Slováci tankujú výhodnejšie u susedov v okolí


POHONNÉ hmotyMáme jeden z najlacnejších benzínov medzi štátmi Únie, ale bez spotrebných daní

Oto BALOGH – Foto: idnes.cz

Slovensko patrí medzi štáty Európskej únie, ktoré majú jeden z najlacnejších benzínov. Háčik je len v tom, že ide o cenu bez započítania spotrebnej dane z minerálnych olejov a bez dane z pridanej hodnoty. Na čerpacích staniciach však motoristi tankujú benzíny a naftu za ceny, v ktorých sú vyššie uvedené dane odvádzané štátu započítané. V tej chvíli sa motoristi ocitajú v úplne inej situácii a razom tankujú jedny z najdrahších pohonných hmôt (PHM) v rámci EÚ.

Koncová spotrebiteľská cena PHM sa skladá zo štyroch komponentov: z ceny surovej ropy, ceny spracovania, prepravy, poistenia, zo skladovania a z distribúcie, zo spotrebnej dane z minerálnych olejov a z DPH. Cena ropy je vo všetkých štátoch rovnaká a závisí od kurzu eura voči americkému doláru (USD), lebo v tejto mene sa s ňou obchoduje na svetových trhoch. Rozdielne ceny PHM v jednotlivých štátoch EÚ sú spôsobené rozličnými nákladmi na výrobu a manipuláciu s nimi, rozdielnou spotrebnou daňou a DPH. Napríklad v prípade 95-oktánového benzínu tvorí z jeho koncovej ceny 1,541 eura/l cena ropy 0,449 eura, cena za spracovanie a distribúciu 0,320 eura, spotrebná daň 0,515 eura a DPH 0,257 eura. V prípade nafty tvorí z koncovej ceny 1,410 eura/l cena ropy 0, 449 eura, cena za spracovanie a distribúciu 0,340 eura, spotrebná daň 0,386 eura a DPH 0,235 eura.

DANE MÁME STATOČNÉ

U nás sme prijali zákon o zdanení minerálnych olejov v roku 2001. Slovensko, ktoré sa pripravovalo na vstup do EÚ, rok pred vstupom minimálne sadzby dane z minerálnych olejov stanovené smernicou EHS o približovaní sadzieb spotrebných daní z minerálnych olejov (SDMO) prekračovalo pri bezolovnatom benzíne o 2,9 a pri nafte dokonca o 14,7 percenta. Od nášho vstupu do EÚ bola navrhovaná minimálna sadzba SDMO v eurách/l pri bezolovnatom benzíne 0,411 (v EÚ 0,400), pri nafte 0,391 (v EÚ 0,341). Návrh sadzby pre Slovensko bol pri oboch komoditách 0,461.Situácia sa nakoniec vyvinula tak, že od roku 2004 bola SDMO 0,514 eura/l benzínu a 0,481 eura/l nafty. Znamenalo to, že z ceny litra benzínu si štát necháva 54,6 percenta a z litra nafty 44,9 percenta (SDMO plus DPH). Pri porovnaní cien benzínu a nafty bez dane a s daňou (údaje z februára 2012) sme v rámci  štátov EÚ mali štvrtý najlacnejší benzín bez dane – cena za liter bola len 0,656 eura. Lacnejší mali len v Rakúsku, Anglicku a v Česku. Pri cene s daňou 0,789 /l sme boli už šiesty najdrahší v EÚ. Najnižšie dane na benzín mali Cyprus (0,530), Poľsko (0,608) a Španielsko (0,652).

POHONNÉ SEPOROVNANIE S EÚ

Pri porovnaní priemerných cien PHM v štátoch EÚ ku koncu októbra tohto roku malo Slovensko ôsmy najdrahší benzín v Únii. Lacnejší 95-oktánový benzín ako u nás (1,561 eura/l), tankovali motoristi v Bulharsku (1,257), Rumunsku (1,277), Estónsku (1,326), na Cypre (1,327), v Luxembursku (1,349), Poľsku (1,377), Španielsku (1,392), Rakúsku (1,427) i v Maďarsku (1,487). Najdrahší bol benzín v Taliansku (1,795) a v Grécku (1,725 eura/l). V desiatich štátoch EÚ bol liter nafty lacnejší ako u nás (1,463). Pokiaľ ide o vývoj cien PHM na Slovensku v tomto roku, zdražovanie benzínu sa začalo už v januári. Cena za liter sa vyšplhala z 1,452 na aprílových 1,598 eura. V júli klesla na priemer 1,515 eura. V auguste začala opäť stúpať a v druhý septembrový týždeň tankovali Slováci historicky najdrahší benzín – cena za liter sa vyšplhala na 1,602 eura. Nafta bola u nás v tomto roku najlacnejšia začiatkom januára (1,395 /l) a najdrahšia koncom septembra (1,493 eura/l). V ostatných týždňoch registrujeme pokles priemerných cien PHM, ku koncu októbra stál benzín 95 natural 1,561 eura/l, nafta 1,463 eura/l.

VÝRAZNE ZAOSTÁVAME

Zaujímavé svedectvo o úrovni cien dáva porovnanie, koľko PHM si môže motorista kúpiť zo svojho priemerného platu. Našinec z neho naplní 50-litrovú nádrž asi 10-krát, Slovinec 24, Talian 31, Rakúšan takmer 40 a Nemec 40-krát. Pri spotrebe 6 l/100 km môže Slovák za svoj plat odjazdiť asi 8,6 tisíca km, Talian 26 tisíc, Rakúšan skoro 33 tisíc a Nemec takmer 33,5 tisíca km. Slovenský motorista má hneď niekoľko dôvodov na to, aby mal hlavu v smútku: v porovnaní s platom tankuje pravdepodobne najdrahšie PHM v EÚ, platí vysoký podiel daní z ceny PHM (50,67 percenta z ceny 95-oktánového benzínu a 42,94 percenta z nafty) a ako protihodnotu dostáva od štátu oveľa menej, než mu dáva.



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.