Bratislava 28. júla (TASR) – Bratislavská mestská časť Rača sa obrátila na ministerstvo dopravy, ktoré žiada o informácie v riešení nadmerného hluku na železničnej stanici Bratislava-Východ. Do konca júna tu totiž museli zrealizovať Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) protihlukové opatrenia. Rozhodol o tom Útvar vedúceho hygienika rezortu ministerstva dopravy. Ten sa začal problémom s hlukom na tejto stanici zaoberať na jeseň minulého roku na základe podnetu mestskej časti.
Rača tvrdí, že koncom júna inštalovali ŽSR na problémových úsekoch v časti Východné zariadenie, ktoré má znížiť hladinu hluku z posunovania vlakových súprav. "Inštaláciou uvedeného zariadenia začali plniť ŽSR len prvý bod pokynu ministerstva dopravy, druhým bodom malo byť preukázanie účinnosti tohto opatrenia protokolom z objektivizácie určujúcich veličín hluku v dotknutom chránenom území v dennej, večernej a nočnej dobe," skonštatovala mestská časť. Protokol mal byť podľa nej ministerstvu predložený do 14. júla, ktoré malo po analýze týchto výsledkov rozhodnúť o ďalších krokoch.
"Keďže od zahájenia štátneho zdravotného dozoru uplynulo osem mesiacov, uskutočnili sa tri rokovania všetkých zainteresovaných, bol vydaný jeden pokyn a v dotknutom priestore nebol doteraz zaznamenaný žiadny pokles hladiny hluku, dokonca voči hluku z opravovne nákladných vozňov na Dopravnej ulici nebolo doteraz prijaté žiadne opatrenie," uvádza račianska samospráva. Starosta Rače Peter Pilinský si preto od Útvaru vedúceho hygienika rezortu ministerstva dopravy vyžiadal informáciu, aké opatrenia boli v celej kauze zrealizované a aký bude ďalší postup ministerstva.
ŽSR zamerali na zníženie úrovne hluku
ŽSR pre TASR uviedli, že riešením eliminácie hluku na tejto stanici sa zaoberajú už niekoľko rokov a všetky prijaté opatrenia mali priaznivý vplyv na zníženie hlučnosti. V súčasnosti sa ŽSR zamerali na zníženie úrovne hluku, vznikajúceho pri činnosti koľajových bŕzd na spádovisku počas rozraďovania vozňov. Do konca júna tak zrealizovali komplexnú rekonštrukciu spádoviska. "V rámci pilotného projektu bolo do 30. júna 2016 na obruče brzdených kolies nanesené "suché" mazivo na jeden sled bŕzd. Prvotným preskúšaním sa zistilo, že pískanie vozňov v brzdách sa výrazne znížilo a tým aj hluk, a to pod prípustnú hranicu úrovne hluku, ktorá je v noci 40 decibelov," uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Pri realizácii týchto opatrení bolo podľa nej potrebné dodržať legislatívne stanovené termíny a ŽSR zaslali informatívny list hlavnému hygienikovi ministerstva dopravy 20. júla. Pavliková tvrdí, že pilotný projekt bude aj s meraniami hluku pokračovať ďalej, pričom mazivo plánujú nanášať na všetky koľajové brzdy. Riešenie hluku z prevádzky opravovne nákladných vozňov nie je podľa ŽSR v ich kompetencii.
Ministerstvo uviedlo, že pre nedodržanie termínu bude postupovať podľa zákona
Ministerstvo dopravy pre TASR povedalo, že na Útvar vedúceho hygienika rezortu bol 20. júla doručený informatívny list od ŽSR, v ktorom informujú o termíne merania hluku stanoveného na 26. júla. Oblastný hygienik požiadal ŽSR následne o písomné zdôvodnenie nesplnenia povinnosti. Spoločnosť argumentovala, že do konca júna realizovala protihlukové opatrenia a do 15. júla sa pracovalo na záverečných technických a technologických úpravách i nastavení zariadenia. Ministerstvo uviedlo, že pre nedodržanie termínu bude postupovať podľa zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia. "V rámci vydaného rozhodnutia bola ŽSR uložená súčasne povinnosť pre prípad, že výsledky objektivizácie hluku nebudú vyhovujúce, predložiť Útvaru vedúceho hygienika rezortu v termíne do 15. septembra návrh komplexného riešenia protihlukových opatrení v dotknutom chránenom území s konkrétnymi termínmi realizácie," skonštatoval rezort.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR