Samosprávy a školstvo sa usilujú o spoločnú vec
- Samospráva a školstvo − navonok tento vzťah pôsobí ako boj Dávida s Goliášom. Čo s tým môže urobiť samospráva?
Dávid a Goliáš stáli vo svojom boji na opačných stranách. Samosprávy a školstvo bojujú za spoločnú vec. Dosť bolo rečí o kompetenciách a stratégiách. Máme spoločnú reč a potrebujeme financie.
- Financie sa skloňujú asi vo všetkých súvislostiach. Potrebujú ich samosprávy, potrebujú ich školy, vo forme miezd sa ich nedostáva dostatok učiteľom a pedagogickým zamestnancom. Lenže začiatok školského roka je finančne náročný najmä pre sociálne slabšie rodiny. Ako pomáha v takýchto prípadoch napríklad vaše mesto?
Nejde len o začiatok školského roka. Pre sociálne slabšie rodiny je ťažký celý rok. Mesto Holíč uprednostnilo pri rozvojovej modernizácií vo svojom rozpočte dve škôlky a dve základné školy pred inými, rovnako oprávnenými potrebami obyvateľov. Sme na to však hrdí. Naše školy a školské zariadenia právom obdivujú všetci, ktorí ich navštívili.
- Ako plánujete kapacity materských škôlok a škôl a môže si dovoliť mestský rozpočet ich v dostatočnej miere operatívne budovať?
Činnosť škôlok a škôl organizujeme s predstihom v nadväznosti na štatistiku obyvateľov nášho mesta. Preto sústavne svojimi kapacitami pokrývame všetky potreby.
Poznámka redakcie SNN k téme:
Za najväčšiu výzvu považuje ZMOS otázku financovania samospráv. „Najčastejšie sa porovnávame s Českou republikou a zisťujeme, že ťaháme za kratší koniec povrazu. Pri podielových daniach, ktoré dostávame na hlavu občana, je rozdiel na úrovni osemdesiat až sto percent,“ uviedol predseda ZMOS-u Jozef Božik ešte na jar. Bývalé vlády z rozpočtov samospráv zobrali 750 miliónov eur. Financovanie samospráv musí byť predvídateľné, stabilné a malo by mať víziu rozvoja. Situácia je vážna a rezort financií si ju uvedomuje a zaoberá sa ňou.
Zhováral sa Ivan BROŽÍK – Foto: internet