VIDEO: Reklama o kurčatách s témou nelegálnych imigrantov môže urážať

Foto: Printscreen YouTube

Bratislava 24. júna (TASR) - Hydinárska firma Hyza môže reklamou o kurčatách, ktoré nelegálne vstupujú na slovenský trh ako imigranti, urážať spotrebiteľa. Reklamu preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) označila na svojom minulotýždňovom zasadnutí za "porušujúcu kódex".

"Na reklamný spot prišla sťažnosť, ktorá hovorí o prvkoch xenofóbie. Komisia podnet vyhodnotila ako sčasti opodstatnený," informovala TASR výkonná riaditeľka rady Eva Rajčáková.

Zadávateľ reklamy si zvolil motív animovaných postavičiek nelegálne vstupujúcich na slovenský trh a často neoznačeného pôvodu v čase aktuálne prebiehajúcej diskusie o utečencoch.

Hyza argumentuje, že pre reklamný koncept sa rozhodla ešte koncom roka 2014 a aktuálnou situáciou nebola motivovaná.

"Komisia pri posudzovaní reklamy zohľadnila zadávateľove argumenty, no musela prihliadať aj na spoločensko-politickú situáciu a vývoj okolo riešenia utečeneckej krízy, ktorú slovenská spoločnosť vníma," uviedla. Zadávateľ reklamy by mal podľa Rajčákovej vedieť zohľadniť aktuálnu situáciu a kampaň prehodnotiť.

Komisia sa na zasadnutí venovala aj televíznemu spotu, ktorého zadávateľom je ministerstvo pôdohospodárstva. RVR dostala sťažnosť na reklamu, ktorá propaguje potraviny s označením "Značka kvality SK" a uznala ju za opodstatnenú a v rozpore s kódexom.

Sťažovateľ namieta, že reklama nabáda spotrebiteľa, aby si kupoval len značkové veci, poukazuje na afektované vystupovanie dieťaťa v reklame, ktorého hodnoty by mali byť iné ako trvať na značkových tovaroch a je toho názoru, že reklama nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

"Koncepcia reklamného spotu vyvoláva dojem, že potraviny, ktoré nie sú označené značkou kvality, nemožno považovať za bezpečné a kvalitné, čo nie je pravda, keďže všetky potraviny umiestňované na slovenský trh musia byť bezpečné," podotkla Rajčáková.

Za neetické považuje komisia aj vystupovanie dievčatka v reklame a je toho názoru, že svojím správaním neprimeraným spôsobom vyzýva maloletých, aby naliehali na rodičov s cieľom získať reklamované značkové produkty.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR