Dobré správy o cestovnom ruchu


KALISKÝ-HRONSKÝKOMENTÁR

Dobré správy o cestovnom ruchu

Roman KALISKÝ-HRONSKÝ

Takmer tristo miliónov zahraničných turistov cestovalo po celom svete v období medzi januárom a aprílom 2013, čo je o dvanásť miliónov (teda o 4,3 percenta) viac ako v rovnakom období minulého roka, uvádza sa v júlovej správe Svetovej organizácie cestovného ruchu (UNWTO). Pozitívne výsledky sa vraj dajú čakať aj za obdobie od mája do septembra, keď je na severnej pologuli letná sezóna. Očakáva sa, že počas štyroch mesiacov môže z tejto časti sveta cestovať do zahraničia približne 435 miliónov turistov.

Aj podľa správy, ktorú zverejnila Európska komisia pre cestovný ruch (ETC), prevažná väčšina európskych destinácií zaznamenala od januára do júna pozitívny rast. Odborníci z ETC očakávajú, že vrchol letnej sezóny potvrdí pozitívne očakávania za celý rok 2013 s medziročným nárastom o jedno až tri percentá. V náraste príchodu turistov zo zahraničia vedú menšie štáty. Island s tridsiatimi a Slovensko s dvadsiatimi percentami sú vedúce krajiny z hľadiska rastu príchodov zahraničných turistov. Nasledujú Čierna Hora, Lotyšsko a Chorvátsko s nárastom o deväť percent, Maďarsko a Poľsko s nárastom o sedem percent. Naopak Cyprus zaznamenal pokles o dvanásť percent, čo je vraj dôsledok negatívnej publicity zo začiatku roka.

V závere správy ETC konštatuje, že v priebehu roka vyzerajú európske ekonomické vyhliadky lepšie a zákazníci sú menej pesimistickí z hľadiska svojich budúcich ekonomických perspektív. Slováci svojím cestovaním tiež prispievajú k rastu štatistických údajov. Spomedzi zahraničných destinácií medzi dovolenkujúcimi Slovákmi vedie suverénne Chorvátsko. Tento rok privíta až 31 percent našincov. Druhým najobľúbenejším cieľom zahraničnej dovolenky sa pre Slovákov stalo Taliansko s 13 percentami. Prvú trojku uzatvára Bulharsko, kam za oddychom cestuje 8 percent slovenských turistov. Českú republiku ako cieľ dovolenky udalo 5 percent respondentov. Egypt a Kanárske ostrovy uviedli zhodne 4 percentá opýtaných.

V silnej konkurencii zahraničných letovísk však dobre obstálo aj samotné Slovensko, kde bude tráviť dovolenku až 20 percent opýtaných Slovákov. Dobrou správou by mohlo byť aj to, že Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR chce domácich podnikateľov v cestovnom ruchu motivovať k zvyšovaniu úrovne služieb prostredníctvom systému hodnotenia kvality a možnou finančnou podporou. Vyplýva to z návrhu Stratégie rozvoja cestovného ruchu do roku 2020, ktorý v júli schválila vláda SR. Cieľom stratégie je zvýšenie konkurencieschopnosti odvetvia pri lepšom využívaní jeho potenciálu. 

Strategický dokument má pomôcť s vyrovnávaním regionálnych rozdielov a vytváraním nových pracovných príležitostí. Za hlavné priority na najbližších sedem rokov rezort dopravy považuje zvýšenie kvality služieb a atraktivity Slovenska ako turistickej destinácie spolu s podporou dopytu a ponuky. Na zlepšenie úrovne služieb v cestovnom ruchu by mal pomôcť národný systém kvality, ktorý má začať fungovať od roku 2016. V závislosti od kvality poskytovaných služieb by mohli podniky v odvetví turizmu dostať zlatý, strieborný alebo bronzový certifikát. 

„Pokiaľ subjekty cestovného ruchu nebudú dbať o kvalitu služieb, nikdy nebudeme konkurencieschopní voči ostatným krajinám,“ uviedol František Palko, štátny tajomník rezortu. Finančnú podporu by mohli turistické subjekty získať v prípade, že turistov presvedčia, aby na Slovensku strávili viac ako päť dní. K prostriedkom z podpôr by sa mohli dostať cestovné kancelárie, ubytovacie zariadenia i dopravcovia. Ročné náklady na takúto formu podpory ministerstvo vyčíslilo na 10,7 milióna eur.



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.