako opatrne pred vami vtedy otvárali dvere. Ako si na to spomínate?
Bol to čas našej profesionálnej nevinnosti − čas prvého dotyku s realitou v nemocnici. Nabité teóriou a naivnými predstavami o vysnívanej profesii zo zdravotnej školy sme mali veľké očakávania, ale všetko bolo inak. Hlboko dotknuté realitou nemocničnej starostlivosti o starých a bezvládnych ľudí sme túžili priestor zmeniť do inej, lepšej, farebnejšej, láskavejšej podoby. A tak sme sa po rokoch štúdia a skúseností v zahraničí vrátili späť. Koncom októbra v roku 2005 sme viezli v aute revízneho lekára, ktorý prišiel skontrolovať pripravenosť nášho domu ošetrovateľskej starostlivosti na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. „Kto to kedy videl, aby sestričky zodpovedali za zdravotnícke zariadenia?“ krútil hlavou. Nikto z nás vtedy netušil, že o niekoľko rokov ten istý lekár vyjadrí nad výsledkami našej práce úprimný obdiv a uznanie. Po sérii náročných rokovaní so všeobecnou zdravotnou poisťovňou stali sme sa úplne prvým domom ošetrovateľskej starostlivosti na Slovensku. Tak sa nakoniec podarilo v priestoroch pekného, ale prázdneho a nevyužitého poschodia internátu strednej zdravotníckej školy vdýchnuť život maličkej nemocnici, ktorú spravovali sestry.
Spomínam si na vašu žiadosť a následný lobing medzi poslancami mestského zastupiteľstva, aby schválili pozemok na výstavbu zariadenia sociálnych služieb Slnečný dom, n. o., na Starinskej ulici. Tuším, že vtedy ste prešli o jeden hlas...
Dom ošetrovateľskej starostlivosti má od roka 2011 mladšieho súrodenca – Zariadenie sociálnych služieb, ktoré sme postavili na zelenej lúke a je stelesnením sna a prepojenej zdravotnej a sociálnej starostlivosti. Netajím, že často s nami bola prítomná čistá radosť z úspechu, ktorý zachraňoval náš sen, ale najmä ľudí. A častejšie boli pochybnosti, odmietanie aj slzy po zmarených nádejach. Nech to neznie ako klišé, ale ako životom overená pravda: ak je vaša snaha veľká a úmysly ušľachtilé, celý vesmír sa spojí, aby vám pomohol. A často ako prvý krok postačí, že dobro podporíte.
Chýbajúca legislatíva, neochota pomôcť i ďalšie okolnosti boli v roku 2017 príčinou, že prvý dom ošetrovateľskej starostlivosti na Slovensku sa ocitol vo vážnom existenčnom ohrození.
Od zelených stolov škrtajúce perá nemilosrdne spochybňovali indikáciu ošetrovateľskej starostlivosti, ktorá má v súčasnej legislatíve už prívlastok „dlhodobá zdravotná“. Rušenie dĺžky pobytov, neúnosné kvantum administratívy, nedostatok financií, pacienti vo veľmi vážnom stave, veľa úmrtí, vyčerpaný personál, málo sestier, časté výpadky personálu, do toho zlyhávanie charakteru zamestnancov, problémy s pracovnou morálkou... samé komplikácie. Žili sme len vďaka dobrej spätnej väzbe drvivej väčšiny blízkych našich pacientov a nadšeniu audítorov, ktorí obdivovali naše prepracované a najmä fungujúce procesy kvality. Kritické obdobie trvalo päť rokov. Som veľmi rada, že nikdy sme neustúpili zo svojich predstáv o budovaní špičkovej kvality ošetrovateľskej starostlivosti a celej organizácie. Nevybrali sme si ľahšiu cestu, aj keď sa veľakrát zdala byť jediným riešením. Ani v najťažších okamihoch sme to nevzdali a odmenou nám bolo, že sme stretli ľudí, ktorých sme o význame kvalifikovaných ošetrovateľských domov nemuseli dlho presviedčať. Každý, kto sa prišiel na vlastné oči presvedčiť, uveril ošetrovateľstvu a sestrám. Nie na základe krásnych rečí, ale hmatateľnej reality.
K zmene legislatívy však došlo až v roku 2018...
Na základe dôležitých legislatívnych zmien sa tisícom prijímateľov umožnilo poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti podľa nového komplexného ošetrovateľského štandardu. Zrodila sa úhrada za ošetrovateľskú starostlivosť a mnohé zariadenia sociálnych služieb sa mohli stať súčasne poskytovateľmi zdravotnej – ošetrovateľskej starostlivosti ako legitímni, zmluvní partneri zdravotných poisťovní. Práve táto zmena bola z hľadiska vývoja suverénneho ošetrovateľstva priam revolučná. Ale podmienky na stabilizáciu a pokračovanie sme museli ťažko vybojovať. Byť príkladom a zároveň sa angažovať v tvorbe štandardov, stratégií a politík na národnej úrovni. Vychádzať z komfortnej zóny a hľadať riešenia v situáciách, ktoré sa zdali byť neriešiteľnými.
