Tvorca, ktorý zostáva sám sebou


MEDAILÓN

Cenou FVU poctili dielo akademického sochára Jozefa Jankoviča

V Sieni Dušana Jurkoviča v Spolku slovenských architektov na Panskej ulici v Bratislave sa v utorok 25. septembra uskutočnilo najvýznamnejšie spoločenské podujatie Fondu výtvarných umení – udeľovanie jeho výročnej ceny. Jej laureátom sa za doterajšie dielo a zástoj tvorivých aktivít v domácom i zahraničnom kontexte stal akademický sochár Jozef Jankovič.

Laureát patrí k rešpektovaným tvorcom s výnimočnou reputáciou a charizmou. Ako pri tejto príležitosti v laudáciu zdôraznila kunsthistorička, predstaviteľka Rady FVU a Spolku výtvarníkov Slovenska Mária Horváthová, máloktorému slovenskému umelcovi sa s takou suverenitou podarilo preniknúť svojimi dielami do centier európskych a svetových metropol ako práve Jozefovi Jankovičovi. Pripomeňme len umiestnenie jeho skulptúry V šľapajach otcov v supermodernej parížskej štvrti La Defénse. Z hľadiska osudov slovenského umenia v uplynulom polstoročí je pre tohto „jatriča“ oficiálnych umeleckých doktrín a vytrvalého organizátora alternatívnej výtvarnej scény príznačná monumentálna realizácia Obete varujú – najprv umiestnená v Pamätníku SNP v Banskej Bystrici, po autorovej diskvalifikácii minulým režimom odsunutá do Kalištia a potom zas po dramatických peripetiách umiestnená na pôvodnom mieste v Múzeu SNP.

Jozef Jankovič (1937, Bratislava) umeleckú prípravu získal na VŠVU (1956 – 1962) v ateliéri zakladateľa slovenského moderného sochárstva Jozefa Kostku. Už v šesťdesiatych rokoch sa účasťou v hnutí Konfrontácie zaradil do čela avantgardného pohybu vo vtedajšom Československu. V roku 1968 získal Grand prix na významnej medzinárodnej prehliadke súčasného umenia Danuvius v Bratislave. A aj keď mu v roku 1983 udelili vo Viedni Herderovu cenu, roky normalizácie vystavili jeho nekonformnú osobnosť i tvorbu stálym útokom vrchnosti, znamenali odsun z oficiálnej scény i nedobrovoľný tvorivý azyl. „Ako umelec a človek zostal sám sebou,“ zdôraznila M. Horváhtová . Jozef Jankovič to demonštruje sústavne. Aj v nedávnych názorových stretoch umeleckej obce pri presadzovaní dostavby Danubiany a projektu Kunsthalle.                                                        

(se)



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.