Psychické zneistenie človeka prispieva k devalvácii klasických hodnôt

thumbnail

Rozkolísané  duševné zdravie národa

Hrozí poškodenie   duševného  zdravia  nielen  človeka  ako jednotlivca,  ale  aj  poškodenie  duševného  zdravia  národa,  spoločenstva?

 V ostatnom čase sa  intenzívne  konštatuje a vníma, že naša spoločnosť je  silne polarizovaná, že ľudia pri čítaní rozličných správ, hoaxov, sledovaní konšpiračných teórií, sledovaní politických diskusií a rozporuplných informácií  sa pýtajú: „Je to ešte normálne?“ − „Môže to byť pravda“? − „Sú tí blokéri, spravodajcovia, aktivisti, politici, influenceri, novinári, dôveryhodní, sú  psychicky v poriadku“?  Pýtajú sa, ako môže rozumný človek mať také bludné názory. Akoby ľudia prestali veriť v duševné zdravie človeka, v jeho rozum,  v jeho normálnosť.

K zmätkom v ľudskej psychike prispieva devalvácia klasických, tradičných hodnôt.  Psychické zneistenie človeka  vyvoláva  úzkosť, napätie  a strach  v osobnosti, k čomu  tiež prispievajú  rozličné krízy, napríklad  covid,  vojna  na Ukrajine,  vojna  v Izraeli, klimatické  hrozby,  hrozba totálnej vojny, strach z chudoby  a iné.   Z odborného, psychologického hľadiska  je  tu niekoľko nových vecí,  spôsobených technickým  a spoločenským pokrokom. Nárast používania  digitálnych technológií už v detstve, nárast možností a hrozieb umelej inteligencie, nadmerné používanie  IKT vedie  k závislostiam, digitálnej demencii  a stupídnosti  ľudí. Technický pokrok sa nedá  zastaviť, IKT  má mnohé pozitíva,  ale rovnako tvorí  nové  problémy.  Rýchlosť  zmien, hektický  čas  žitia, naháňanie  sa   za  mocou  a peniazmi, nedostatok  času  na rodinu,  blízkych  ľudí, na  skutočné,  a nie len  virtuálne priateľstvá  vedie  k stavu, ktorý  voláme anhedónia − je to strata pocitu radosti, šťastia  a spokojnosti, a pripisovanie si  viny  za to,  čo  človek  mal urobiť  niečo  a nestihol to urobiť,  neurobil  to.  Ďalším  fenoménom narúšajúcim   psychické  zdravie  nielen  človeka,  ale   aj skupín  ľudí, komunít  a spoločenstiev   pod vplyvom  rozporuplných  výziev, informácií  je  strata identity  a autenticity   človeka. Subjekt  hľadá  oporu vo  vodcovi,  a neraz je to  práve manipulátor, ktorý  mu poskytuje  kvázi istotu  a bezpečie. Strata medziľudských kontaktov  tvárou v tvár  a ich   umelá  náhrada  cez  sociálne siete  vedie   k javu  individualizácie, úteku od  slobody, úteku  do  samoty  a osamotenia. I keď  samota  môže byť  aj  produktívna...  Je  možné  asi predčasne alebo možno až veľmi aktuálne hovoriť o transhumanizácii  človeka − ovplyvnení  myslenia,  cítenia  a správania  človeka  pod vplyvom  vonkajšej kontroly a najmä regulácie  myslenia  cez  registráciu  správania, myslenia človeka a jeho odmeňovaním  alebo trestaním, nehovoriac  o možnostiach  genetických ovplyvnení  človeka, ovplyvnení pomocou stimulácie  alebo tlmenia procesov v mozgu. Strata alebo  spochybňovanie  medziľudských hodnôt, vedeckých  hodnôt,  právnych i náboženských vedie k neistote, depersonalizácii  človeka. Naučená bezmocnosť  ešte viac  vedie  k narúšaniu  psychickej pohody,  spokojnosti  jednotlivca i skupín  ľudí.

ČO JE VLASTNE  DUŠEVNÉ ZDRAVIE?

