Bratislava zverejnila návrh nariadenia k parkovacej politike

Parkovanie v Bratislave Foto: TASR/František Iván

Bratislava 27. októbra (TASR) – Zaviesť v hlavnom meste jednotný systém parkovania na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií je cieľom všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike, ktorého návrh zverejnilo hlavné mesto. Verejnosť ho môže najbližšie dva týždne pripomienkovať. Všetky pripomienky budú vyhodnotené a finálne znenie návrhu VZN bude prerokované na zasadnutiach komisií mestského zastupiteľstva, mestskej rady a na záver o ňom budú rozhodovať mestskí poslanci.

Prevádzkovateľom parkovania v Bratislave by malo byť podľa návrhu hlavné mesto, mestské časti, alebo nimi zriadená či poverená právnická osoba. Rešpektovať sa majú spoločné zásady parkovacej politiky - minimálna a maximálna cena za rezidenčné parkovanie.

Parkovanie v zónach

V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezidentovi bude možné vydať parkovaciu kartu s určením zóny, v ktorej má trvalý pobyt, alebo kartu bez určenia zóny. Na jedno vozidlo bude vydaná iba jedna parkovacia karta. Rezidentská parkovacia karta s určením zóny umožňuje dočasné parkovanie bez ďalších poplatkov v zóne, pre ktorú je karta vydaná a so zľavou 50 percent mimo určenej zóny. To neplatí tam, kde je dopravným značením povolený maximálny čas státia dve hodiny, alebo menej. Maximálny počet rezidentských parkovacích kariet vydaných pre jedného obyvateľa ustanoví dotknutá mestská časť svojím VZN.

Rezident s trvalým pobytom v mestskej časti, ktorá nemá vymedzené úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie, môže požiadať hlavné mesto o vydanie parkovacej karty bez určenia zóny. V tomto prípade vydá hlavné mesto obyvateľovi najviac jednu parkovaciu kartu. Abonentská parkovacia karta umožní dočasné parkovanie auta s evidenčným číslom, ku ktorému je karta priradená. Podmienky pre vydanie takejto karty si ustanovia príslušné mestské časti svojím VZN.

Cena za rezidenstskú kartu

Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo sa navrhuje suma v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za rezidentskú parkovaciu kartu bez určenia zóny sa navrhuje úhrada od 10 do 30 eur za rok. Finálnu výšku poplatku si ustanovia jednotlivé mestské časti. Za každé ďalšie vozidlo ide o 1-násobok až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo. V prípade dočasného parkovania nerezidentov v jednotlivých zónach určuje nariadenie spoplatnenie v rozhraní 0,20 až päť eur na hodinu. Abonenti si zasa budú môcť zakúpiť parkovaciu kartu, ktorá by mala stáť minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok sumy rezidentskej parkovacej karty, podľa toho, ako to stanoví mestská časť.

Kontrolu parkovania bude vykonávať mestská polícia, poverení zamestnanci hlavného mesta, mestských časti, alebo nimi poverené tretie strany.

Cieľom parkovacej politiky sú podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala jasné pravidlá platné v celom meste, zvýhodnenie občanov Bratislavy, menej áut na uliciach a viac miesta pre rezidentov. "Verím, že sa do systému čo najskôr pripojí čo najviac mestských častí," povedal Nesrovnal. Ako podotkol, Bratislava je posledným hlavným mestom spomedzi krajín EÚ bez jednotnej parkovacej politiky.

Bratislavskí starostovia však tento mesiac upozornili, že pripravovaná jednotná parkovacia politika v Bratislave sa dostala do bodu nula. "Navrhované VZN nepohne parkovanie v meste ani o milimeter," tvrdí starosta Petržalky Vladimír Bajan. Starostka Podunajských Biskupíc Alžbeta Ožvaldová zas konštatuje, že bez nových parkovacích miest akákoľvek parkovacia politika nemá zmysel.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár