Globalizácia, ako sme ju doteraz poznali, sa už nevráti. Novou skutočnosťou je, že Európa má problém, ako sa zbaviť závislosti. Tá v niektorých strategických a životne dôležitých oblastiach spôsobila úplnú stratu národnej suverenity, európske štáty sa ocitli v úplnej závislosti od Číny. Poukazuje na to Camille Rustici z Inštitútu medzinárodnej politiky. Konštatuje, že ani jedno priemyselné odvetvie vo svete neostalo ušetrené, niektoré odvetvia, ako napríklad automobilový priemysel, elektronika, textilný a farmaceutický priemysel, utrpeli nevídané straty za stovky miliárd dolárov.
Je to dôsledok toho, že väčšina západných ekonomík sa sústredila na šetrenie, na čo najmenšie výrobné náklady a Čína sa stala vlastne fabrikou pre svet. Produkuje takmer tretinu všetkých tovarov vo svete, polovicu ušľachtilej ocele a osemdesiat percent všetkých komponentov nevyhnutných na výrobu mobilných telefónov a počítačov – laptopov. Ekonomiky takých štátov ako Nemecko, Francúzsko, Taliansko a Veľká Británia sú extrémne závislé od dodávok z Číny. Taliansko, Španielsko či Francúzsko sú úplne závislé od importu napríklad zdravotníckych prostriedkov – ochranných masiek, chirurgických masiek, respirátorov, dýchacích prístrojov, ochranných okuliarov a dezinfekčných prostriedkov. Vlastnú výrobu už pred časom zastavili a teraz sú celkom závislé od čínskej produkcie...
Farmaceutický priemysel, tvrdí analytik inštitútu, ktorý má blízko nemeckej nadácii Fridricha Eberta, už roky presúval výrobu z Európy do zahraničia. Dnes osemdesiat percent účinných látok sa dováža z Číny a Indie, medzi nimi aj zložky životne dôležitých liekov, ako sú antibiotiká, lieky na liečbu rakoviny a vakcíny. Keď vo svete vypukla zdravotná kríza a prudko vzrástol celosvetový dopyt po medicínskych produktoch, vtedy už továrne, ktoré ich roky produkovali, boli zavreté. Preto v niektorých európskych štátoch zavládol fatálny nedostatok medicínskeho výstroja.
Analýza tvrdí, že domino efekt nastal aj v automobilovom priemysle, zrútil sa dodávateľský systém presne na čas, teda priamo do výroby, a nie na sklad. Medzi prvými to postihlo takých výrobcov ako Jaguar Land Rover. Lenže závislí od dodávok z Číny sú viacerí výrobcovia. Hranice sú zatvorené, dodávateľské trasy sa narušili. Dva mesiace pandémie nanovo zamiešali karty globalizácie, ukázalo sa, ako zraniteľný je doterajší globálny systém výroby, ako vzájomne sú závislé ekonomiky sveta od dodávateľskej reťaze. Stačí, aby vypadlo jedno ohnivko a celý výrobný systém sa rozpadne. Takáto medzinárodná deľba práce, aká vo svetovej ekonomike vládla dlhé roky, doteraz je zrejme už neudržateľná, lebo sa stala zdrojom obrovskej neistoty.
To vyvoláva otázku ako ďalej. Dá sa pandémia využiť ako príležitosť prinavrátiť Európe zvrchovanosť v dôležitých odvetviach, ako je povedzme produkcia v oblasti medicíny a farmácie? To by sa malo urobiť, tým by sa výrazne zefektívnili dodávateľské trasy. Rozhodnutie o výrobe by sa nesústredilo výlučne na náklady, o výrobe by sa nerozhodovalo len podľa toho, koľko sa ušetrí, ale podľa toho, aby boli lieky a medicínske prostriedky čo najbližšie k užívateľovi. Ide o to, aby sa čo najväčšmi zmenšilo riziko, aby sa čo najviac zmenšila závislosť Európskej únie od ostatku sveta, najmä v časoch geopolitickej neistoty. Európska pracovná sila je síce drahšia, ale treba vytvoriť kombinovaný systém činnosti pracovníka a automatizovanej práce. To by podnikom malo umožniť návrat produkcie do Európy.
Dušan D. KERNÝ