Bratislava 1. júla (TASR) - Po nástupe do úradu vytýčil minister Plavčan 67 úloh, ktorých splnenie termínoval do konca tohto roka. K nim pribudnú ďalšie, a to v rámci Národného programu pre rozvoj výchovy a vzdelávania s výhľadom na najbližších 10 rokov. Rezort školstva nielen predložil, ale zároveň aj v skrátenom legislatívnom konaní úspešne inicioval schválenie dvoch zákonov, ktoré 29. júna 2016 podpísal aj prezident SR Andrej Kiska. Uvádza sa to v stanovisku ministerstva školstva.
Zvyšovanie platov, výnimka pre málotriedky či okrúhle stoly sú len niektoré z úloh, ktoré sa podarilo za krátke obdobie splniť. Prvých 100 dní po nástupe vlády v rezorte školstva tak prináša reálne zmeny pre slovenské školstvo.
"Zvýšenie platov pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve a vysokoškolských učiteľov o 6 percent patrí k prvým splneným záväzkom," píše sa v stanovisku s tým, že zvyšovanie platov o 6 percent je za predpokladu uskutočnenia systémových zmien garantované programovým vyhlásením vlády aj v rokoch 2018, 2019 a 2020. Ministerstvo školstva už iniciovalo rokovania s rezortom financií, aby sa platy v regionálnom a vysokom školstve zvýšili o 6 percent aj v roku 2017. Ak budú tieto rokovania úspešné, celkovo by platy učiteľov a odborných zamestnancov mali stúpnuť do konca volebného obdobia o takmer 40 percent.
Obsahom ďalšieho schváleného zákona je najmä podpora dostupnosti vzdelávania na 1. stupni základných škôl čo najbližšie k bydlisku najmladších žiakov.
„Pre malé deti bude lepšie, ak budú chodiť do školy vo svojej obci, ako by ich mali rodičia voziť do vzdialenejších miest,“ uviedol k schváleniu zákona minister Peter Plavčan.
Z diskusie so zástupcami školskej a akademickej obce, ktorí sa spolupodieľali na tvorbe Programového vyhlásenia vlády SR, vzišiel dokument so 67 konkrétnymi úlohami, ktoré majú byť splnené do konca roka 2016. Zoznam konkrétnych úloh je zverejnený na webovej stránke ministerstva.
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania je najväčšou výzvou, ktorá sa týka reformy školstva. Má pokrývať dlhodobé zámery a ciele SR v celej škále výchovy a vzdelávania v 10-ročnom výhľade. Na jeho návrhu, ktorý bude pred predložením na verejnú diskusiu prerokovaný so zástupcami školskej a akademickej obce, pracuje tím zložený z externých poradcov ministra Petra Plavčana zahŕňajúci uznávaných odborníkov v oblasti školstva, ako aj zo zamestnancov ministerstva. Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania bude po jeho konečnom schválení vládou SR základom rozsiahlej reformy celého systému výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike.
Na základe zmluvy podpísanej ministrom sa môžu začať práce na výstavbe Národného futbalového štadióna. „V našom záujme je, aby Slovensko malo medzinárodne uznávaný futbalový štadión, ktorý splní i náročné podmienky UEFA 4. Sme jediná krajina v Európe, ktorá nemá v hlavnom meste veľkokapacitný štadión vhodný na medzinárodné zápasy,“ uviedol minister po podpise zmluvy. Štadión, ktorý bude slúžiť aj na veľké kongresy či kultúrno-spoločenské podujatia, by mal byť skolaudovaný a odovzdaný do konca roka 2018.
200 slovenských doktorandov získa počas nasledujúcich 10 až 15 rokov možnosť trojročnej odbornej prípravy v oblasti jadrového výskumu na špičkových ruských univerzitných pracoviskách. Dohoda podpísaná ministrom o vysporiadaní záväzkov v rámci nerealizovaného projektu cyklotrónového centra medzi Slovenskou republikou a Ruskou federáciou prinesie osoh tak študentom, ako aj národnému hospodárstvu. Výchovu našich doktorandov v hodnote 16 mil. eur zabezpečí vláda Ruskej federácie.
Boj proti extrémizmu, ako aj elimináciu antisemitizmu či xenofóbie označil minister Peter Plavčan pri nástupe do funkcie za jednu z kľúčových úloh. Pomôcť v tomto smere má učiteľom v budúcom školskom roku nový metodický materiál pripravený rezortom školstva.
Minister sa stretol aj s predstaviteľmi Rady mládeže Slovenska, zástupcami Študentskej rady vysokých škôl či s vedením IUVENTY a vyjadril im podporu v ich práci s mladými ľuďmi. „Rovnako bude potrebné v oblasti politiky mládeže nastaviť nový systém financovania s cieľom poskytovať viac finančných prostriedkov práve pre mládež nad 15 rokov, keďže v súčasnosti je pre túto kategóriu určených cca 10 % z celkového rozpočtu na tento účel,“ načrtol svoj ďalší cieľ minister Plavčan.
O aktuálnych problémoch v školstve a možných riešeniach hovorí minister na mnohých fórach. V Košiciach sa stretol so 400 odborármi a riaditeľmi košických základných a stredných škôl. S desiatkami riaditeľov materských, základných a stredných škôl a zástupcami vysokých škôl diskutoval aj v Nitrianskom kraji. Okrem toho opakovane rokoval s vedením SAV či priamo riadených organizácií rezortu ako napr. NÚCEM, CVTI SR, NÚCZV, IUVENTA, Výskumnej agentúry atď. Diskutoval a evidoval podnety na konferencii Asociácie súkromných škôl a školských zariadení SR v Trnave a Združenia základných škôl SR v Hornom Smokovci. Navštívil tiež desiatky základných a stredných škôl od Bratislavy, cez Jelku, Nitru, Sučany, Prievidzu, Podbrezovú až po Lučenec a Rimavskú Sobotu.
Podnety z týchto diskusií, ako aj výsledky mnohých rokovaní so stavovskými organizáciami a školskými odborármi, budú použité aj pri tvorbe Národného programu výchovy a vzdelávania.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR