Komora učiteľov upozorňuje na nedostatok vyučujúcich

thumbnail

Nový minister sa prejavuje ako dobrý manažér

Zháňanie a nenachádzanie nových učiteľov, upratovanie a prerábky priestorov, zhon, byrokracia a súčasne s tým politické prekáračky sprevádzajú každoročne začiatok školského roka. Komora učiteľov preto už tradične „štrngá školskými kľúčmi“ a aj na začiatku tohto tzv. nežno-revolučného roka upozorňuje na to, čo nám nefunguje, ale aj na to, čo by sa mohlo podariť urobiť lepšie. 

Odborový zväz a vláda sa tentoraz nedohodli a od 1. 9. 2024 hrozí, že mnohí zamestnanci škôl prídu o benefity z kolektívneho rokovania (skrátenie pracovného času, navýšenie dovolenky, odchodného a ďalšie). To nevyzerá ako nežná, skôr ako Francúzska revolúcia. Zdanlivý pocit úspechu sa končí novými cisárovými šatami. Slovensko je už tradične v záverečnej časti rebríčka krajín OECD, v odmeňovaní učiteľov nedosahujeme ani 1,2-násobok priemernej mzdy v našom národnom hospodárstve a ani sa nepribližujeme k finančnému ohodnoteniu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov. Tento rok zvýšenie NULA, regionálne príspevky priniesli kozmetické úpravy platov, výška príspevku nemá motivačný charakter a nezastaví stúpajúci trend nedostatku kvalifikovaných učiteľov.

ZACHRÁNIA NÁS EURÓPSKE PENIAZE? 

Neustále sa spoliehame na eurofondy, ale tieto financie zjavne nevieme efektívne čerpať. Namiesto zmysluplného budovania ich prejedáme, nahrádzajú nám investície z vlastného rozpočtu. Naopak, z rozpočtu nijaké peniaze do školstva „navyše“ nie sú na programe dňa, odkazuje minister financií, milí riaditelia, učitelia, asistenti, vychovávatelia, účtovníčky, kuchárky… Roky meškáme so skvalitnením poradenského systému, kde stoja nevyhlásené výzvy. Zároveň investujeme desiatky miliónov do RCPU, o ktorých nemáme žiadne dáta, a súbežne financujeme ich dvojičku NIVaM, ktorá dlhodobo nevie preukázať kvalitu. Národné projekty na autoevaluáciu škôl, vyriešenie akútnej otázky cudzincov sú v nedohľadne. Plán obnovy je v podstate mimo hry, lebo  ho už nikto neberie vážne, vzdelávanie učiteľov je len záťažou pre riaditeľov a často aj súťažou nekvality. Rozdávame milióny s úplne jasným vedomím, že to k ničomu neprispeje.

■ REFORMA ŠKOLSTVA SA ZATIAĽ NEKONÁ

Školy sa síce otvorili 2. septembra 2024, ale žiakov aj učiteľov čakajú preplnené triedy, v ktorých sa zvyšuje rizikové správanie detí, na ktoré sú nedostatočne pripravení učitelia so stále nedostatočnou odbornou podporou priamo v školách. Karma škôl je v tom, že si za iks životov vlád zvykli na to, že sa to „nejako“ zariadi. Zlepšenia sú stále len čiastkové, neúplné.

■ OTVORENOSŤ MINISTRA

Napriek mnohým nedostatkom sa zatiaľ v rezorte javí ako najfunkčnejší článok sám minister. Jeho viditeľné úsilie manažérsky skvalitniť procesy bohužiaľ naráža na rezistenciu byrokratického aparátu úradníkov nižšie a kolegov vo vláde. Veríme, že nezmyselné návrhy od poslancov ustojí a zároveň sa mu podarí nastaviť vlastný rezort tak, aby vnímal ľudí zvonka ako partnerov na spoluprácu. Výsledky sú zatiaľ  málo viditeľné.

■ ČO NÁS ČAKÁ A ČO POTREBUJEME? 

Najlepšou a asi jedinou správou na prahu nového školského roka je zmena financovania materských škôl. Je to reforma z Plánu obnovy, ktorá po schválení v parlamente prinesie pre materské školy konečne väčšiu istotu a stabilitu. Druhý rok spúšťame reformu podporných opatrení, ktorá už tento nádych úspechu nemá. Sú to živelné, nepremyslené, byrokratické, chaotické nedomyslené zbery dát na poslednú chvíľu, opravy opráv v zákonoch. Napriek tomu, že samotný princíp reformy je v jadre dobrý a aj zvyšujúci sa balík financií signalizuje lepšie časy. Lenže reformy je potrebné vedieť aj manažovať a v tom ministerstvo zlyháva. Ďalším otáznikom je kurikulárna reforma, ktorá pri výmene už tretieho riaditeľa NIVAM-u za rok nemá veľmi dobre našliapnuté. Kvalita kurikulárnej reformy je otázna, stále sme len na začiatku a za ten čas ju mnohí dôležití aktéri opustili. Dôvera školskej verejnosti je slabá a pripravenosť minimálna. Lepšou správou je vymenovanie novej riaditeľky NIVAM-u PhDr. Romany Kanovskej, ktorej odborné kvality sú pedagogickej verejnosti známe.  Čaká nás aj rok plný legislatívnych zmien a ich implementácie. Aktuálne novely zákonov, ktoré budú platiť od 1. 1. 2025, sú len kozmetickými zlepšeniami. Zaujímavejšie môžu byť jarné novely, o ktorých však v zásade nič nevieme, a ak ich príprava bude vyzerať tak ako doteraz, môžeme čakať zase skôr zmes živelných nápadov bez koncepcie, participácie a odbornej relevancie (ako napríklad nápad s povinnou maturitou z matematiky).

■ NÁDEJ ZOSTÁVA...

Štatistiky funkčných období ministrov školstva síce nehovoria v ich prospech, ale aspoň na ministerstve školstva by mohla stabilita ministra skôr pomôcť.

Redakčné spracované - Zdroj: Slovenská komora učiteľov – Foto: (lupa)

 

 

 

 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.