Skip to content

Dnešný dátum:

sobota, 25 januára, 2025
Menu

Najmladšie kúpele na Slovensku Nimnica sa pýšia lichotivým označením

7 decembra, 2024
Menej ako minúta čítania minút čítania

Minerálna voda je domáce nedocenené zlato

 Kúpele Nimnica oslavujú v tomto roku šesťdesiatpäť rokov od založenia. Prameň minerálnej vody tu vytryskol náhodou pri stavbe Priehrady mládeže v roku 1953. Novodobú históriu začali kúpele skromne ‒ otvorením malej prevádzky s tridsiatimi zamestnancami v roku 1959 v adaptovaných ubytovniach po stavbároch priehrady pod vedením  primára Jozefa Vajdu. Vtedy na stavbe pracoval ako závodný lekár. Teraz jeho zásluhy o kúpele pripomína pamätná tabuľa na skale v kúpeľnom parku pri promenáde. Slovensko patrí medzi krajiny s najbohatším výskytom minerálnych prameňov a termálnych vôd. Na našom území sa ich nachádza vyše tisícšesťsto, ale ich potenciál a prírodné bohatstvo dostatočne nevyužívame.  Iba prameňov studených prírodných minerálnych vôd máme takmer osemsto, na predaj sa ich plní len dvadsaťtri. Ďalších približne štyridsať pramenitých vôd sa predáva ako dojčenské a pitné vody Aj keď v minulosti bolo na Slovensku približne stodvadsať kúpeľných centier, momentálne je ich len vyše dvadsať.  Na liečenie slúžia skôr horúce minerálne pramene. Kúpele Nimnica využívajú naopak studenú pramenitú vodu, ktorá pri svojom objavení vykazovala v tom čase najväčšiu mineralizáciu v republike, čo ju predurčovalo na jej kúpeľné využitie. V súčasnosti ide o rodinný podnik. O tom, ako prekonávajú ťažké obdobia posledných rokov, sme sa rozprávali s predsedníčkou dozornej rady kúpeľov PharmDr. Silviou PAVLÍKOVOU.

  • Akí hostia navštevujú Nimnicu?

Iba dobrí… (smiech) Návštevníkov našich kúpeľov môžeme rozdeliť do niekoľkých skupín podľa dôvodu, na základe ktorého prichádzajú. Sú to jednak pacienti, ďalej samoplatcovia, ambulantní, denní návštevníci, turisti…

  • Kto tvorí skupinu pacientov?

Pacienti majú schválený návrh na kúpeľnú starostlivosť príslušnou zdravotnou poisťovňou, ktorá im uhrádza pobyt vo väčšej či v menšej miere na základe verejného zdravotného poistenia. Liečia sa u nás tri až štyri týždne podľa diagnózy, na ktorú im bol schválený návrh. Vďaka unikátnosti a univerzálnosti prírodnej liečivej minerálnej vody liečime u nás deväť z  dvanástich indikačných skupín. Ide teda o širokú škálu ochorení. Najpočetnejšiu skupinu tvoria pacienti prichádzajúci za liečbou netuberkulóznych ochorení dýchacích ciest, ako sú astma, alergie, chronická obštrukčná choroba dýchacích ciest a ďalšie.  Druhou najčastejšou indikáciou sú ochorenia pohybového aparátu a ďalšou kardiovaskulárne choroby. Dôsledne sa však venujeme aj onkologickým, neurologickým, tráviacim a ženským ochoreniam, ako i chorobám z povolania. Pravidelne sa u nás liečia aj pacienti s ochoreniami žliaz s vnútornou sekréciou, napríklad diabetici, keďže naša minerálka okrem iného vplýva zlepšenie účinkov inzulínu.

  • Prečo by sa mali rozhodnúť ľudia s ochorením dýchacích ciest prísť práve k vám, a nie napríklad do našich veľhôr?

Poloha našich kúpeľov ako jediných na Slovensku je priamo nad rozľahlou vodnou plochou (Nosickej vodnej nádrže), čo zabezpečuje optimálnu mikroklímu, vyššiu vlhkosť a zmiernenie extrémnych výkyvov počasia. Vďaka obkoleseniu horami sa zadržiava v tejto oblasti vyššia koncentrácia kyslíka. Okrem toho na liečbu dýchacích ciest využívame účinky našej minerálky, ktorá pôsobí hojivo na sliznice, upokojuje kašeľ. No a veľkou výhodou v porovnaní s vysokohorským prostredím s redším vzduchom je nadmorská výška kúpeľov, ktorá je okolo tristo metrov nad morom, čo nespôsobuje nijakú záťaž ľuďom so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Jednoducho je pre nich lepšie znesiteľná.