Pričinili ste sa o to aj vy − konkrétne ako predsedníčka odborných pracovných skupín Ministerstva zdravotníctva SR pre tvorbu ŠDTP pre odbory ošetrovateľstvo a dlhodobú starostlivosť a predsedníčka sekcie ošetrovateľstva Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb SR.
Legislatívna možnosť poskytovať prijímateľom sociálnej služby tiež ošetrovateľský manažment na základe paušálnej úhrady je tu od roka 2018 na základe našej iniciatívy. Intenzívne sme nielen upozorňovali na potrebu prepojenia sociálnej a zdravotnej starostlivosti, ale zároveň aktívne tvorili legislatívne podklady na základe našich skúseností z praxe. Mnohé z nich napokon uspeli v dôležitej fáze rámcového definovania národnej koncepcie či stratégie dlhodobej starostlivosti.
Ocenenia Osobnosť roka 2020, Top manažér kvality 2015, Národná cena SR za kvalitu 2014, cena predsedu PSK a ďalšie svedčia o vašom trvalom úsilí o kvalitu.
Pokrok musí byť predovšetkým v nás. V zložitom prostredí plnom hrozieb a výziev sme v istej etape museli začať rozmýšľať a konať nielen ako odborníčky, no zároveň ako manažérky kvality. Každý deň čelíme novým problémom a zadaniam. V kontexte svetovo uznávaného modelu komplexného manažérstva kvality (TQM) sa usilujeme vyhýbať reaktívnemu zmýšľaniu, nehovoríme, „s tým sa nedá pohnúť“. U nás má zelenú proaktívne myslenie: vízie, ciele, termíny pri využití maximálne tvorivého manažérskeho potenciálu. TQM je najlepšia univerzálna „kuchárka“ pre ambicióznych manažérov všetkých druhov organizácií. Myslí na všetky prísady a dôležité ingrediencie. Odpovedá na otázky, ako čeliť všetkému, čo vás pri vedení organizácie stretne, ak sme dosiahli pokrok, je to vo veľkej miere aj vďaka používaniu týchto všeobecne uplatňovaných princípov manažérstva pre úspešné organizácie.
Od vybudovania humenského sociálneho zariadenia Slnečný dom, víťaza Národnej ceny SR za kvalitu 2014, prejdime ku konkrétnemu smerovaniu zariadenia. Pre akých klientov Slnečný dom v súčasnosti poskytuje služby?
Zariadenie je alternatívou pre dlhodobú zdravotnú a sociálnu starostlivosť pre klientelu, ktorá si často vyžaduje až intenzívnu ošetrovateľskú starostlivosť. Slúžime ľuďom nielen z Humenného, ale z celého východu i zo vzdialenejších častí Slovenska. Mnohých klientov prijímame v zlepšenom stave po zvládnutí intenzívnej stabilizačnej fázy z nášho Ošetrovateľského centra na Lipovej ulici, víťaza ocenenia Via Bona Slovakia 2016, pri zachovaní kontinuity TOP ošetrovateľskej starostlivosti. Zariadenie disponuje päťdesiatimi siedmimi lôžkami.
Aký vlastne je Slnečný dom?
Usilovali sme sa vybudovať prostredie, ktoré je nielen bezpečné a praktické, no tiež príťažlivé a pozitívne stimulujúce. Celé zariadenie je bezbariérové. Ide o prízemnú budovu bez schodov a podlaží. Takmer 1000 štvorcových metrov zastavanej plochy je obkolesených veľkorysou udržiavanou záhradou, krytou terasou, zónami s kamennou kaplnkou a priestorom na duchovné a spoločenské aktivity, so skalkou s vtáčou voliérou, záhradkou pre imobilných, s tréningovými terapeutickými cestičkami, bezpečnou zónou pre chodiacich klientov so sklonom k blúdeniu a neistou chôdzou ohraničenou dreveným plôtikom v rámci areálu. Zariadenie má centrálnu priestrannú chodbu s nástennými maľbami s možnosťou posedenia, sledovania televízie a pod., pričom po celej dĺžke chodieb sú umiestnené držadlá na bezpečný tréning chôdze s motivačným vyznačením prekonanej vzdialenosti. Klienti užívajú spoločenskú miestnosť s krbom, ktorej súčasťou je zimná záhrada. Po celú zimu od skorého rána horí ohník pre dobrú náladu a prehriatie. Animoterapiu zabezpečujeme roztomilými trpasličími zajačikmi, spievajúcimi pestrofarebnými vtáčikmi vo voliérach v interiéri i exteriéri a veľmi prítulnou čistokrvnou mačičkou. Prostredie je pozitívne stimulujúce, v interiéri sme použili veľa žiarivých farieb. Maľby na stenách chodieb i fasáde domu sme realizovali v spolupráci s výtvarníkmi a obrazy či krásne 3 D tapety sú aj na stenách v izbách klientov. Dve izby na intenzívnu ošetrovateľskú starostlivosť sú umiestnené v blízkosti recepcie s možnosťou kontinuálnej kontroly. Na pozitívnu audio a aroma stimuláciu klientely i personálu sme tiež vybavení audio systémom a aroma difuzérmi, pričom príjemná hudba hrá počas celého dňa.
