Desať chýb vo výchove detí
Mnohí ľudia by boli v živote oveľa spokojnejší, šťastnejší a úspešnejší – ak by im odmalička rodičia, rodina, škola vštepovali namiesto nesprávnych životných rovníc a pomýlených mentálnych máp – tie správne.
Vedci trebárs zistili, že kým dieťa skončí aspoň základnú školu, tak do neho natlačia niekoľko tisíc zákazov a odradení ‒ namiesto povolení a povzbudení. Totálne zle, totálne demotivačné! Niektoré naše vlastné životné rovnice, ktoré sme si osvojili a dlhodobo sa nimi riadime, však môžeme zmeniť, keď budeme chcieť. A ak ich nie sme schopní opraviť v nás samotných, tak ich správne indikujme a implementujme aspoň do konania našich detí. Nepestujme v nich pasivitu a strach, ale aktivitu a odvahu...
■ ZNEHODNOTENÝ POTENCIÁL
Evolúcia potvrdila a potvrdzuje aj z hľadiska skúmania a analyzovania šťastných, spokojných a úspešných v rodine aj v spoločnosti, že stále existuje priveľa nesprávností, chýb, omylov a kontraproduktívnych stereotypov, ktoré poškodzujú vývoj zdravého sebavedomia a odvahy u dieťaťa a mládeže s celoživotnými dosahmi a škodami aj v dospelosti. Väčšina z nich funguje dedením z generácie na generáciu, najmä na báze zvykového práva. Ich neželaným spoločným menovateľom je fakt, že znehodnocujú aj ničia tým potenciál, ego, rozvoj a osobnosť dieťaťa...
■ OMYLY V EDUKÁCII
Viete, o ktoré chyby ide? Poznáte ich? Zamysleli ste sa nad tým, čo by ste v prípade ministra školstva alebo vlády v krajine radikálne zmenili ako prvé v záujme rozvoja a posilnenia hodnôt a zlepšenia našich detí a mládeže vo výchove? Z viacerých príkladov upozorňujeme najmä na nasledovné:
- Len jeden učiteľ: Prvá nesprávna lekcia od rodiny a školy ‒ Rodina a škola sú jediní učitelia... (Najlepším učiteľom nikdy nie je jednotlivec ‒ či už rodič, alebo učiteľ. Najlepším učiteľom je kombinácia faktorov – t. j. história, všímavosť, rodina, škola, Biblia, internet, wikipédia,...atď.)
- 2. Komfortná zóna: Druhá nesprávna lekcia od rodiny a školy ‒ Čo v živote potrebuješ, je pohodlie...(Nepohodlie núti človeka vynájsť sa a zlepšovať viac ako pohodlie.)
- Zastrašovanie: Tretia nesprávna lekcia ‒ Môžeš veľa stratiť. (Namiesto toho hovorte deťom, čo môžu získať.)
- Likvidácia predstavivosti: Štvrtá nesprávna lekcia ‒ Tvoj sen je nemožný. (Každý úspech sa začína myšlienkou a vízia tých najlepších sa rodí v sne. Čím intenzívnejší sen, tým väčšie nadšenie!)
- Zbytočný alibizmus: Piata nesprávna lekcia ‒ Potrebuješ súhlas druhých. (Práve naopak – ak má z dieťaťa byť vodca, a nie ovca – tak sa má učiť žiť na vlastné tričko bez súhlasu druhých.)
- Ničenie sebavedomia: Šiesta nesprávna lekcia ‒ Nie si zrodený pre úspech. (Každý z nás, čo sa narodili, boli úspešnou spermiou medzi miliónmi a cesta k úspechu vedie cez nezničené a zdravé sebavedomie.)
- Zatracovanie kníh: Siedma nesprávna lekcia ‒ Zahoď zastaranú knihu, uč sa cez moderný počítač a internet. (Kniha bola, je a bude najlepšia pracovná pomôcka vo výučbe – čo osvedčuje viac celá evolúcia moderného človeka homo sapiens. Akákoľvek iná technológia môže byť jej výborným doplnkom, ale nie jej náhrada. Či už je to PC, notebook, internet, google, tablet...)
- Nechápanie dokonalosti vo vzťahu: Ôsma nesprávna lekcia ‒ Potrebuješ dokonalejšieho partnera. (Do vzťahu nehľadajte dokonalého perfekcionistu, ale skôr nedokonale príjemného komunikátora.)
- Nesprávna maximalizácia: Deviata nesprávna lekcia ‒ Potrebuješ stále viac, inak nebudeš šťastný. (Je to hlúposť, lebo šťastie nespočíva v cieli – ale práve v ceste k cieľu. Nie je bohatý ten, čo má najviac – ale ten, ktorý potrebuje najmenej!)
- Hlúpe odrádzanie: Desiata nesprávna lekcia ‒ Toto určite nerob, je to príliš ťažké. (Povzbudenie cez dôveru smeruje k uznaniu, ktoré motivuje. Odrádzaním však demotivujete a ničíte šance i príležitosti.)
Text a foto: Ing. Emil BURÁK, PhD.