ISU: Rezort školstva chce zo zákona vypustiť demokratizačnú zmenu

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Michal Svítok

Bratislava 28. augusta (TASR) – Je absurdné, ak ministerstvo školstva na jednej strane prezentuje fínsky model ako východisko svojej stratégie rozvoja školstva a na druhej strane sa chystá z nového zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch vypustiť práve to, čo malo viesť k tomuto modelu demokracie na školách. Vo svojom stanovisku to tvrdí Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU), ktoré TASR poskytol Vladimír Crmoman.

ISU žiada ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby hodnotenie riaditeľov v novom zákone ponechala. "Pre skvalitnenie klímy na školách je potrebné, aby prax ukázala, ako skutočne vnímajú pedagógovia svojich nadriadených. Mnohí riaditelia budú môcť konečne svojim zriaďovateľom, radám škôl a verejnosti ukázať, akú majú silnú podporu a ich práca dostane rukolapné morálne ocenenie. Ak budú výsledky obrazom nezdravej klímy, pomoc škole môže viesť k zlepšeniu prostredia, v ktorom vychovávame naše deti," tvrdí ISU.

Rezort školstva pre TASR uviedol, že navrhol vypustiť ustanovenie týkajúce sa hodnotenia riaditeľov škôl na žiadosť viacerých pripomienkujúcich subjektov. Tie ako dôvod uvádzali, že takéto anonymné hodnotenie nemá výpovednú hodnotu, je duplicitné, keďže riaditeľa hodnotí rada školy, zriaďovateľ, inšpekcia zase pri výkone kontrolnej činnosti.

"Okrem toho poukazovali na skutočnosť, že pôjde o formálnu záležitosť, keďže dotazník na hodnotenie riaditeľa spracuje zástupca zamestnancov a prerokuje s riaditeľom a so zriaďovateľom," uviedol odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva. Výhradou bolo tiež, že z pohľadu manažérskeho riadenia nie je rozhodujúce, či sa väčšine zamestnancov riaditeľ páči, alebo nie, ale rozhodujúce by mali byť výsledky školy alebo školského zariadenia.

"Mala by sa preto zvýšiť kompetencia zriaďovateľa, aby mal nástroje riadenia, lebo zriaďovateľ si zriadil školu alebo školské zariadenie, aby mohol poskytovať výchovu a vzdelávanie v primeranej kvalite," dodalo ministerstvo.

Nový zákon prináša podľa ISU pomerne málo zmien smerujúcich k zatraktívneniu učiteľského povolania a k transformácii škôl na moderné otvorené inštitúcie. Jeden z bodov navrhnutých ministerstvom vnímala ISU vysoko pozitívne. "Závan demokracie prináša návrh, aby hodnotili nielen vedúci zamestnanci učiteľov, ale recipročne aj učitelia hodnotili ich. Tento model hodnotenia je skutočnou novinkou a prináša na pracovisko transparentnosť, otvorenosť a v mnohých školách tak potrebnú spätnú väzbu," uviedla ISU. Preto sa jej nepozdáva, že rezort školstva chce uvedenú zmenu zo zákona vypustiť.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR