Petra FLACH: Zažívala som mediálny lynč
Známy medzinárodný dom umenia BIBIANA v tomto roku rezonoval v povedomí slovenskej verejnosti. Koncom marca ministerka kultúry M. Šimkovičová totiž do funkcie riaditeľky vymenovala Petru FLACH. Problém bol, že išlo o jej susedu z obdobia, keď ešte bývala v rakúskom Kittsee. A to bol jediný dôvod samozvaných mimovládnych združení, progresívnej politickej opozície, hŕstky zamestnancov a ich spriaznených médií, aby proti novej riaditeľke rozpútali mediálny lynč. Žiadnych sto dní, aby preukázala svoje schopnosti. Petra Flach vo funkcii pôsobí už jedenásť mesiacov a situácia je úplne iná. Ministerský audit odhalil závažné porušenia bývalého progresívneho vedenia. Nová riaditeľka Bibianu stabilizovala, čo oceňujú aj jej zamestnanci. V tejto súvislosti sme jej položili pár otázok.
Ako ste vnímali priam celospoločenskú antikampaň, ktorá sa proti vám rozpútala, keď ste boli poverená riadením Bibiany?
Zastrašovali ma agresívnou mediálnou šikanou, a len za to, že som bola nominantkou ministerky kultúry. Nezaujímalo ich moje vzdelanie, profesionálne skúsenosti, charakter. Ako z ministerky kultúry vyrábajú nepriateľa kultúry, zo mňa chceli vytvoriť človeka neschopného riadiť túto inštitúciu. Jednoducho som nedostala šancu ukázať, čo dokážem. Hneď ma odsúdili. Pritom som apolitická a nemala som v pláne obmedziť pôsobenie Bibiany alebo hromadne prepúšťať.
Ako sa táto antikampaň prejavila vo vašom osobnom živote?
To, čo si vtedy dovoľovali niektorí zamestnanci, bolo šialenstvo. Boli agresívni, verbálne ma napádali. Bála som sa, že ma napadnú i fyzicky. Žiaľ, dotýkalo sa to výrazne aj môjho osobného života. Bývam v rakúskom Kittsee, kde žije početná komunita Slovákov. Spolupracujeme navzájom. Po tejto kampani sa nám viacerí susedia obrátili chrbtom. Mojej sestre na pracovisku kolegovia vyčítali, že z Bibiany kvôli mne musela odísť šikovná bývalá riaditeľka. A nikoho som neprepúšťala, odchádzali dobrovoľne. Môj manžel, pôvodom Nemec, ktorý spoluzakladal v obci regionálne politické združenie na pomoc prisťahovalcom a financoval ho, bol z neho vylúčený. Vraj pracujem pre homofóbnu ministerku. Samozrejme, že vylúčili aj mňa. Bolo to niečo nepredstaviteľné.
Dlhodobo plánovaný audit ministerstva kultúry, ktorý kontroloval nakladanie štátnych zdrojov v Bibiane za rok 2023, zistil mnohé závažné finančné porušenia bývalého vedenia pod nominantkou Zuzanou Liptákovou. O aké porušenia ide?
Predposledný audit v roku 2017 zistil mnohé porušenia zákona a neoprávnené vynakladanie finančných prostriedkov. Audit z tohto roka konštatoval, že náprava nebola vykonaná, práve naopak. Interný audit ministerstva organizáciám ministerstva pomáha. Nás však informoval, že keďže sa situácia zhoršila, hrozí Bibiane pokuta až do výšky stotisíc eur. Audit pritom kontroloval výkazy len náhodne. Na čo siahli, tam našli pochybenia. Štátu sme už vrátili tritisíc eur. Uvidíme, akú výšku sankcie nám stanovia.
V čom boli tie najzávažnejšie porušenia? Plánujete ich zosobniť?
