Kultúru treba zbaviť ideológie a neschopnosti
Ak v minulosti platilo, že kultúra ľudí spája, dnes ich rozdeľuje viac ako politika. Každý minister kultúry v novodobej histórii Slovenska prichádza s budovaním svojho pomníčka, ktorý má jednu nevýhodu ‒ jeho nasledovník sa ho bude usilovať vehementne zbúrať, aby uvoľnil miesto svojej predstave o smerovaní kultúry.
Začiatkom šesťdesiatych rokov sa začali umelci vracať k prerušenej kontinuite s medzivojnovou avantgardou. Mnohé literárne časopisy, na Slovensku najmä Slovenské pohľady, vyvolali diskusiu o smerovaní kultúry. Aj keď to bolo obdobie pomaly nastupujúceho zbavovania sa kultu osobnosti, v istom slova zmysle to bolo slobodnejšie obdobie ako neskôr a v súčasnosti. O kultúre totiž diskutovali umelci, a nie politici ako v sedemdesiatych rokoch v časoch normalizácie. Zdá sa, že tohto nánosu politickej ideológie a drzosti politikov strkať nos aj do toho, čomu sa nerozumejú, sme sa nezbavili dodnes.
■ S OPOZIČNÝM LIBRETOM
Kultúra je pre politikov totiž dobrou témou na PR aktivity. Spomenie si niekto dnes, že v roku 1996 sme mali spontánnu iniciatívu umelcov v rámci Otvoreného fóra Zachráňme kultúru? Vtedy otvorene kritizovali postupy štátu v oblasti kultúry, zorganizovali štrajk divadelníkov a na jar 1997 dokonca okupovali ministerstvo kultúry. Zato terajšia platforma Otvorená kultúra nechce nič zachraňovať, nesie jasný opozičný rukopis. Kultúra však nie je iba Slovenské národné divadlo a národná galéria. Počas covidu sa mi mnohí hudobníci sťažovali, že nemôžu hrať a sú bez peňazí. Urobil som preto rozhovor s jedným hudobníkom, ktorý šiel vlastnou cestou a začal vysielať komorné koncerty s dvoma gitarami cez internet s dobrovoľným vstupným. Výsledok? Návštevníkov mal asi dvesto, zaplatili mu ledva dvadsiati. Aj takýto máme vzťah ku kultúre. Skúsme prestať štátom dotovať divadlá, galérie a uvidíte, ako rýchlo všetky zatvoria dvere.
■ PLODY SVÁROV
V druhom polroku vyskočil problém s dotáciami na obnovu kultúrnych pamiatok. Žiadateľom hrozí, že peniaze od ministerstva kultúry nestihnú do konca roka využiť, pretože v iných rokoch ich dostali už k polroku. Kritizovali to aj zástupcovia ICOMOS Slovensko, národného komitétu Medzinárodnej rady pre pamiatky a sídla, ktorá sa zaoberá ochranou kultúrneho dedičstva. Novému riaditeľovi Slovenskej národnej galérie sa ľudia počas príhovoru otočili chrbtom pri výstave s výstižným názvom Plody sváru. Aj keď výstava bola zameraná na to, ako sa v 16. a 17. storočí prítomnosť Osmanov prejavila v kultúre a umení strednej Európy. Paralely fungujú spoľahlivo. Tretí riaditeľ si za krátky čas nenašiel cestu ani k zamestnancom... Fond na podporu umenia je podľa opozície nefunkčný. Podávajú trestné oznámenie. Fond pritom rozdeľuje ročne tridsať miliónov eur pre knižnice, múzeá, galérie, divadlá aj oblasť tradičnej kultúry. Na nej je postavená vízia smerovania súčasného ministerstva. Takže? Lenže príspevky kultúrnym inštitúciám sa podľa návrhu rozpočtu na budúci rok znižujú o vyše sedemnásť miliónov eur. Navyše sa financie presúvajú priamo pod ministerstvo, kde bude mať na ne ministerka väčší dosah. Môžete oponovať, že regionálna kultúra, amatérske združenia, folklórne súbory, múzeá alebo knižnice sú dotované z peňazí zriaďovateľov mimo ministerstva kultúry. Ale aj to sa má zmeniť. Je zámer regionálne kultúrne inštitúcie zlúčiť. Zlúčiť sa má aj Fond na podporu umenia, Audiovizuálny fond a Fond na podporu kultúry národnostných menšín. Spojiť sa má aj Kunsthalle Bratislava so Slovenskou národnou galériou. Zaostáva obnova hradov a nehnuteľných pamiatok Slovenska. Pod petíciou je takmer 190-tisíc podpisov...
■ PRISATÍ NA DOTÁCIE
Umelci sa dokonale prispôsobili a prisali na štátne dotácie. Vedia, kto je kde, aké má právomoci a ako im môže pomôcť a čo majú hrať. Z koalície, aj z opozície. Jednotlivé divadlá sa stali baštami gender scény, LGBTI+ a politici sa na to iba prizerajú. Lebo aj umelecký prejav má svoje hranice. Inak by sa nemohlo stať, aby Asociácia súčasného divadla udelila na oceňovaní Dosky 2024 Mimoriadnu cenu tanečníčke a partnerke Michala Šimečku kontroverznej Soni Ferienčíkovej.
■ DROBNÉ ÚSPECHY
Pravdaže, máme sa na poli slovenskej kultúry aj z čoho tešiť. Školu remesiel Ústredia ľudovej umeleckej výroby začiatkom decembra zaradili do Zoznamu dobrých praktík ochrany nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO v Asuncióne, hlavnom meste Paraguaja. Okamžite sa tým pochválilo aj Ministerstvo kultúry SR, aj keď ani jeden minister od vzniku tejto školy v roku 1999 nemá na jej úspechu najmenšiu zásluhu. Okrem toho, že je ÚĽUV v súčasnosti príspevkovou organizáciou Ministerstva kultúry SR. Vari jediný akceptovaný všetkými aj v súčasnosti nezmieriteľnými stranami bývalý minister kultúry Miroslav Válek raz povedal: „Cesty, ktoré v umení vedú k jednému cieľu, môžu byť rozličné. Nie vždy je ale hrdinom ten, kto cieľ dosiahne, a nie vždy je zbabelcom ten, komu sa to nepodarí.“ Kultúru treba tvoriť, a nie ju politicky násilne prerábať.
Ivan KRAJČOVIČ – Foto: TASR