  • Vráťme sa však ešte k typom vašich návštevníkov. Kto ďalší prichádza do kúpeľov okrem poistencov?

Najväčšou skupinou sú samoplatcovia, ktorí chcú urobiť niečo pre svoje zdravie, vypnúť z každodenných povinností a zhonu, stráviť dovolenku. Takíto klienti si vyberajú zo širokej ponuky pobytov liečebno-relaxačného charakteru. Prežijú tak čas, keď sa môžu venovať výlučne sebe, absolvovať procedúry, zapájať sa do voľnočasových aktivít, športovať, robiť výlety do krásnej okolitej prírody, posedieť si v kaviarňach, baroch. Osobitou skupinou sú zamestnanci rôznych firiem pracujúci pod určitou záťažou. Napríklad zamestnanci vystavení chemickým faktorom, vibráciám, vyššiemu hluku, ktorým zamestnávateľ hradí rekondičný pobyt v kúpeľoch. Nárok na takýto pobyt majú konkrétni zamestnanci zo zákona. Niektorí klienti absolvujú liečbu tzv. ambulantnou formou, čiže dochádzajú k nám denne na procedúry, a popritom bývajú vo vlastných domovoch, pričom nie je nevyhnutné opustiť rodinu či vymeškať z práce. No a potom sú tu hostia prichádzajúci relaxovať do wellness, sáun, na masáže alebo jednoducho stráviť čas v parku, kaviarňach či zahrať si bowling, cornhole, biliard. Samozrejme, v našich priestoroch usporadúvame aj konferencie, kongresy, svadby, rodinné a firemné akcie.

  • Koľko máte pacientov prostredníctvom poisťovní a koľko samoplatcov? Pýtam sa to preto, keďže momentálne sú pobyty pre pacientov aj prostredníctvom poisťovní pre časť chudobnejších obyvateľov prakticky neprístupné.

Čo sa týka počtu dní, je to približne pol na pol. Snažíme sa držať ceny na čo najprístupnejšej úrovni, čo v súčasnosti pri neustále rastúcich nákladoch nie je jednoduché.

  • Vracajú sa? Počul som o jednej panej, ktorá tu bola už šestnásťkrát.

Áno, máme hostí, ktorí sem prídu každoročne, niektorí aj viackrát do roka. Vnímame to ako zadosťučinenie a ohodnotenie našej práce a najlepší marketing. Sme vďační za takýchto klientov, ako aj za všetkých priateľov kúpeľov, ktorí nám prajú.

  • Aká je spolupráca s poisťovňami? Platia načas, aké máte skúsenosti a čo by ste navrhovali zmeniť?

So zdravotnými poisťovňami spolupracujeme od začiatku fungovania kúpeľov. Tešíme sa z tejto spolupráce, ktorá je veľmi korektná po všetkých stránkach. Čo sa týka výšky platby za ošetrovací deň, vedieme niekoľkoročné diskusie a rokovania nielen s jednotlivými poisťovňami, ale aj s politikmi, keďže výška platby za ošetrovacie dni je neprimerane nízka reálnym nákladom na všetky požiadavky obsahu pobytov (lekárska a ďalšia zdravotná starostlivosť, procedúry, stravovanie, úroveň ubytovania, 24-hodinová pohotovosť…). Ale to je komplexnejšia téma týkajúca sa celého slovenského zdravotníctva. V každom prípade máme dáta s prepočtami výrazného ušetrenia nákladov štátu na liečbu práve vďaka včasnej kúpeľnej liečbe a jej význame v primárnej, sekundárnej i terciárnej prevencii.

  • Stretávate sa s predstaviteľmi iných kúpeľov, spolupracujte, vymieňate si skúsenosti ‒ alebo je to len otázka konkurencie?

Stretnutia s majiteľmi a prevádzkovateľmi ostatných slovenských kúpeľov sú pre nás dosť prínosné a vôbec sa im nevyhýbame, naopak, sami takéto možnosti vyhľadávame, prípadne iniciujeme. Je príjemné podeliť sa so svojimi problémami a s aktualitami, ktorými žijeme, riešime, poučiť sa od ostatných, prípadne odovzdať naše skúsenosti. Ale určite funguje medzi nami aj konkurencia, čo pokladám za dobré, keďže nás posúva vpred.

  • Sú ešte možnosti rastu kúpeľov? Ste tu v obklopení hôr, je sa kde rozširovať?