V Bibiane neexistovala predbežná finančná kontrola. Tú si zamestnanci objednávali a nakupovali, čo chceli. Niekto si vymyslel nejaký nákup, sám si ho objednal, firma vystavila faktúru a Bibiana ju uhradila. Výdavky boli mnohokrát nad rámec plánovaného rozpočtu, ktorý ročne predstavuje 1,5 milióna eura. Následne žiadali o rozpočtové opatrenie, ktorým výdavky vyrovnali. Správali sa, akoby to bola ich súkromná firma. Bývalá riaditeľka ani nepodpisovala likvidáciu faktúr. Robil to len ekonóm. Neexistovali smernice vyplývajúce z legislatívy o efektívnosti a hospodárnosti vynakladaných zdrojov. Neexistovala žiadna kontrola. Audit ma zaviazal, že do konca januára musím predložiť návrh riešení a do konca apríla opatrenia aj zaviesť. Namiesto energie do rozvoja Bibiany musím naprávať chyby bývalého vedenia, ktoré mimochodom svoje zlyhanie ani nepoprelo. Samozrejme, uvažujeme o pracovno-právnej, hospodárskej i trestnej zodpovednosti. Najskôr však musíme organizáciu stabilizovať.
Zmenil sa postoj zamestnancov dnes, keď sú už známe fatálne zlyhania bývalého vedenia Bibiany?
Áno, zmenil sa. Zamestnanci vnímajú, že zavádzame v Bibiane poriadok. A sú súčinní. Mimochodom, samotní zamestnanci dobre vedeli, čo sa tu deje. Sami hovorili, že v Bibiane prevládal chaos a netransparentnosť. Tí, ktorí sa dopúšťali porušení, odišli, aby sa zbavili hmotnej zodpovednosti. Mediálne to využili ako protest proti mne. Celkovo odišlo len šesť zamestnancov z tridsiatich piatich. Neskôr odišli ešte ďalší štyria, ktorých prijímala bývalá riaditeľka. Pritom iba jedna z nich pracovala vyše roka. Ostatní tri alebo šesť mesiacov. Boli to tí najagresívnejší. Dnes je situácia na pracoviskách pokojná.
Dlhoročná zamestnankyňa Bibiany, ktorá má na starosti pomyselné „zlaté vajce“ Bibiany Bienále ilustrácií Bratislava (BIB), generálna komisárka BIB Zuzana Jarošová, sa dokonca vyjadrila, že bývalé vedenie malo takmer zlikvidovať túto výnimočnú medzinárodnú aktivitu...
Zuzana Jarošová pracuje už osemnásť rokov ako komisárka BIB. V Bibiane pôsobila aj predtým. Nikto ju nemôže považovať za „môjho“ človeka. Bienále ilustrácií Bratislava je medzinárodné podujatie s dvojročnou periodicitou, ktoré je pod záštitou UNESCO a Medzinárodného združenia pre detskú knihu IBBY. Na budúci rok bude mať šesťdesiat rokov. IBBY je spoluorganizátorom podujatia. Bývalá riaditeľka Liptáková poza ich chrbát pripravila nový štatút BIB, v ktorom odňala partnerskému združeniu ich právomoci, a riaditeľa Bibiany – teda seba ‒ navrhla ako jediného organizátora. Žiadala, aby nový štatút podpísala ministerka kultúry Milanová. Komisárka Zuzana Jarošová protestovala a uviedla, že by to znamenalo likvidáciu tohto podujatia. Ozvalo sa aj IBBY a vznikol medzinárodný škandál. Milanová preto štatút nepodpísala. Liptáková následne o podpis žiadala ďalšiu ministerku v Ódorovej vláde Hroncovú. Ani tá jej našťastie nepodľahla a BIB sa dokázalo zachrániť. Spôsobilo to výrazné zníženie záujmu o BIB, ktoré zorganizovali, povedala by som, „na kolene“. Bola to hanba.
Ako teda hodnotíte svoje pôsobenie vo funkcii riaditeľky Bibiany v tomto pre vás hektickom období?
Odmietam akékoľvek obvinenia z konfliktu záujmov. Odmietam mediálny lynč len zato, že poznám ministerku kultúry. Svojou prácou dokazujem, že mi nejde o žiadne ideologické či politické záujmy, pomstu, ale len o Bibianu. Personálne sme stabilizovali organizáciu. Zavádzame poriadok do finančných náležitostí. Pripravujeme opatrenia smerom k transparentnosti a ekonomickej disciplíne. Okrem toho sa mi v tejto naozaj ťažkej a chaotickej situácii podarilo pripraviť tento rok za pár mesiacov Bienále animácie Bratislava (BAB), ktoré zožalo neuveriteľný úspech. A toto sú reálne výsledky, nie prázdne slová, ktoré síce dobre znejú, ale neznamenajú nič.
Zhováral sa Maroš SMOLEC – Foto: autor