V bežnej reči sa často namiesto  pojmu „duševné“ zdravie  používajú pojmy „psychické“  zdravie  alebo „mentálne“ zdravie  človeka.  Svetová zdravotnícka organizácia  (WHO)  definuje  duševné zdravie  ako  stav pohody,  v ktorom jednotlivec  môže uskutočňovať  svoje  schopnosti,  vie  zdolávať  stresové  situácie  bežného  života,  vie produktívne   pracovať  a vie prispievať  do života spoločnosti.  Duševne  zdravý  človek  je odolnejší  voči somatickým chorobám,   voči prijatiu nepravdivých, neoverených  informácií,  je optimistickejší, teší  sa  zo  života, prijíma  druhých   ľudí, vie  s nimi tvoriť  vzťahy  a tí  druhí  prijímajú jeho. Duševne  chorý  človek  v krajnom   negatívnom pásme  rozloženia  ľudskej normálnosti  je  buď  v psychiatrickej  liečebni,  alebo  vo  väzení.  Veľa   ľudí  má však  ohrozené alebo narušené  psychické  zdravie  a moderné  civilizačné   tlaky  znásobujú  výskyt   týchto  ťažkostí, problémov  a porúch  ľudskej  psychiky. Proti  negatívnemu zhubnému  pôsobeniu distresov civilizácie  človek  stavia  psychické  sily  rozumu,  nádeje, viery, emočnej zrelosti  a dôvery  vo všeľudské hodnoty. Psychický  zdravý  človek „rozdáva“ svoje  mentálne zdravie aj  druhým  ľuďom,  ľuďom okolo   seba,  v rodine, komunite, národe.

SME  DUŠEVNE   ZDRAVÝ  NÁROD?

