Nápad za šesť a pol miliardy eur


širokorozchodná 2Širokorozchodnej trati možno nebráni ani samotný široký rozchod

Ivan BROŽÍK

Súčasná vláda Roberta Fica sa opäť hlasno stavia za uskutočnenie plánu predĺžiť široký rozchod (ŠRT), ktorý používajú ruské a ukrajinské železnice, až po Bratislavu. Predseda vlády to zdôrazňuje pri každej významnejšej udalosti. Jeho minister dopravy je tiež za takýto zámer, hoci tvrdí, že peniaze na jeho uskutočnenie zatiaľ nemá.

Čo však v prípade, ak by sa zrazu zrodil úplne iný spôsob prepravy vlakov z Ruska a Ďalekého východu do strednej Európy bez nutnosti ich prekládky na našej východnej hranici? Dokonca ak by predbehol výsledky najnovšej štúdie výhodnosti a nákladovosti projektu, ktoré sa naša verejnosť má dozvedieť v týchto dňoch?

■ PATENT ZA MILIARDY

Ešte v roku 2008 si istý Košičan podal na Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky prihlášku (ÚPV SR) pod poradovým číslom 68-2008. Nič mimoriadne, na „patentový úrad“ ľudia posielajú kadečo. Odborníci prihlášky posúdia, prejdú alebo neprejdú náročným sitom podľa toho, nakoľko sú prihlásené patenty realizovateľné, prípadne zmysluplné. V nami opisovanom prípade však ÚPV SR vo februári tohto roku patent inžiniera Miloša Becu z Košíc pod číslom 287915 sprístupnil verejnosti. Dokument na sedemnástich stranách textu a grafov opisuje technické zariadenie, pomocou ktorého vlak zo širokorozchodnej trate – bez nutnosti rozpájať jeho jednotlivé vagóny – prejde prakticky plynule zo širokého rozchodu na náš úzky. Vynález má dve časti, jedno zariadenie je pozemné a iný systém je zas na vagónových jednotkách. Ešte pre úplnosť – patent nerieši možnosť prechodu medzi rozchodmi pre ťažné jednotky – lokomotívy. Tie by bolo potrebné aj naďalej v mieste stretu rozchodov prepriahať. Na to sme však zvyknutí aj v našich niektorých vnútroštátnych železničných uzloch. Zjednodušene povedané, patent opisuje zariadenie na plynulý prejazd vlakovej súpravy medzi rôznymi železničnými rozchodmi. Pozostáva z úseku takzvanej redukčnej trate, prestaviteľného podvozka a uzamykacieho zariadenia.

MYŠLIENKA NA ÚVAHU

širokorozchodná I. BrožíkSlovenské národné noviny nemajú v tomto článku ambíciu vstupovať do odbornej technickej debaty vedcov a konštruktérov. Ale po zistení, že vyššie spomenutý patent existuje, sa prihovárajú za jeho posúdenie autoritatívnou odbornou komisiou. Nikto nie je natoľko naivný, aby tvrdil, že technické riešenie prechodu medzi železničnými rozchodmi odbúra potrebu všetkých financií na vybudovanie klasickej ŠRT v predĺžení až po Bratislavu. Výdavky však môže výrazne znížiť. Dokonca je tu šanca reagovať na nedávne zamietnutie Európskej komisie, ktorá informovala Slovensko, že na prípadnú stavbu ŠRT neuvoľní ani euro. Na príspevky z Únie máme totiž nárok iba v rámci rekonštrukcií našich existujúcich traťových železničných koridorov. Dobre teda, poďme tieto z takzvaných európskych peňazí prispôsobiť (rekonštruovať) na vyššie osové zaťaženie a vyššie traťové rýchlosti, ako aj dlhšie staničné koľajové úseky. To by – naozaj veľmi laicky – malo stačiť na to, aby sa po využití patentu z Košíc mohli po našich tratiach rozbehnúť vlaky s tovarmi až z Číny a to bez nutnosti ich prekládky.

VÝVOJ SLEDUJEME

Minister dopravy si vie predstaviť model, že ŠRT bude pre Slovensko výhodná. V takom prípade sa širokorozchodnej trati nebude vôbec brániť. „Téma širokorozchodnej trate je akosi zakliata. Všetci sa tvária, že je to niečo nechcené a zlé, pričom neviem, prečo sa na to tak pozerajú,“ povedal nedávno Ján Počiatek. Vláda vo svojom programe podporuje projekt širokorozchodnej trate s podmienkou, že bude výhodný pre Slovensko. Jej predseda Robert Fico v máji pred poslancami Národnej rady Slovenskej republiky povedal: „Vláda bude venovať veľké množstvo energie aj našim obchodným aktivitám na Východe. Hovorím veľmi jasne Ukrajina, veľmi jasne Rusko, veľmi jasne Čína či veľmi jasne Vietnam. Vo vláde Vietnamu sú niektorí ministri, ktorí hovoria plynule po česky či slovensky, lebo tu študovali. My nie sme schopní takéto drobné výhody využiť. Kým my sa ťažko rozhýbavame, Česká republika má dohodnuté projekty v Mongolsku. Nemajme ideologické klapky na očiach, pre nás má svet štyri svetové strany,“ apeloval Robert Fico. Na margo ŠRT konkrétne podotkol, že ak trať nepôjde cez Slovensko, pôjde cez Maďarsko, ale táto trať každopádne bude a spojí Rusko, Ukrajinu a Rakúsko. „Maďarsko neustále očakáva okamih, kedy by Slovensko povedalo že nie, a v tom okamihu je pripravená alternatíva cez maďarské územie,“ upozornil predseda našej vlády. 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.