V Martine sa chceme spájať, nie rozdeľovať

thumbnail

Ján DANKO: Matica slovenskási zaslúžiť byť mekkou Slovákov aj naďalej. Novozvolený primátor Martina Ján DANKO vyjadril úprimný záujem o väčšiu a úprimnú spoluprácu nielen s Maticou slovenskou, ale aj s ostatnými kultúrnymi inštitúciami. V krátkom čase by chcel vytvoriťspoločný reprezentatívny orgán. Jeho hlavnou úlohou bude tieto inštitúcie spájať, nie rozdeľovať.

  • Martin je historické slovenské mesto. V posledných rokoch však bojovalo s finančnými problémami vinounútenej správy prenedostavanie lanovky na Martinské hole. Ako je to na tom mesto finančne teraz?

Nútená správa zabrzdila okrem veľkých  investícií aj možnosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ. Mesto nemalo financie na riadny chod, čo sa odzrkadlilo vo všetkých oblastiach.  Preto je dnes naším cieľom postupne uvoľňovať obrovské finančné prostriedky, ktoré chceme vo veľkom investovať  práve tam, kde sme počas nútenej správy nemohli.

  • Vašou prioritou je výstavba novej nemocnice, ale aj výstavba práve spomínanej lanovky na Martinské hole. V akom štádiu sú tieto dva významné projekty a kedy by mohli byť ukončené. Z hľadiska turizmu môže lanovkavýznamne podporiť aj príjmy mesta...

V súčasnosti chceme tento projekt znovuoživiť. Preverujeme, aké sú momentálne reálne náklady na realizáciutohto projektu . Myslím si, že sa turčiansky región bez nejakej excelentnej dopravy na Martinské hole nepohne ďalej. Jediná cesta, ako sem dostať ľudí, je ponúknuť im niečo, čo tu doteraz nebolo. Mnohí Martinčania majú problém s tým, že ideme pomáhať nejakým lyžiarskym skupinám prevádzkujúcim Martinské hole. Vôbec tu nejde o to, aby sme revitalizovali lyžiarske stredisko. Ďaleko lukratívnejšie je letné obdobie. Podobné lokality na  Slovensku, ktoré postavili takéto zariadenia, sú oveľa lukratívnejšie skôr v lete ako v zime. Takže toto je aj naša predstava. Naším zámerom je pomôcť Martinu, aby sem v lete prišlo ďaleko viac turistov ako doteraz.Pokiaľ ide ovýstavbunovej nemocnice už v rámci svojej predvolebnej kampane som informoval, že sa budem usilovať o jej vybudovanie. Už ako dekan Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenskeho som na tomto projekte pracoval. Na jej výstavbu sú už zabezpečené finančné prostriedky. Bude však nevyhnutné spraviť ešte niekoľko krokov. Urobíme všetko preto, aby v našom meste stála špičková moderná nemocnica.

  • Pre rozvoj turčianskeho regiónu je dôležité aj dokončenie diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami. Dnes vieme, že výstavba úseku Višňové Dubná skala sa predĺži o niekoľko rokov...

Škoda, že  tento úsek sa nepodarilo vybudovať počas predchádzajúcich vlád.  Keby sa výstavba v minulosti diaľnic nezastavila, mohli sme mať tunel Višňové už dávno postavený. Ja chápem, že každá politická garnitúra mala iné záujmy.Spochybňovať to, čo predchádzajúce vlády rozbehli. Je to na škodu tohto úseku. Momentálne sme preto v patovej situácii. Výstavba tunela Višňové sa zastavila. Ale verím, že sa za nejaké tri-štyri roky konečne dokončí. Iná možnosť nie je. Cesta okolo Strečna je každým rokom stále viac a viac nepriechodná. Tento problém donúti akúkoľvek vládu, aby sa ním intenzívne zaoberala. Martin týmto stráca. Po dokončení tunela Višňové jeho ekonomický a najmäpriemyselný potenciál bude úplne iný, ako bol doteraz. Myslím si, že znova dôjde krevitalizácií aj v priestoroch bývalých Strojární. Pre budúcich investorov sú to veľmi atraktívne a lukratívne priestory a verím, že ku koncu, ako sa tunel bude dokončovať,ich význam a hodnota bude rásť. Táto tradičná priemyselná časť mesta má potenciál pritiahnuť najmä ľahký priemysel. S novými investíciami bude prichádzať aj nová pracovná sila z okolitých regiónov.

  • Pre Turiec je takisto dôležité aj vybudovanie rýchlostnej cesty R3. V akej fáze prípravy je táto výstavba?

To otázka namieste, leborýchlostná cesta R3 nie je naprojektovaná Slovenskom, ale Európskou úniou. Spojenie Poľska s Maďarskom nemá ísť cez Donovaly, ale touto trasou. Verím, že správne rozhodnutia opäť zvíťazia a R3 nebude len okrajovou záležitosťou, ale prioritou, ktorá spojí Poľsko s Maďarskom. Celý Turiec tým získa, pretože sa odbremení doprava, ktorá ide okolo mesta a cez mesto. Táto cesta by výrazne zvýšila ekonomickú úroveň celého regiónu.

  • Martin a Matica slovenská sú historicky prepojené. Ako hodnotíte spoluprácu z ostatných rokov, ktorá nebola príliš aktívna

Je to škoda, že taká inštitúcia ako Matica slovenská dnes nie je spájaná s významom, ktorý mala v minulosti.  Práve vtedy totiž znamenala pre Slovákov jednu z mála vecí, na ktorú mohli byť právom hrdí. Myslím si, že Matica si zaslúži, aby sa stala mekkou Slovákov aj naďalej.

  • Plánujete vo vzťahu s Maticou slovenskou spoluprácu a komunikáciu zintenzívniť?

            Za mesto Martin som pripravený, aby sa doterajšie formálne vzťahy s Maticou posunuli na úplne inú kvalitatívnu úroveň. Našou snahou je zjednotiť všetky kultúrne inštitúcie pôsobiace v Martine, ako sú Matica slovenská, Slovenská národná knižnica, Slovenské komorné divadlo, všetky múzeá a galérie, aby bojovali za rozvoj kultúry ako celok. Martin ako mesto kultúry musí globálne bojovať za rozvoj týchto inštitúcií. V krátkom čase sa chceme stretnúť s ich vedúcimi predstaviteľmi a dohodnúť sa na spoločnom akčnom programe. Postupne by sme chceli vypracovať spoločný dokument a vytvoriť reprezentatívny orgán, ktorý by tieto inštitúcie spájal, a nie rozdeľoval.

Zhováral sa ‒ Matej MINDÁR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.