Kto všetko sa stará o klientov Slnečného domu?
Náš tím tvorí štyridsaťšesť zamestnancov a sú v ňom nielen sestry, praktické sestry − asistenti, opatrovateľky, upratovačky, sociálne pracovníčky, masérka, ale tiež recepčná, výjazdári a v posledných mesiacoch je stabilným členom nášho tímu tiež duchovný, ktorý pravidelne navštevuje našich klientov, keď potrebujú duchovnú podporu. Vo veľkej miere spolupracujeme nielen s naším zmluvným lekárom, no tiež s lekármi rôznych špecializácií, ktorí do nášho zariadenia chodia alebo sme s nimi v telemedicínskom spojení.
Akú škálu služieb poskytujete klientom?
V úsilí vyjsť v ústrety potrebám a očakávaniam našich klientom a ich rodinným príslušníkom pri súčasnej efektivizácii procesov škálu služieb neustále rozvíjame a zdokonaľujeme. Zdieľanie skúseností je veľmi dôležité, čo robíme v spolupráci s kompetentnými inštitúciami, ministerstvami, no tiež aj s verejnosťou. Aj vďaka tomu sa nám podarilo stať sa jedným z viacerých slovenských zariadení sociálnych služieb, ktoré okrem toho, že sú poskytovateľom sociálnych služieb, uzavreli zmluvu so zdravotnými poisťovňami, kde každému klientovi okrem sociálnej služby poskytujeme komplexný ošetrovateľský manažment. Na základe dlhodobých prieskumov sa usilujeme poskytovať všetko to, čo naši klienti očakávajú. V rámci bežného dňa je to napríklad ranná káva, popoludní koláč a pohárik bylinného elixíru. V rámci nadštandardných služieb klienti využívajú Salón krásy, obľúbené bylinkové kúpele a masáže.
Čitatelia by mohli nadobudnúť dojem, že pobyt v Slnečnom dome je idylickým trávením života klientov. Často však ide o klientov, ktorí tu prežívajú posledné chvíle života...
Ošetrovateľská starostlivosť je u nás detailne prepracovaná v rámci mnohých interných predpisov a postupov. Musí to tak byť vzhľadom na zložitú a rozsiahlu agendu ochrany zdravia a zmierňovania utrpenia v tejto skupine pacientov. Stretávame sa s celou škálou chronických ochorení, ktoré si vyžadujú trvalú kontrolu, užívanie liekov, špecifický pohybový režim či diétu. Dá sa povedať, že sa staráme o pacientov, ktorí z rôznych dôvodov a za rôznych okolností, pri širokom spektre diagnóz, vzhľadom na vysoký vek, pokles vitality, pohybových či mentálnych schopností dospeli do fázy, keď bez trvalej pomoci sociálneho a zdravotníckeho personálu by sa ľahko mohli ocitnúť v ohrození života. Niektoré stavy, napríklad psychiatrické, sú ťažko riešiteľné a potrápia nielen pacienta, no tiež ošetrujúci personál, ktorý musí zvládnuť odmietanie starostlivosti, stravy, tekutín a liekov alebo čeliť verbálnym alebo fyzickým útokom. Veľmi dôležitá je prevencia. Na všetky tieto aspekty starostlivosti musíme byť dobre pripravení. Za všetko hovoria ukazovatele kvality starostlivosti. V Slnečnom dome sa rany hoja, depresia ustupuje, rovnako ako ťažká podvýživa, dokonca aj v prípadoch, keď by to už nikto nepredpokladal. V centre záujmu je najmä klient a jeho blízki, ich potreby a očakávania. Výstupom sú nielen veľmi dobré výsledky a plnené kritériá starostlivosti, ale tiež spokojnosť klientely.
Zhováral sa Marián ŠIMKULIČ − Foto: Katarína KOČANOVÁ