Pojem   duševného  zdravia  sa  zvyčajne   spája  s psychickým zdravím konkrétneho  človeka  alebo nanajvýš v spojení  s nejakou  skupinou   ľudí, napríklad  duševné  zdravie  mladých   ľudí,  seniorov,  znevýhodnených   ľudí,   chudobných   ľudí   a podobne.  Dôležité je však, že  duševné zdravie  sa   týka každého  z nás  ako jednotlivcov,  ale  aj  ako  členov  rodiny,  skupiny   v práci  či obyvateľa  obce, mesta, krajiny, spoločnosti.  V preambule   Ústavy   SR  z 1. septembra 1992  sa píše:  „My  národ  slovenský... spoločne s príslušníkmi národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na území Slovenskej republiky  sa uznášame  na  týchto právach  a povinnostiach....“  Teda  možno z toho   odvodiť, že duševné zdravie   národa  sa   týka všetkých   ľudí  žijúcich  na území SR.   Nedá  sa  povedať   celkové  globálne  číslo  o tom,  či  sme  ako národ  psychicky  zdraví,  alebo chorí. Neexistujú  a nedajú  sa  ľahko vytvoriť   sčítateľné,  agregované  dáta.   Zvyčajne pracujeme  s čiastkovými výskumami, prieskumami,  štatistikami,  často aj s dojmami  a nekorektnými  zovšeobecneniami.  Niektoré  údaje  majú  väčšiu  váhu, platnosť  (validitu)  ako iné.   Napríklad  údaje  silnej „váhy“  by mohli byť počty  ľudí  diagnostikovaných na  psychiatrii  za ostatných  napríklad päťdesiat rokov,  ale  aj  to má  svoje metodologické otázniky. V minulom roku navštívilo psychiatrickú ambulanciu 420-tisíc obyvateľov Slovenska, čo predstavuje medziročný nárast pacientov o jedenásť percent. Najčastejšie  sú  neurotické, stresom podmienené poruchy. Nárast   počtu   ľudí  s poruchami   duševného zdravia   rastie  v celej Európe – uvádza  sa údaj, že  poruchami  duševného zdravia  trpí  osemdesiatštyri miliónov  ľudí  v celej EÚ. Celkové   náklady súvisiace  s duševnými  chorobami  sa v dvadsiatich ôsmich krajinách odhadujú na vyše štyri percentá HDP,  čo je viac ako šesťsto miliárd  eur. Európa ako taká psychicky chorľavie. Aj zo stresu z práce. V tejto  súvislosti sú dosť výpovedné  napríklad hodnoty  počtu  ľudí, ktorí  žiadajú o psychologickú, psychiatrickú pomoc  v poradniach,  v štátnych, verejných i mimovládnych organizáciách, napríklad Ipečko (poradenské zariadenie  najmä  pre  mladých),  kde  sa   dosť  preukázateľné  dokumentuje  enormný nárast  psychických problémov   mladých   ľudí,  ale  aj dospelých.   Ide  najmä o úzkostné  stavy,  depresie, smútok, straty  zmyslu  života. Z tohto pohľadu by sme mohli konštatovať, že  psychické zdravie  mladých   ľudí je  viac  ohrozené (kvalitatívne i kvantitatívne)  ako  pred  napríklad päťdesiatimi rokmi. Ďalším  sledovaným indikátorom by  mohol  byť počet  ľudí   trestne  stíhaných − znova nielen podľa  počtu   ľudí  vo  väzniciach,  ale  aj   podľa  druhov porušenia zákona: priestupky,  trestné  činy  a pod. Ich narušením   duševného zdravia je narušenie  najmä etických  zásad  zdravého  života.  Silným  argumentom  sa  zdá  sledovanie   samovrážd. V roku 2016  spáchalo samovraždu  na  Slovensku za rok 545  ľudí, v roku 2017 to bolo 506,  v roku 2018 533,  v roku 2019 498, v roku 2022  to bolo 563 úmrtí. Od  roka 2018  do roka 2022  stúpa počet  samovrážd  najmä  vo vekovej kategórii  osôb  15 až 19-ročných. Okrem  dokonaných samovrážd   bolo v priemeroch za  ostatné  roky  okolo   841 pokusov  o samovraždu  ročne.  V Českej republike  je priemer  samovrážd  za rok 1 300. Pritom je  prekvapujúce  a zarážajúce, že  počet  úmrtí  na  cestách  sa  pohybuje  okolo  čísla  250  za  rok − v roku 2023  to bolo 267 úmrtí.  Samovraždou  umrie  na  Slovensku v priemere denne okolo  jeden a pol  človeka...  Príkladom prepojenia  šikanovania   na  samovraždu je úmrtie  chlapca    v Parchovanoch... V roku 2022  sa  zistilo, že  až  pätnásť percent populácie  mladých  ľudí  do osemnásteho roku  trpí  psychickými poruchami − úzkosťou, depresiami, ADHD − poruchami  pozornosti a hyperaktivitou.  Za ostatných päť rokov  je  nárast  o dvadsaťšesť percent − ide o počet  mladistvých  registrovaných na  psychiatrických  ambulanciách.  V čase  pandémie ochorenia COVID-19  vzrástol počet  depresií  u 18-ročných o tridsaťtri percent  v porovnaní  s predchádzajúcim obdobím. Vznikli nové problémy, ktoré narúšajú psychické zdravie  najmä mladých ľudí,  ale aj  dospelých, a to  sú  závislosti od sociálnych sietí, počítačových hier, mobilov, je  to nárast  šikanovania  a kyberšikanovania.  Správa  OECD z roka 2014  uvádza, že  iba 64,4 percenta  našich  žiakov   súhlasilo s tvrdením, že „v  škole  sa  cítim  šťastne“, pričom priemer  v krajinách OECD  je osemdesiat percent. Slovensko bolo na   konci  rebríčka.  Za  závažné  považujeme   zistenia,  v ktorých  sa  sleduje v mnohých  štátoch  prežívanie  takých  fenoménov, ako je  spokojnosť, kvalita  života,  šťastie. Felícia Huppertová z Cambridg University  skúmala,  ako prežívajú  šťastie ľudia v rozličných krajinách  a pod  slovom  šťastie  mala na mysli  optimálne prežívanie, napríklad pozitívne  emócie, optimizmus,  sebaúcta, odolnosť, pozitívne  vzťahy  s inými  a pod.,  a zisťovala  pomocou dotazníka   optimálne prežívanie  ľudí  v dvadsiatich troch  krajinách. Slovensko  sa umiestnilo  na dvadsiatom mieste – za nami boli len  Bulharsko, Portugalsko a Rusko. Na  prvých miestach bolo  Dánsko, Švajčiarsko, Fínsko, Nórsko. U nás optimálne prežívanie  potvrdilo len  šesť percent respondentov, v Dánsku tridsať tri percent.  Bol  to výskum  z roka 2009.  Uvedené  údaje  sú z prieskumov, výskumov  staršieho  dáta,  ale  nedomnievame  sa, že by   štatistiky  z ostatných  dvoch-troch  rokoch  o duševnom zdraví  na Slovensku boli lepšie. Skôr  naopak,  ako o tom svedčia  rozličné  správy   psychológov,  sociológov,  a iných odborníkov. Mnoho rozličných prieskumov  a štatistík  väčšinou  hovoria  o zhoršujúcom  sa  duševnom zdraví   ľudí na   Slovensku, a to v porovnaní  s časom – minulosťou,  ako aj  v porovnaní s ostatnými porovnateľnými krajinami   najmä  v EÚ.  Duševné zdravie vstupuje do národných i európskych politík. Stres, úzkosť a depresia predstavujú podľa Európskej agentúry pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci najčastejší zdravotný problém súvisiaci s prácou, ktorý postihuje európskych zamestnancov. Podiel pracovníkov, ktorí uvádzajú, že čelia rizikovým faktorom, ktoré môžu nepriaznivo ovplyvniť ich duševné zdravie, dosahuje takmer štyridsaťpäť percent, uvádza sa v stanovisku Európskej agentúry pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci.

