Vodíkové auto natankujete vo Viedni...

thumbnail

Slovensko vidí budúcnosť vo vodíkových technológiách, Európa od nich skôr ustupuje. Slovensko na Expo Dubaj prezentujú tri hlavné témy ‒ vodíkové technológie, letecký priemysel a vesmírny sektor. Ešte do 30. marca tohto roka v slovenskom pavilóne môžete uvidieť aj futuristické športové auto MH2 a „midibus“ pre dvanásť cestujúcich ‒ obe s vodíkovými nízkotlakovými metalhydridovými zásobníkmi. Je však cesta využitia vodíka v doprave pre Slovensko tým správnym smerom? Športové auto, ktorého karosériu navrhol šéf dizajnu v Aufeer Design, dcérskej firmy Matador Group, Branislav Maukš, predstavil novinárom minister hospodárstva  Richard Sulík. Novinári si usilovne zapísali, že maximálna rýchlosť auta bude 250 kilometrov za hodinu a zrýchlenie z 0 na 100 km/h by sa malo dosiahnuť za štyri sekundy. Jediné, čomu sa však dalo veriť, bol prezentovaný koeficient odporu karosérie 0,2. Auto totiž na výstave nemá kompletný pohon. Spoločnosť Matador Group v tlačovej správe priznala, že ide o takzvaný „concept car“, čiže ešte nie je to plne funkčný prototyp. Takto však nebol prezentovaný.

  • NULOVÉ EMISIE

Vodíkové autá samotný vodík nepoháňa. Systém je ťažkopádny, pretože o pohon sa stará ako u bežných elektrických áut elektromotor. Vodík sa spaľuje v palivových článkoch a vyrába elektrickú energiu prostredníctvom chemickej reakcie vodíka a kyslíka. Výsledkom sú nulové emisie, pretože spaľovaním vzniká voda. Prevádzka je teda lacnejšia a aj ekologická. Problémom je, že auto musí mať vyrovnávacie elektrické batérie a aj vodík sa musí vyrobiť a skvapalniť. A tu už o ekológii nemôžeme hovoriť. Vodík sa môže vyrobiť aj z vody elektrolýzou, väčšinou sa však separuje zo zemného plynu. A to niečo stojí. I tak je pre spotrebiteľa prevádzka lacnejšia ako u automobilov poháňaných spaľovacím motorom na fosílne palivá. Otázkou je, kde vodíkové auto dotankujete.

  • CHÝBAJÚ STANICE

Na Slovensku sú v ponuke predajcov aj autá s palivovými článkami. Tankovať vodík však na Slovensku nemožno, aj keď Slovenská inovačná a energetická agentúra informovala v polovici minulého roka, že do septembra postaví dve čerpacie stanice. Obidve však mali byť mobilné, jedna by mala byť v Bratislave a druhá v Košiciach, čo presadzoval župan kraja Rastislav Trnka. Napokon sa plány neuskutočnili. Tankovať vodík momentálne možno vo Viedni alebo v susednom Česku, kde majú čerpaciu stanicu na vodík už od roka 2009 a do roka 2023 ich chcú postaviť šesť. Tam však test YouTubera Jana Staněka, ktorý sa na svojom kanáli zaoberá netradičnými formami pohonov, dopadol katastrofálne. Dve z troch vodíkových čerpacích staníc nefungovali pre nízky tlak vodíka v nádržiach. Najviac čerpacích vodíkových staníc v rámci EÚ ‒ takmer sto, je v Nemecku.

  • VODÍKOVÁ STRATÉGIA

Slovensko teda stavia do budúcnosti na vodíkovú stratégiu. Zatiaľ je všetko len vo fáze predstáv. V polovici minulého roka schválila vláda Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá definuje úlohu štátu pri využití vodíkových technológií. Jej cieľom je zvýšiť konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky a zároveň prispieť k uhlíkovo neutrálnej spoločnosti v súlade s Parížskou klimatickou dohodou. Minister hospodárstva Richard Sulík však zároveň priznal: „Samozrejme, vodíkové technológie sú v plienkach a ešte bude toho veľa čo robiť, ale pokiaľ politika nedá správny rámec, nenasmeruje správne podporu, tak to bude trvať omnoho dlhšie.“ Do konca volebného obdobia by chcel v jednom meste čisto vodíkovú MHD.

  • ZMENILI TAKTIKU

Európska únia dlho podporovala rozvoj vodíkových áut. V novembri minulého roka však zmenila taktiku podpory a vyhlásila, že vodík bude podporovať len v priemysle a nákladnej doprave. Únia upustila aj od svojich plánov v rámci infraštruktúry pre alternatívne palivá. Komisia síce navrhuje, aby boli vodíkové čerpacie stanice vzdialené od seba stopäťdesiat kilometrov, a to až od roka 2030, ale len na hlavných ťahoch využívaných medzinárodnou nákladnou dopravou. Zdá sa teda, že podpore vodíkovej alternatíve definitívne odzvonilo. Európska federácia pre dopravu a životné prostredie pri porovnávaní štyroch pohonov áut vyhodnotila vodíkový pohon ako najhorší, s efektivitou len tridsaťtri percent.

V januári tohto roka primátor francúzskeho mesta Montpellier Michaël Delafosse sa rozhodol ukončiť projekt, ktorý mal mestu zabezpečiť päťdesiatjeden autobusov s palivovými článkami na vodík pre štyri miestne autobusové linky.  Prečo chce teda Slovensko začať s vodíkom tam, kde s ním iní končia, nevedno.

Ivan KRAJČOVIČ ‒ Foto: Matador Group



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.