Zbavme deti nesprávnych životných rovníc a bludných mentálnych máp

thumbnail

Desať chýb vo výchove detí

Mnohí ľudia by boli v živote oveľa spokojnejší, šťastnejší a úspešnejší – ak by im odmalička rodičia, rodina, škola vštepovali namiesto nesprávnych životných rovníc a pomýlených mentálnych máp – tie správne.

Vedci trebárs zistili, že kým dieťa skončí aspoň základnú školu, tak do neho natlačia niekoľko tisíc zákazov a odradení  ‒ namiesto povolení a povzbudení. Totálne zle, totálne demotivačné! Niektoré naše vlastné životné rovnice, ktoré sme si osvojili a dlhodobo sa nimi riadime, však môžeme zmeniť, keď budeme chcieť. A ak ich nie sme schopní opraviť v nás samotných, tak ich správne indikujme a implementujme aspoň do konania našich detí. Nepestujme v nich pasivitu a strach, ale aktivitu a odvahu...

■ ZNEHODNOTENÝ POTENCIÁL        

Evolúcia potvrdila a potvrdzuje aj z hľadiska skúmania a analyzovania šťastných, spokojných a úspešných v rodine aj v spoločnosti, že stále existuje priveľa nesprávností, chýb, omylov a kontraproduktívnych stereotypov, ktoré poškodzujú vývoj zdravého sebavedomia a odvahy u dieťaťa a mládeže s celoživotnými dosahmi a škodami aj v dospelosti. Väčšina z nich funguje dedením z generácie na generáciu, najmä na báze zvykového práva. Ich neželaným spoločným menovateľom je fakt, že znehodnocujú aj ničia tým potenciál, ego, rozvoj a osobnosť dieťaťa...

■ OMYLY V EDUKÁCII

Viete, o ktoré chyby ide? Poznáte ich? Zamysleli ste sa nad tým, čo by ste v prípade ministra školstva alebo vlády v krajine radikálne zmenili ako prvé v záujme rozvoja a posilnenia hodnôt a zlepšenia našich detí a mládeže vo výchove? Z viacerých príkladov upozorňujeme najmä na nasledovné:

  1. Len jeden učiteľ: Prvá nesprávna lekcia od rodiny a školy ‒ Rodina a škola sú jediní učitelia... (Najlepším učiteľom nikdy nie je jednotlivec ‒ či už rodič, alebo učiteľ. Najlepším učiteľom je kombinácia faktorov – t. j. história, všímavosť, rodina, škola, Biblia, internet, wikipédia,...atď.)
  2. 2. Komfortná zóna: Druhá nesprávna lekcia od rodiny a školy ‒ Čo v živote potrebuješ, je pohodlie...(Nepohodlie núti človeka vynájsť sa a zlepšovať viac ako pohodlie.)
  3. Zastrašovanie: Tretia nesprávna lekcia ‒ Môžeš veľa stratiť. (Namiesto toho hovorte deťom, čo môžu získať.)
  4. Likvidácia predstavivosti: Štvrtá nesprávna lekcia ‒ Tvoj sen je nemožný. (Každý úspech sa začína myšlienkou a vízia tých najlepších sa rodí v sne. Čím intenzívnejší sen, tým väčšie nadšenie!)
  5. Zbytočný alibizmus: Piata nesprávna lekcia ‒ Potrebuješ súhlas druhých. (Práve naopak – ak má z dieťaťa byť vodca, a nie ovca – tak sa má učiť žiť na vlastné tričko bez súhlasu druhých.)
  6. Ničenie sebavedomia: Šiesta nesprávna lekcia ‒ Nie si zrodený pre úspech. (Každý z nás, čo sa narodili, boli úspešnou spermiou medzi miliónmi a cesta k úspechu vedie cez nezničené a zdravé sebavedomie.)
  7. Zatracovanie kníh: Siedma nesprávna lekcia ‒ Zahoď zastaranú knihu, uč sa cez moderný počítač a internet. (Kniha bola, je a bude najlepšia pracovná pomôcka vo výučbe – čo osvedčuje viac celá evolúcia moderného človeka homo sapiens. Akákoľvek iná technológia môže byť jej výborným doplnkom, ale nie jej náhrada. Či už je to PC, notebook, internet, google, tablet...)
  8. Nechápanie dokonalosti vo vzťahu: Ôsma nesprávna lekcia ‒ Potrebuješ dokonalejšieho partnera. (Do vzťahu nehľadajte dokonalého perfekcionistu, ale skôr nedokonale príjemného komunikátora.)
  9. Nesprávna maximalizácia: Deviata nesprávna lekcia ‒ Potrebuješ stále viac, inak nebudeš šťastný. (Je to hlúposť, lebo šťastie nespočíva v cieli – ale práve v ceste k cieľu. Nie je bohatý ten, čo má najviac – ale ten, ktorý potrebuje najmenej!)
  10. Hlúpe odrádzanie: Desiata nesprávna lekcia ‒ Toto určite nerob, je to príliš ťažké. (Povzbudenie cez dôveru smeruje k uznaniu, ktoré motivuje. Odrádzaním však demotivujete a ničíte šance i príležitosti.)

 Text a foto: Ing. Emil BURÁK, PhD. 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.