M. Fedor: Pri obstarávaní by rezorty vnútra a obrany mali šetriť

Martin Fedor Foto: TASR/Michal Svítok

Bratislava 16. júla (TASR) - Ministerstvá obrany a vnútra by mali svoje postupy pri nákupe novej techniky koordinovať. Vyzval ich na to dnes podpredseda SDKÚ-DS a exminister obrany Martin Fedor s tým, že by došlo k významnému ušetreniu verejných financií.

"Ministerstvo obrany (MO) oznámilo rozsiahle modernizačné plány týkajúce sa najmä vzdušných síl. Podľa mňa by sa to nemalo diať bez jasných a kontrolovateľných plánov a bez úzkej koordinácie bezpečnostných rezortov a parlamentu. A to sa zrejme nedeje," upozornil Fedor.

On sám vidí dve cesty, ako by mohol štát postupovať oveľa efektívnejšie. Jednou je vládna letka, druhou spoločné a efektívne obstarávanie novej techniky. "MO chce ešte v tomto roku obstarať dopravné lietadlo Spartan. MO potrebuje dopravné lietadlo, je však zjavné, že to nekoordinuje s MV," podotkol. Fedor je však presvedčený, že vládna letka patriaca pod rezort vnútra je nevyhovujúca, a preto by mali MV a MO koordinovať svoj postup a vyriešiť tak prepravné potreby nášho štátu. "Druhá možnosť je zrušiť vládnu letku a bude sa lietať charterovým spôsobom. Je to bežné aj pre iné krajiny," apeloval.

Fedor upozornil, že SR je jedinou krajinou z členských krajín EÚ a NATO v Európe, ktorá prevádzkuje vládnu letku pod MV. "Vzniká tak neefektivita a zbytočná duplicita. Vo väčšine štátov vládnu letku prevádzkuje armáda, a takto by to mohlo byť aj u nás. Vzdušné sily majú totiž potrebné personálne a materiálne zázemie na údržbu takýchto lietadiel," argumentoval. Na druhej strane existencia vládnej letky pod MV podľa jeho slov vyvoláva potrebu vlastných separátnych kapacít a ekonomických duplicít, kým pri zjednotení prevádzkovej platformy pre jeden typ techniky by došlo k výrazným úsporám.

Argument rezortu vnútra, že vládny špeciál ako civilné lietadlo dostane v konfliktnej situácii povolenie na prelet či pristátie jednoduchšie ako vojenské, podľa jeho slov neobstojí. "Ako to potom robia okolité krajiny?" pýtal sa.

K spomínaným spoločným obstarávaniam techniky ministerstvami vnútra a obrany Fedor poznamenal, že dôvod, prečo sa nekonajú, je zrejme v tom, že oba rezorty chcú mať kontrolu nad nákupmi. "Ak by kupovali spoločne, išlo by o väčšie množstvá a jednotková cena by klesala," zdôraznil. Poslanec zároveň priznal, že koordinácia MO a MV aj v minulosti fungovala veľmi zle.

Na otázku, prečo nepresunul vládnu letku pod MO v čase, keď bol na čele rezortu obrany, odvetil, že boli také plány po páde lietadla s vojakmi vracajúcimi sa z misie v Kosove v roku 2006. "Vtedy prichádzali na stôl tieto úvahy, že ak sa majú obstarať lietadlá, musia byť využiteľné aj pre MV aj pre MO," povedal.

Fedor zároveň informoval, že podáva v parlamente interpeláciu na predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD), v ktorej sa ho pýta, ako a či vôbec vláda plánuje koordinovať činnosť silových rezortov pri obstarávaní techniky alebo im dovolí mrhať peniazmi. Tiež chce vedieť, ako vláda zabezpečí, aby avizovaná masová modernizácia bola prehľadným a kontrolovateľným procesom.

Spojenie letiek rezortov vnútra a obrany má aj nevýhody

Spojenie letky ministerstva vnútra (MV) s leteckým útvarom ministerstva obrany (MO) bolo jednou z úvah, ale prax ukázala aj nevýhody takéhoto spojenia. Letecký útvar MV je totiž civilná letka, ktorá podlieha iným pravidlám ako vojenské letectvo. V reakcii na výzvu exministra obrany Martina Fedora (SDKÚ-DS), aby s cieľom ušetrenia financií prešla vládna letka z MV pod MO, to dnes uviedol Petar Lazarov z tlačového oddelenia Kancelárie ministra vnútra.

"V prípade, že potrebujeme poslať lietadlo do konfliktnej zóny, civilná letka môže štartovať vo veľmi krátkom čase, pretože získa ďaleko skôr potrebné povolenia ako vojenský špeciál," argumentuje rezort vnútra. Na toto tvrdenie reagoval už Fedor s tým, že vládnu letku má pod armádou drvivá väčšina krajín EÚ a NATO a vedia takto fungovať.

"Letecký útvar MV neslúži primárne na prepravu ústavných činiteľov, predstaviteľov vlády či poslancov. Ale aj na humanitárne ciele, na prepravu obvinených zo zahraničia, prípadne pre občanov, ktorí uviaznu v krajinách, kde dôjde k vyhroteniu bezpečnostnej situácie. Stačí si spomenúť, ako išiel vládny špeciál po slovenských turistov do Egypta alebo po zadržiavaných paraglajdistov do Iránu," pripomína MV.

Na margo spoločného obstarávania novej techniky ministerstvami vnútra a obrany, na ktoré vyzýva Fedor, MV uviedlo, že sa im nebráni tam, kde to dovolí situácia. "Potreby ministerstva vnútra pri niektorých špecifických obstarávaniach sú však odlišné, ako sú potreby rezortu obrany. Treba si uvedomiť, že rezort vnútra neobstaráva len zbrane a techniku pre políciu, ale napríklad techniku potrebnú pre hasičský a záchranný zbor, prípadne tatranskú horskú službu," uviedlo ministerstvo.

V stanovisku sa ďalej uvádza, že MV ide pri verejných obstarávaniach príkladom. "V minulom roku sa nám podarilo docieliť v jednej verejnej súťaži v priemere 5,1 uchádzačov, ktorí predložili svoje ponuky, čo je suverénne najlepšie číslo. Ako ukazuje prax, pri našich verejných obstarávaniach dochádza k výrazným úsporám oproti pôvodne predkladaným cenám, čo sa naposledy potvrdilo aj pri obstarávaní nových hasičských vozidiel," dodal tlačový odbor.

Fedor dnes okrem iného povedal, že MO a MV by mali svoje postupy pri nákupe novej techniky koordinovať. "Ministerstvo obrany oznámilo rozsiahle modernizačné plány týkajúce sa najmä vzdušných síl. Podľa mňa by sa to nemalo diať bez jasných a kontrolovateľných plánov a bez úzkej koordinácie bezpečnostných rezortov a parlamentu. A to sa zrejme nedeje," upozornil.

On sám vidí dve cesty, ako by mohol štát postupovať oveľa efektívnejšie. Jednou je vládna letka, druhou spoločné a efektívne obstarávanie novej techniky. "MO chce ešte v tomto roku obstarať dopravné lietadlo Spartan. MO potrebuje dopravné lietadlo, je však zjavné, že to nekoordinuje s MV," podotkol. Fedor je však presvedčený, že vládna letka patriaca pod rezort vnútra je nevyhovujúca, a preto by mali MV a MO koordinovať svoj postup a vyriešiť tak prepravné potreby nášho štátu. "Druhá možnosť je zrušiť vládnu letku a bude sa lietať charterovým spôsobom. Je to bežné aj pre iné krajiny," apeloval

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.