Európska únia stráca súdnosť

thumbnail

Úvahy a varovania politikov, že nie je správne, ak bude Európska únia pokračovať v doterajšej politike posilnenia právomocí Bruselu na úkor suverenity členských štátov, sa objavujú už desaťročia. Upozorňujú na to predstavitelia tak pôvodných štátov, ako aj tých z bývalého východného bloku. Už nevystríha iba premiér Maďarska Viktor Orbán, že môže nastať zo strany štátov, ktoré sa cítia ukrivdené, ignorancia nariadení, a tým deštrukcia jednoty smerovania Únie. Zvlášť ak ani na prelome rokov neustali zákonodarné iniciatívy, ktoré sa akosi vymykajú reáliám, v ktorých najmä východné štáty roky žili.  Opakuje sa príbeh východného a západného Nemecka po zjednotení. Východní Nemci nechápali, čo všetko musia prijať, aby sa stali plnohodnotnými občanmi Nemecka. Ktorými, mimochodom, aspoň čo sa týka platov, nie sú doteraz.

Na konci minulého roka výbor Európskeho parlamentu pre ústavné veci podporil správu navrhujúcu významné zmeny zakladajúcich zmlúv Európskej únie vrátane ukončenia práva veta. Tým nastáva presun suverenity národných štátov do Bruselu.  Členské štáty sa môžu stať iba slepými vykonávateľmi nariadení bez možnosti do tohto procesu zasiahnuť. Zatiaľ ide iba o návrh, o ktorom sa bude diskutovať minimálne tento celý rok. No niekto niečo začína. Premiér Slovenska Robert Fico to označil pre Slovensko za „neprekročiteľnú červenú čiaru“. Na tom nič nemení ani fakt, že zatiaľ sme v podiele príjmov z daného programu a príspevkov do rozpočtu v pluse. Za stratu suverenity štátov hlasovali aj slovenskí poslanci ‒ Lucia Ďuriš Nicholsonová (nezaradená), Martin Hojsík, Jozef Mihál a Michal Wiezik (kandidáti koalície PS/Spolu). Poslanci Smeru Monika Beňová, Katarína Roth Neveďalová a Robert Hajšel sa na hlasovaní nezúčastnili.

Čo konkrétne prekáža na nových nápadoch nariadení Únie? Napríklad nereálny plán, aby po roku 2050 na cestách nemalo dôjsť k žiadnym dopravným úmrtiam. To vedie čoraz k radikálnejším nápadom niektorých politikov v Bruseli s pridelenými služobnými vodičmi. Prijateľný je zámer pravidelných lekárskych prehliadok pre starších vodičov, čo na Slovensku je už realitou. Menej už nápad, aby neskúsení vodiči mali zákaz nočnej jazdy od polnoci do šiestej hodiny ráno. Zákaz používania chrómových prvkov na automobiloch sa na prvý pohľad zdá dobrý. Dôvodom má byť používanie toxických karcinogénnych chemických látok počas spracovávania chrómu.  Má vstúpiť do platnosti už počas tohto roka 2024. Ako sa však nové materiály odrazia na cene automobilov nevedno. O konkurencii európskych automobiliek v porovnaní so svetom nehovoriac. Nestačilo teda ani schválenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035. Inak, za koniec spaľovacích motorov hlasovalo osem slovenských europoslancov, proti návrhu boli piati. Poslanec Peter Pollák (bývalé OĽaNO) sa tradične zdržal hlasovania. Pred pár týždňami vznikol nápad zákazu výmeny motora alebo prevodovky. Auto sa musí zošrotovať. Zvláštne je, že existuje aj výnimka pre limitované edície drahých áut pre horných desaťtisíc. Možno tu rokmi vznikne obdoba kubánskeho automobilového skanzenu.

Na konci roka prebehlo tiež hlasovanie o plošnom monitorovaní všetkých súkromných správ obyvateľov Únie v mobile pod zámienkou potlačenia šírenia detskej pornografie. Azda to Slovensko odmietne. Ak bude môcť. Európska únia vo svojej zaslepenej samoľúbosti a bohorovnosti, že všetko, čo ju napadne je nemenné a skvelé, šliape  po vlastných zákonoch a princípoch rovnosti a suverenity každého člena spoločenstva, na ktorých kedysi vznikla.

Ivan KRAJČOVIČ

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.