Vzdelávaniu na Slovensku hrozí deformácia

thumbnail

Slovenská komora učiteľov je znepokojená vývojom a perspektívami školstva. Slovenská komora učiteľov prostredníctvom zákona o slobodnom prístupe k informáciám získala z ministerstva školstva informácie, ktoré nasvedčujú tomu, že na ministerstve pokračuje prax netransparentnosti. Hlavnou príčinou je, že nový zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v réžii bývalej vlády mal už v septembri 2019 priniesť zvýšenie kvality vzdelávania pedagógov. Dodnes sa tak nestalo. Komora už v novembri 2019 upozornila, že nový zákon zmrazí vzdelávací systém učiteľov a na dlhý čas znemožní profesijný rozvoj pedagogických i odborných zamestnancov školstva. Tento školský rok sa neuskutočnilo žiadne akreditované inovačné vzdelávanie pre učiteľov podľa nového zákona. Komisia pre profesijný rozvoj, ktorá má za úlohu posudzovať kvalitu organizácií žiadajúcich o akreditáciu v systéme vzdelávania a tiež dohliadať na kvalitu poskytovaných vzdelávaní, začala fungovať až v apríli 2020.

  • CHYBY NA ZAČIATKU

Aj táto komisia – už po voľbách – bola vytvorená podľa komory učiteľov mimoriadne netransparentne. Výber členov, jej štatút a fungovanie sa uskutočnili bez účasti relevantných organizácií, zastupujúcich pedagógov. Ministerstvo odmieta zverejniť zoznam a životopisy vybraných expertov s odôvodnením, že im to „zákon neprikazuje“. Zákon, ktorý si títo úradníci sami takto nastavili. Kvalita celého postgraduálneho vzdelávania je tak v rukách neznámej skupiny a chýba akákoľvek možnosť kontroly odbornou verejnosťou.

Atraktivita učiteľského povolania je kľúčová podmienka reformy školstva. Jej nevyhnutným predpokladom je aj kvalitné vzdelávanie, ktoré je napojené na rast finančného ohodnotenia pedagógov. Vzhľadom na aktuálny stav profesijný rast nie je možný, finančný rast je od septembra 2019 vzhľadom na nový zákon tiež blokovaný. Jedinou možnosťou zvýšenia platovej tarify pre pedagógov po splnení podmienky praxe je takzvané atestačné konanie, ktorým pedagóg dokazuje svoje profesijné kompetencie pre daný kariérový stupeň. V praxi sa atestačné konanie uskutočňuje otrockým dokazovaním akýchsi profesijných kompetencií. Tieto kompetencie vytvorilo ministerstvo ešte v roku 2017 z eurofondov a vzhľadom na to, že sa ukázali byť v praxi ťažko preukázateľné, ich bude ministerstvo, opäť za použitia eurofondov, prerábať. Niet div, že od prijatia zákona v septembri 2019 doteraz atestáciu po novom absolvovalo len desať žiadateľov. Viaceré žiadosti, podľa všetkého v rozpore so zákonom, sú zamietnuté.

  • ACH, TIE EUROFONDY

Všetky inovácie stoja na kvalitnom a motivovanom učiteľovi, ktorého podporu prisľúbil minister školstva zabezpečiť z prichádzajúcich európskych fondov. Ak sa nezmení prístup, veľká časť sľubovaného balíka môže ľahko podľa názoru odborníkov z učiteľskej stavovskej organizácie skončiť v koši. Od roka 2009 ministerstvo školstva čerpalo desiatky miliónov eur na zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania v takzvanom kreditovom systéme vzdelávania učiteľov. Jasne sa preukázala nekvalita množstva vzdelávacích programov. Ministerstvo školstva pod tlakom európskej komisie, zhoršujúcich sa výsledkov žiakov v PISA, štrajku učiteľov kreditový systém zrušilo, prípadne len nenápadne premenovalo. Hrozí, že po jedenástich rokoch sa to všetko zopakuje. Pritom ministerstvo plánuje čerpať ďalšie stovky miliónov eur so systémom vzdelávania v nekvalitne nastavenom zákone, s netransparentne vytvorenou komisiou pre akreditáciu a s nereformovanými organizáciami. Ak sa teda neudeje náprava, hrozí de-forma školstva a stámilióny eur vyhodené v koši.

Ivan BROŽÍK – Ilustračné foto: internet



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.