Šmejdi...


POZNÁMKA
Emil SEMANCO

Boli dvaja. Nenápadní, pomenší, vrtkí. Ani neviem ako, zrazu mi vtláčal jeden z nich do ruky na autobusovej zastávke škatuľku s voňavkami. Len čo som ho voľakam poslal, ten druhý mi rovnako neodbytne a nástojčivo vnucoval holiaci strojček, vraj celkom zadarmo, nezištne, len na oprobovanie. A ten ďalší potom za mimoriadne výhodnú cenu...

Rovnakú nacvičenú procedúru potom predvádzali neskôr pred vchodom do supermarketu. Viacerí občania reagovali rovnako ako ja. Jeden sa dokonca s nimi dosť rázne poharkal, ale postaršia žena na ich pokusy natlačiť jej do rúk tovar nereagovala tak rezolútne a balíček z rúk pochybného predajcu prijala. Kým vyberala z peňaženky lákavo nízku sumu, podvodník šikovne vymenil otestovanú škatuľku za inú zo svojej brašne. Dal by som ruku do ohňa, že v ňom už bola voňavka celkom inej kvality. Vzápätí ho nebolo...

Pomyslel som si: Ďalšia, čo naletela na sladké reči o výhodnej kúpe. Až doma pri pozornejšom skúmaní tovaru oklamaný človek zistí, že sadol na lep. Naletel. Všedná epizódka. Každý deň sa ich odohrá v našom bezprostrednom okolí viac než dosť a ich paleta je tiež rozmanitá. Od spomínanej pouličnej lapikurkárčiny, drobných klamstiev a niekoľkoeurových strát, ktoré človek oželie (čo už!), cez všelijaké lukratívne prezentácie s pohostením a dovozom – pravdaže zadarmo – až po sofistikované podvody, po ktorých najmä postarším ľuďom zostávajú len oči pre plač, lebo dôverčivosťou prídu neraz o veľké sumy, ba aj o mnohoročné úspory.

Ako sa ubrániť lavíne malých i väčších podvodov, vreckárom z pouličnej zmesi, praktikám malých i veľkých zlodejov? Akoby sme boli bezbranní a neraz aj bezradní. Ale spôsoby existujú. Jedni sa poučia na škode iných, druhí sa spoliehajú na vlastnú životnú skúsenosť a ďalší zas na dobrý, osvetový film alebo inštruktážny dokument. Z tohto súdka je česká snímka režisérky Sylvie Dymákovej s charakteristickým názvom Šmejdi, ktorá približuje celú škálu manipulačných praktík, foriem nátlaku, agresívneho pôsobenia, ba až ponižovania vo vzťahu medzi pokútnymi predajcami a potenciálnymi zákazníkmi alebo na predvádzacích akciách pre seniorov. A po tejto snímke, ktorá nielen u našich susedov „správne“ rozhorčila verejnosť, už sa – ako sa zdá – zobudili aj zákonodarcovia. Treba veriť, že tiež správne rozhorčení a nie iba preto, aby zbierali politické body.

 

 



Pridaj komentár