POHODA: Zahraničné kvarteto pútavých rozporov dostalo festival do varu

Ilustračné foto. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Trenčín 11. júla (TASR) – Piatková večerná zostava zahraničných účinkujúcich na 19. ročníku multikultúrneho festivalu Bažant Pohoda sa určite zaradila medzi najinšpiratívnejšie v histórii trenčianskej akcie. Kate Tempest, Franz Ferdinand and Sparks, Einstürzende Neubauten a Die Antwoord, žiadna supergalaxia, ale dostatočne silný a známy menoslov s etablovanými umelcami, ktorí priniesli štyri extrémne odlišné prístupy k tvorbe i k jej prezentácii. A neskutočnú originalitu.

Rapovanie už dávno nie je výsadou mužov, ale stále je ich doménou. Ak sa zjaví výrazná "rapperka", zvyčajne je to černoška, ale na "Pohode" sa predstavila britská beloška s umeleckým menom Kate Tempest. Multitalentovaná perfomerka, herečka, poétka - pred nadšeným publikom v Trenčíne predviedla všetko aj so záverečným napoly odrecitovaným, napoly odrapovaným apelom na mladých ľudí. Počas pútavej šou, kde jej v štvorčlennej zostave skvele sekundoval najmä karibský černoch za bicími, predviedla aj superrýchle rapovanie a počas celého koncertu sa publikum hýbalo do rytmov nadupanej tanečnej elektroniky.

Plocha a priľahlé priestory hlavného pódia sa zaplnili počas vystúpenia dvoch skupín, ktorých spája vzájomný obdiv. Projekt FFS mal veľkú odozvu a experiment s dvoma vokalistami podobného typu sa vydaril. Ak Franz Ferdinand a Sparks na tlačovke so záhadnými úsmevmi tvrdili, že okrem spoločných "songov" zahrajú ešte prerábky pesničiek im blízkych kapiel, tak mali na mysli jeden druhého. Najmä od Franz Ferdinand odznelo niekoľko klasík, ktorými toto vystúpenie vygradovalo.

Veľmi solídnu divácku podporu a ešte väčší úspech zožali nemeckí hudobníci, ktorých meno väčšina mladých ľudí na festivale nikdy nepočulo. Einstürzende Neubauten s 35-ročnou históriou predviedli excelentné hudobné divadlo, ktorého reprodukcia na nosičoch nie je pre väčšinu uší, ale naživo prinieslo neskutočnú energiu. Ťažká a temná experimentalistika a prvoakostná ukážka industriálnej revolúcie nielen v muzike, ale aj kovovými "rárohami" medzi množstvom pódiových kulís - takmer všetky využité aj na dotvorenie zvuku.

Atmosféra na festivale vygradovala predpolnočným vystúpením Die Antwoord, ktoré priestory totálne preplnilo - ruky hore a divácky ošiaľ. Ani juhoafrické teleso hudobne "nerezalo" viacerým zvedavcom, ale takmer všetci sa bavili na profesionálne odvedenej šou. Rapujúci extravagantný párik predviedol najmä za doprovodu dídžeja úctyhodné, hoci trochu jednotvárne odskákané kondičné výkony. Všetko dokreslili vizualizácia a nápaditosť, takže vrchol večera dostal divákov do nenormálneho tanečného tranzu.

Polnočnou bodkou druhého dňa 19. ročníka multikultúrneho festivalu Bažant Pohoda 2015 bolo vystúpenie Ľudovej hudby SĽUK-u a formácie Pacora Trio s originálnym programom Ornamenty.

Týmto hudobným projektom, ktorý mal premiéru v máji 2014, chcela dramaturgia SĽUK-u predstaviť v samostatnom programe ľudovú hudbu tohto umeleckého telesa. Ornamenty majú osem častí, sú nimi Poza sedem, Hrebaj dievča, Poľana, Poľana, Ludicra alebo Ako čerti na Orave džanguricu tancovali, Uspávanky, Načo ste ma, mamo moja, prenešťastnú zrodili?, Idem, idem a Po hrochotsky.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.