Bratislava 19. septembra (OTS) - Alebo v „5 položkovej“ kase trpeli zákazníka s plným košíkom? Blokovanie a transakcia by mali prebehnúť tak rýchlo, ako sa len dá. Ideálne úplne bez čakania. Riešenia pre skracovanie tohto intervalu už existujú.
Zákazník dnešného maloobchodu chce vojsť, rýchlo nájsť tovar, zaplatiť a odísť. V prípade, že vidí rad čakajúcich pred pokladňou už pri vstupe, často ani nenakúpi. „Čistý čas venovaný nákupu sa pohybuje v niektorých filiálkach len na úrovni 65 %. Čo teda zákazníci v takejto predajni robia 35 % času keď nenakupujú? Strácajú svoj drahocenný čas čakaním,“ popisuje Tibor Tabery, retailový analytik a zakladateľ platformy pre zdieľanie inovácii v obchode Retail Innovations Conference. Jadrom problému tvorby radov sú náklady a nedostatok obslužného personálu. Avšak riešením dlhých radov pred pokladňami môžu byť aj technologické a behaviorálne inovácie. Čiastkové výsledky boli dosiahnuté tiež novou ergonometriou pokladní, púšťaním pomalej hudby, aromatizovaním upokojujúcou vôňou alebo cielenou ponukou tovaru v pokladničnej zóne.
„Z technologických inovácii sú už zavedené napríklad interaktívne reklamné prvky alebo obrazovky, rôzne headsety s hlasovou podporou zo zázemia a postupy regulujúce otváranie pokladní v krízovej situácii. Slovenská firma Pygmalios využíva napríklad 3D senzory, ktoré monitorujú tvoriace sa rady a napomáhajú lepšie zorganizovať personál. Vďaka tejto pokročilej in-store analytike dokáže obchodník dokonca predpovedať riziko tvorby rady,“ hovorí T. Tabery.
Osobitou kapitolou pri tejto téme sú samoobslužné pokladne. Zákazník pri nich nevníma skenovanie tovaru a platenia až do takej miery ako zdržiavanie, nakoľko ich vykonáva sám. Zároveň naň ani na personál pokladne nie je vyvíjaný tlak zákazníkov nervózne stojacich v rade za ním. Práve stres a nervozita v rade vedú k zvýšenej chybovosti pri blokovaní či opúšťaniu košíkov.
„Kto najlepšie vyrieši čas strávený čakaním v rade, vyhrá v retaile boj o zákazníka,“ myslí si T. Tabery, a dodáva: „Možný budúci vývoj manažmentu radov v obchode ukazuje koncept Amazon Go, ktorý tradičnú pokladničnú zónu úplne zrušil. Nahrádza ju automatizovaný systém, ktorý identifikuje registrovaného zákazníka už pri vstupe do predajne, načíta jeho nákup a zaznamená odchod. Vyúčtovanie nákupu prebehne stiahnutím príslušnej sumy z účtu až po opustení prevádzky. Čínsky gigant Alibaba aktívne roluje nový unikátny koncept supermarketov Hema, ktoré fungujú taktiež už bez klasických pokladničných boxov."
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR