Neriešime bývanie, ale vzdialenosť a náklady na dopravu


PSS inzercia PrešovNevyrovnanosť ponuky a dopytu na trhu s bytmi je veľkou bariérou mobility Slovákov

Ivan BROŽÍK

Na Slovensku je na jednej strane bohatá ponuka súkromných staviteľov, neraz prevyšujúca dopyt po atraktívnom modernom bývaní, na druhej strane evidujeme chronický nedostatok nájomných bytov. Lepšie časy na podporu výstavby takýchto bytov, ktoré bežným ľuďom na potrebný čas zaistia strechu nad hlavou, zdá sa, sú na obzore.

Zdrojom financií by sa na istý čas mohol stať druhý dôchodkový pilier. Nevylučuje to štátny tajomník ministerstva financií František Palko s tým, že „podmienky takéhoto financovania musia byť ešte detailne preskúmané“. Stavebné sporiteľne tiež ponúkajú ministerstvu financií možnosť financovať výstavbu nájomných bytov zdrojmi z verejno-súkromného partnerstva. Princíp nie je až taký zložitý – samosprávy spolu so staviteľmi by vytvorili spoločnú neziskovú organizáciu, ktorá by byty stavala a prenajímala za podmienok akceptovateľných pre mestá.

BANKY SÚ V STREHU

Akýkoľvek projekt, ktorý čo i len naznačuje, že by mohol obísť dominanciu bánk, je z ich pohľadu podrobený okamžitej analýze. V rámci bytovej politiky majú totiž nateraz banky zabezpečené zisky prakticky zadarmo, a to v podobe úrokov z hypoték. Tie nie sú práve malé; pre mnohých nie sú existenčne prijateľné. Neprekvapí preto, ak napríklad bankoví analytici preferujú skôr rozšírenie podpory hypotekárnych úverov či stavebného sporenia.

„Na Slovensku by bolo vhodné, keby sa prehodnotila práve možnosť rozšíriť podporu hypoték,“ takmer unisono tvrdia. Lenže – štát už dnes podporuje hypotekárne úvery, no len pre mladých ľudí do 35 rokov a iba počas prvých piatich rokov splácania úveru. Čo však „nevyhovujúci“ záujemcovia o bývanie? Napríklad nízko príjmové mladé rodiny a sociálne slabší obyvatelia. Nájomné byty by mali byť určené aj pre slobodné matky, ktoré nemajú inú možnosť bývania. Nezabudnuteľnou prednosťou nájomných bytov je aj určitý podiel takých bytov, ktoré sú vhodné pre vozičkárov po profesionálnej úprave časti prízemia objektov. Nájomné sociálne byty by podľa neho mali byť vo vlastníctve obcí a miest, pričom štát by poskytoval dotácie a nastavil dobré legislatívne podmienky.

POTREBA ZMENY

V súčasnosti sa na Slovensku stavia približne 1 700 nájomných bytov ročne. Pri väčšej podpore obcí by sa podľa Ľubomíra Bošanského, riaditeľa Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB), mohol počet takýchto bytov zvýšiť na dvojnásobok a možno až na päť tisíc ročne. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja by podľa riaditeľa ŠFRB malo pomôcť obciam pri financovaní výstavby potrebnej infraštruktúry pre nájomné domy. Podporu pri výstavbe nájomného bývania by však podľa neho potrebovali aj súkromné firmy. Existujúci model a možnosti, ktoré zákony pripúšťajú, rátajú s tým, že mladí ľudia majú nárok na hypotekárne úvery, ale – nie všetci mladí si ich môžu dovoliť bez rizika vziať. Či už to ovplyvňuje hladina ich príjmov, zamestnanosť ako taká, zaťaženie inými pôžičkami alebo iné, najmä hospodárske faktory. Je tu aj štátna prémia v stavebnom sporení, ale nie každému ho mohli rodičia založiť. K výhodnejšiemu úveru zo ŠFRB sa tiež nedostane každý žiadateľ. A ani príspevok 55,8 eura mesačne pre jednotlivca, respektíve 89,2  eura, ak je viac posudzovaných osôb, nemusí byť vždy záchranou. Pri plánovaní možnosti zabezpečiť bývanie prostredníctvom výstavby nájomných bytov však treba rátať aj s tým, že už teraz finančne napäté rozpočty obcí nemusia zvládnuť napríklad investície do vybudovania potrebnej infraštruktúry, ciest a kúpy stavebných pozemkov.

PRÍNOS V ZAMESTNANOSTI

Nesúlad ponuky a dopytu na trhu s bytmi je jednou z prekážok pohybu pracovných síl a mobility obyvateľstva všeobecne. Za najväčšiu bariéru mobility Slovákov ho považuje takmer 41 percent predstaviteľov samospráv. Svetová banka v štúdii o životnej úrovni a nezamestnanosti poukazuje na trh s bytmi ako najväčší problém mobility Slovákov. Konkrétne, za hlavné príčiny považujú experti Svetovej banky vysokú cenu bytov, malý a drahý nájomný sektor najmä v rozvinutých oblastiach, ako aj administratívne náklady spojené so zmenou trvalého bydliska. Ceny za kúpu alebo prenájom bytu sú v Bratislave niekoľkonásobne vyššie ako v najmenej rozvinutých regiónoch Slovenska, čo podľa autorov štúdie obmedzuje možnosti sťahovania sa obyvateľstva najmä z týchto regiónov. Mobilita pracovných síl sa tak zužuje na dochádzanie za prácou, ktoré je však obmedzené vzdialenosťou pracovného miesta a nákladmi na dopravu.

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.