SEBAOBRANA - Školský sen o inom pohlaví

thumbnail

Slovenské národné noviny nedávno informovali verejnosť o čudnom texte v prváckom takzvanom Hupsovom šlabikári Lipka, ktorý mnohých okrem iného zarazil aj pasážou o rozvedenej rodine. Text s príbehom malého Žigmunda z nekompletnej rodiny, keďže chlapec žije iba s mamou bez otca, pričom občas k nim chodí sused Žubajík opraviť vodu a naraz sa zo suseda stane chlapcov ďalší otec, vtedajší minister školstva Dušan Čap­lovič nariadil upraviť. Na dotlač nových upravených učebníc muselo potom ministerstvo uzavrieť zmluvu asi za osemdesiattisíc eur. V novom vydaní šlabikára príbeh s postavou suseda Žubajíka nahradil text o kompletnej rodine, ktorá cestuje vlakom do Žiliny...

Po predchádzajúcich problémoch s prváckym šlabikárom sa najnovšie verejnosť zaoberá časťou obsahu pracovného zošita etickej výchovy pre štvrtý ročník. V koncepcii učebnej pomôcky je už dlhšie aj pasáž, v ktorej sa otvára téma možnej zmeny pohlavia. Deväť- až desaťročné deti majú pri riešení zadania s názvom Môj zvláštny sen za úlohu vcítiť sa do rovesníka opačného pohlavia. Odborníci nad takým zadaním prekvapene krútia hlavou.

V pracovnom liste etickej výchovy znie zadanie úlohy takto: „Predstav si, že sa ti sníva sen, v ktorom si sa premenil na dieťa opačného pohlavia. Ako by si to prežíval/a? Napíš, alebo nakresli tento sen. Chcel/a by si, aby sa tento tvoj sen stal skutočnosťou?“ vyzýva trojica autoriek deväťročné deti. V sprievodnej metodickej príručke autorky vysvetľujú, že cieľom zadania je pestovať v deťoch schopnosť zamyslieť sa nad vnútorným svetom druhého pohlavia. Pestovať v ľuďoch schopnosť empatie iste nie je nič zlé, lenže prečo to má mať podtón voľby pohlavia, a práve pri deťoch tejto vekovej skupiny, to je vážna otázka.

Nad citovanou formuláciou úlohy sa verejne pozastavila aj známa sexuologička Danica Caisová: „Ľudí, ktorí sa cítia alebo si prajú byť príslušníkmi opačného pohlavia, je v porovnaní s väčšinovou spoločnosťou veľmi málo. Mne sa formulácia nepáči, podsúva niečo, čomu asi dieťa celkom nerozumie,“ povedala. Samotné informácie by podľa nej nemali mať negatívny vplyv, závisí to však od toho, kto a ako ich predkladá. Podľa nej treba deti v prvom rade učiť prirodzenosti najmä v oblasti, ktorá sa týka všetkých. „Dieťa nežije vo vzduchoprázdne, tieto témy sa v spoločnosti preberajú a ak dieťa nezíska informácie vhodným profesionálnym spôsobom, získa ich inak,“ dodala Danica Caisová.

Ministerstvo školstva pred časom tvrdilo, že v školách neuvažuje zaviesť učebné látky, ktoré majú deti učiť o usporiadaní či výbere sexuálnej orientácie a pohlavia. Na kontroverzný text v pracovnom zošite ministerstvo školstva zareagovalo tým, že pristúpilo k radikálnemu kroku. „Minister Peter Pellegrini po tom, čo bol informovaný o skutočnosti, že časť knihy vyvoláva kontroverzné reakcie, vydal pokyn na pozastavenie tlače a prepracovanie obsahu predmetnej strany. Do škôl sa tak budú na základe zmenených objednávok distribuovať už knihy s novým znením,“ uviedlo aktuálne ministerstvo školstva.

Robert LANDIS



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.