Minister nemá iba pred médiami skučať


Poslanec Dušan Čaplovič: Univerzita v Komárne slúži len etnickým stranám

Všeobecný názor médií na pôsobenie doterajšieho ministra školstva terajšej dočasnej vlády  je, že v podstate zlyhal, hoci ako nominant SDKÚ-DS prišiel do kresla s veľkými plánmi. SNN preto požiadali o rozhovor poslanca Dušana Čaploviča (SMER-SD), ktorý vyhlásil, že pôsobenie v kresle ministra je preňho zatiaľ nesplneným snom.

  • Silnou stránkou vašej poslaneckej aktivity je dôraz na vedomostnú spoločnosť a konkrétne na akcie na podporu učiteľského stavu – čo sa dá urobiť teraz a čo treba v postavení učiteľa a školstva zmeniť zásadne, dlhodobo – teda na dlhý čas a nie po dlhom čase čakania?

čaplovič dušanUčiteľskému stavu sa zväčša len sľubuje, a podmienky sú čoraz horšie. Veľmi sa spoliehame na európske zdroje a podpora z vlastných verejných  zdrojov je nedostatočná, stále slabšia a slabšia. K pedagogickému stavu treba pristupovať citlivo a špecificky, nezabúdajme, že učenie, vzdelávanie sa uskutočňuje tak pre mladú generáciu, ako aj pre jej rodičov a starých rodičov, teda napokon pre celú spoločnosť. Veľmi rýchlo sa dá odstrániť prehnaná byrokracia a administratívna záťaž v školstve, len treba pozorne načúvať hlasu pedagogických a odborných zamestnancov a nielen mimovládnych organizácií a úradníkov. Učitelia majú učiť a vychovávať a nie úradovať! Odstrániť treba aj prehnanú, zbytočnú kreditomániu, ktorá sa rozmohla na úkor  kvalitného vzdelávania a je často veľmi formálna. A ani pedagógovia nie sú z nej nadšení. Vrátiť treba pedagógom ich dôstojnosť a spoločenský status. A čo treba zásadne zmeniť okrem zodpovedajúceho odmeňovania pedagogických a odborných zamestnancov? Predovšetkým odstrániť už prežité a veľmi zneužívané financovanie cez normatívy na žiaka, na študenta, čo žiaľ smeruje k znižovaniu kvality vzdelávania... Prijateľná je  kombinácia s financovaním na triedu, čo by  bolo spravodlivejšie a pre vzdelávací proces výhodnejšie. A napokon  je tu konečne šanca v plnosti a efektívne využívať všetky európske zdroje. Z rezortu netreba len kričať a búchať päsťou po stole alebo totálne mlčať a prípadne len pred médiami skučať.

  • Vzdelanostná spoločnosť stále nie je realitou – čo môže akákoľvek schopná slovenská vláda urobiť, aby sa to zmenilo, aby sme „vyhrávali“ kvalitou, kvalifikáciou, vzdelaním obyvateľstva?

Znamená to zapojiť múdrych ľudí do politiky a spoločenských zmien, ukázať, že sa vieme oprieť o vzdelaných a rozhľadených ľudí nehľadiac na vek, ale na schopnosti a možnosti. Odmietnuť tých, čo sa radi vezú či zvezú, tých, čo pre peniaze či majetok sú schopní všetkého. Len potom nám ľudia budú dôverovať. Nebáť sa pomenovať krádež zločinom a zodpovednú prácu, skvelé dielo úspechom –  aj s finančným ohodnotením. Ak toto nedokážeme robiť,  tak v každodennom živote nemôže Slovensko vyhrávať kvalitou, efektivitou, vzdelanosťou, vedomosťami. Nuž  a vedomostná spoločnosť bude stále len želaním a prázdnym rétorickým cvičením. Teda vytvoriť týmto prostredie, kde úspech sa bude odmeňovať a neschopnosť trestať. Dať múdrosti  spoločenskú vážnosť i úctu. Pravdaže transparentne využiť všetky zdroje z eurofondov na výskum, vývoj, vzdelávanie, informačné technológie a inovácie bez straty kvetinky a čo len jedného eura vo vreckách tzv. sprostredkovateľov a falošných hráčov. A samozrejme dokázať, že  verejné zdroje sa môžu použiť na investičné stimuly aj do ľudských zdrojov a nielen pre zahraničných investorov a podnikateľov.   

  • Keď na Slovensku vznikali tri nové štátne školy viedla sa proti tomu masová, priam diskreditačná  mediálna kampaň, teraz je 12 nových súkromných – nie je to devalvácia kvality?

Súkromné školy sa nám neplánovane rodia tak v regionálnom, ako aj vo vysokom školstve, no bez akejkoľvek kvality – všetka česť výnimkám. Keď porovnávame výsledky kvality v regionálnom školstve, tak na čele rebríčka sú cirkevné, štátne, verejné školy a potom na konci súkromné školy. Podobne je to aj u vysokého školstva. Prečo? Lebo v ich prípade je žiak, študent  len tovarom, nosičom príjmu z verejných zdrojov a nič viac. A to budeme musieť nekompromisne zmeniť. Nie je možné, aby súkromné školy dostávali rovnaké normatívy na žiaka a ešte k tomu vyberali peniaze od rodičov, pričom kvalita vzdelávania, učenia je kdesi na chvoste. Je to nespravodlivé voči štátnym, verejným a cirkevným školám. Nedivme sa, že nám školstvo upadá.
Je ešte skutočne stále odôvodnená existencia univerzity v Komárne, ktorú časť médií označuje za „kádrovú školu, resp. školiace stredisko pre kádre etnickej strany SMK“?
Škola vznikla zákonom NR SR, bola to koaličná objednávka strany SMK, nuž a vtedajšia koalícia SDKÚ-DS, KDH a ANO  ju nadštandardne odobrili. V parlamente pri prerokovávaní vzniku univerzity som si toho odskákal s nálepkou nacionalistu a šovinistu. Opäť sa vtedajšia vládna väčšina podpísala na nekvalite a diskriminácii slovenských Maďarov, ktorí sa nachádzajú v jazykovom gete s možnosťou zamestnania len v maďarskom prostredí na slovenskom juhu. Ak porovnávam absolventov Fakulty stredoeurópskych štúdií na UKF v Nitre a Univerzity J. Selyeho v Komárne, tak kvalita, úspešnosť s uplatňovaním občianskeho prístupu vo vzdelávaní a v príprave na povolanie, napríklad pedagógov na UKF v Nitre, je na míle vzdialená od krívajúcej vzdelanosti a izolovanosti z komárňanskej univerzity. Teda jej opodstatnenosť, tak ako ste sa pýtali, je zbytočná a slúži len SMK a Mostu – Híd, ich záujmom.

Dušan D. KERNÝ



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.