MODEL  NA  ZLEPŠENIE DUŠEVNÉHO ZDRAVIA 

Zhoršujúce  sa  duševné  zdravie na  Slovensku zaznamenala  aj vláda SR  a uskutočnila niektoré opatrenia, ktoré by mali pomôcť stav  zlepšiť. Vytvoril sa úrad  na zlepšenie   duševného zdravia, poskytli sa  finančné prostriedky i mimovládnym organizáciám, ktoré sa   zaoberajú  duševným zdravím  ľudí, psychickým zdravím mladých  ľudí  sa venuje   najmä Výskumný ústav  detskej   psychológie  a patopsychológie,  ale  aj rezort   školstva  a rezort  zdravotníctva, ministerstvo  vnútra  spolupracuje so školami na zabezpečenie odstránenia   hrozieb  pre  duševné zdravie,  najmä  šikanovania  a agresívneho správania. Napriek  mnohým opatreniam nie  sú  relevantné  dôkazy, že by  sa  duševné zdravie  ľudí na Slovensku zlepšovalo. A nie je to len problém Slovenska. Mohli by  sme  si  vziať  príklad   zo  severských  štátov − Dánska, Nórska, Fínska −, ktoré  sa  dlhodobo  umiestňujú na popredných miestach  v zisťovaní  spokojnosti, pohody,  šťastia ľudí.  Nie je tu priestor  na prezentovanie   rozličných  opatrení, teórií, koncepcií  a politík  na  zlepšenie   duševného zdravia  ľudí.  Uvedieme   len jeden z mnohých prístupov  k tomuto problému,  a to multidimenzionálny  model pohody (well being). Autori  I. Konu  a A. Rimpelä (2022) píšu  o štyroch pilieroch  duševnej pohody:

  1. Mať: obsahuje zdravé životné   prostredie, dobrú organizáciu, bezpečie, zdravotné  služby,  vzdelávacie   služby,  stravovanie  a iné – mať  materiálne podmienky na  duševné zdravie
  2. Milovať: ide o sociálne vertikálne  i horizontálne  medziľudské  vzťahy,  spoluprácu, humánny  kvalitný management, rešpekt, dodržiavanie  práv  a povinností ľudí, ide  o sociálne  podmienky duševného  zdravia
  3. Byť: uspokojenie potrieb   človeka,  sebarealizácia, možnosť  rozhodovať, sebaúcta, nadšenie,  samostatnosť,  tvorivosť − ide  o psychické  dimenzie duševnej pohody
  4. Zdravie: zdravotný stav   človeka, choroby, psychosomatika

Aby  si jednotlivec  zachoval dobré   duševné zdravie, potrebuje   si vybudovať  dobré  sebapoznanie,  dobrú  sebakontrolu  a dobré  sebariadenie  k pozitívnym  životným  cieľom.  Súčasťou   sebatvorby   človeka  je zvyšovanie  jeho múdrosti  (kognitívna  dimenzia),  zlepšovanie jeho emočných a sociálnych kvalít (nonkognitívna  dimenzia)  a budovanie  celoživotnej progresívnej   autoregulácie  (hodnoty, charakter,  etika).  Je dobre   z hľadiska budovania  duševného zdravia národa,  že  sa  do našej reformy  školstva   dostali  aj   požiadavky na   charakter   človeka, na jeho  sociálne  spôsobilosti  a na  poznávacie  schopnosti  vrcholiace   v tvorivom prístupe k životu.

Dr. h. c. prof. PhDr. Miron ZELINA, DrSc., Vysoká škola DTI Dubnica nad Váhom – Foto: redakcia prílohy

 

 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.