Historicky prvú Cenu Petra Mihálika si prevzal Juraj Lexmann

ilustračné foto Foto: TASR/AP

Bratislava 4. apríla (TASR) - V bratislavskom Kine Lumiére v pondelok slávnostne otvorili Týždeň slovenského filmu. "Je zameraný na publikum, ktoré má možnosť si raz za rok pozrieť všetky filmy, ktoré vznikli v minulom roku na jednom mieste a v kontexte, v súvislostiach," uviedol prezident Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) Martin Šulík k podujatiu, dávajúcemu veľký priestor i pre odborné publikum a filmových nadšencov. "Súčasťou Týždňa slovenskej kinematografie budú aj toho roku diskusie o hranom filme, dokumentárnom a animovanom filme," poznamenal k prehliadke, ktorá ponúka takmer tri desiatky celovečerných, deväť krátkometrážnych titulov a bohatý sprievodný program.

Režisér Martin Šulík Foto: TASR/Michal Svítok

Tretí ročník Týždňa slovenského filmu odštartovala predpremiéra drámy Špina od režisérky Terezy Nvotovej. Projekcii celovečerného hraného debutu, ktorý zaradil do súťaže Medzinárodný filmový festival Rotterdam, predchádzalo udelenie Ceny Petra Mihálika. Ocenenie, nesúce meno výraznej osobnosti slovenskej filmovej vedy, filmového teoretika, historika, ale aj aktívneho tvorcu, si prevzal Juraj Lexmann. K jeho menu sa dnes pripisujú charakteristiky ako skladateľ, muzikológ, pedagóg, filmológ, strihač, režisér, hudobný dramaturg.

"Začínal ako robotník v továrni na organy v Krnove v roku 1958, k tomu sa pridružilo vzdelávanie na Priemyselnej škole na výrobu hudobných nástrojov v Krasliciach a paralelne aj absolvovanie hudobnej kompozície na ostravskom gymnáziu," uviedol na margo laureáta predseda poroty Ceny Petra Mihálika Václav Macek. "V roku 1964 sa zamestnal v Spravodajskom filme ako strihač so zodpovednosťou za ozvučovanie filmov. Ďalšie kroky na Lexmannovej intenzívnej, množstvom práce vyplnenej životnej dráhe spájali v sebe prax filmovú aj hudobnú s jej reflexiou. Juraj Lexmann je aj zakladateľom Katedry zvukovej skladby na VŠMU, ale bol aj riaditeľom Ústavu hudobnej vedy SAV v rokoch 1997 až 2009," doplnil k autorovi výnimočnej Teórie filmovej hudby (1981) či Dejín slovenskej filmovej hudby (1996).

"Lexmann v teoretickej knihe skĺbil vedomosti hudobnej vedy, psychológie, fyziológie, estetiky, akustiky, semiotiky, ktoré vďaka množstvu konkrétnych príkladov dodnes predstavujú všeobecne zrozumiteľný a dostupný text, a jeho následná kniha o dejinách s množstvom unikátnych faktov so samotných počiatkov filmových projekcií po analýzu významu hudby v kľúčových dielach novej vlny je dodnes citovaným zdrojom, ktorý nikto neprekonal," dodal Macek.

"Ďakujem za túto cenu porote, ktorá to vymyslela aj filmárom, že ste si na mňa vôbec spomenuli za toľko rokov. Asi si ju nezaslúžim, bol som vo filme ako strihač, a nie ako filmový teoretik. A pokiaľ som sa venoval teórii alebo vede, vždy som si uvedomoval určité paralely medzi montážou filmu a kompozíciou hudby," uviedol ocenený profesor Lexmann.

Cenu Petra Mihálika ako uznanie významu a prínosu celoživotného diela Petra Mihálika pre rozvoj filmovej vedy na Slovensku a pre systematickú prácu v oblasti teórie, historiografie, publicistiky a popularizácie slovenskej audiovízie zriadili SFTA, Slovenský filmový ústav (SFÚ), Filmová a televízna fakulta Vysokej školy múzických umení (FTF VŠMU), občianske združenie FOTOFO a Stredoeurópsky dom fotografie. Autorom námetu a realizácie ocenenia je výtvarník Palo Macho.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.