Ale áno. Kúpele majú tú výhodu, že sú mimo dediny a pozemky naokolo vlastníme. Ale v prvom rade chceme zachovať pokojné prostredie. V čase covidového obdobia sme museli veľa z našich plánov odsunúť a tie rozbehnuté sme zastavili. V prvom rade sme nevedeli, čo bude ďalej, ako sa bude situácia so šírením nákazy vyvíjať, čo bude s kúpeľníctvom všeobecne. Pozastavili sme výstavbu vodného sveta. Potom prišla energetická kríza a vojna na Ukrajine. V turbulentných časoch sa veľké investície plánujú náročnejšie. Aktuálne sme sa posunuli v prípravných prácach pre výstavbu vodného sveta. No naďalej zvažujeme jeho celkový rozsah.

  • Ten jediný bazén s teplou vodou už na kapacity kúpeľov zrejme nestačí.

Máte pravdu, súrne potrebujeme väčší bazén, prinesie nám ďalšie benefity.

  • Čím je minerálna voda v Nimnici zvláštna?

Každé kúpele sú niečím špecifické, pokiaľ hovoríme o minerálnej vode. Náš prívlastok je Minerálna perla Slovenska a myslím si, že oprávnene hrdo sa k nemu hlásime. Naša prírodná liečivá minerálna voda sa vyznačuje unikátnosťou a univerzálnosťou. Unikátnosť spočíva v zložení jej obsahových látok. Je stredne až vysoko mineralizovaná, uhličitá, hydrogénuhličitanová, sodná, jódová, hypotonická, mierne kyslá, studená. Jej nízka teplota spôsobuje, že minerálka nestráca vzácny kysličník uhličitý ako teplé pramene, ale zachováva si jeho vysokú koncentráciu. Voda obsahuje okrem neho významné množstvá sodíka, draslíka, vápnika, horčíka, hydrogénuhličitany, jodidy, chloridy a ďalšie elementárne prvky. Univerzálnosť našej minerálky zas spočíva v jej využívaní na vonkajšiu i vnútornú liečbu. Aplikuje sa totiž formou pitnej liečby, inhalačnej liečby a uhličitými kúpeľmi.

  • Čo ešte ponúkate navyše v porovnaní s inými kúpeľmi?

Je to psychologická intervencia. Už v období pred vypuknutím covidu sme vnímali rastúcu potrebu sprístupňovať ľuďom psychologické služby. Preto sme začali zavádzať ponuku psychologických služieb, ktorú sme postupne rozširovali. Mnohé relevantné štúdie dokazujú, že práve kombinácia absolvovania procedúr a psychologickej intervencie má potenciujúci  účinok. V praxi to znamená, že poberanie procedúr má pozitívny vplyv na vašu psychiku a naopak absolvovanie napríklad nácviku relaxačných techník pomáha zvyšovať účinok liečivých procedúr na vaše telo. V období covidu sme skúsenosti s týmto prístupom zúročili. S pacientmi ochotnými zapojiť sa do výskumu sme si robili vlastné štúdie, v rámci ktorých sme merali parametre stavu úzkosti a depresie na začiatku trojtýždňovej liečby a na jej konci po absolvovaní psychologickej intervencie popri klasickej kúpeľnej starostlivosti. Výsledky štúdie dopadli nad najodvážnejšie očakávania. Náš psychologický prístup spôsobil štatisticky vysoko významné zlepšenie všetkých meraných parametrov. Tieto výsledky sme následne prezentovali na niektorých odborných zdravotníckych podujatiach. V súčasnosti sledujeme pokračujúci rastúci trend v počte osôb potrebujúcich pomoc v starostlivosti o ich dušu. Preto reagujeme na situáciu aj ďalšími plánmi, okrem iného vybudovaním psychologicko-sociálneho centra v areáli kúpeľov. Toto bude slúžiť pre našich klientov, ale bude mať aj regionálny význam, presahujúci teritórium kúpeľov.

  • V tomto kalendárnom roku si pripomínate výročie založenia. Robili ste nejaké špeciálne akcie?

Priznám sa, že sme veľké akcie nerobili.  Máme tu výstavu bannerov pripomínajúcich obdobia, ktorými si kúpele prešli od svojho vzniku. Ide o trinásť tabúľ s historickými fotografiami, so spomienkami na významné osobnosti, bývalých riaditeľov, lekárov, výnimočných hostí.

  • Čo vás baví na práci v kúpeľoch v týchto turbulentných časoch?

Kúpeľníctvo je náročné z hľadiska jeho všestranného záberu. Riešite liečbu, zdravotníctvo, zákony, cestovný ruch, regionálny význam v zamestnanosti, stravovanie, kultúru, prírodu, zdroje vody, hotelierstvo, energetiku… A všetko to musíte zladiť do jedného fungujúceho komplexu. No napriek tomu a čiastočne aj vďaka tomu je práca v kúpeľoch vznešeným povolaním s hlbším významom.

Zhováral sa Ivan KRAJČOVIČ – Foto: archív S. P.