Arogancia držiteľov patentu na pravdu


Roman MICHELKOKOMENTÁR

Roman MICHELKO

Už sme si od našich pravicových extrémistov – jediných držiteľov pravdy – zvykli na všeličo, ale akcia organizácie Menej štátu... viac slobody posunula hranice o ďalší a poriadny kus. Ich snaha cenzurovať verejnoprávnu RTVS ukazuje, že rast ich arogancie je priamoúmerný ich bezvýznamnosti a nekonečnému narcizmu. Nedávno verejnoprávna RTVS, resp. jej televízna časť, uviedla na STV 2 dokument známeho amerického dokumentaristu Michaela Moora – Sicko. Iste, možno vyslovovať výhrady s tvorbou tohto odvážneho amerického filmára. Michael Moore už dlhé roky pôsobí na prostoduchých amerických republikánskych voličov ako červené súkno na býka.

Michael Moore si za vyše dvadsať rokov svojej činnosti získal meno hádam najodvážnejšieho filmára – svedomia Ameriky, ktorý bez zábran a s obrovskou odvahou ukazuje odvrátenú tvár svojej vlasti. Svoju filmovú kariéru začal v roku 1987 filmom Roger a ja. Tento dokument opisoval situáciu v Michaelovom rodnom meste Flint po zatvorení továrne General Motors. Automobilka dávala prácu 30 000 ľuďom, ktorí sa po jej premiestnení do lacnejšieho Mexika ocitli na dlažbe. Moore sa snažil stretnúť s Rogerom Smithom – prezidentom GM, čo sa mu napriek veľkej snahe nepodarilo. Veľký úspech mal aj jeho film Masaker na Columbine High School, nazvaný podľa školy, na ktorej sa odohral najväčší masaker práve vďaka voľnej držbe zbraní. Moore si kladie otázku, prečo je v USA každoročne strelnými zbraňami zabitých 10 000 ľudí, pričom v Kanade je to len sto ľudí. Asi najznámejším filmom Michale Moora je Fahrenheit 9/11, v ktorom sa zaoberá príčinami útokov z 11. septembra 2001, pričom tému postihuje v širokom kontexte celého problému. Analyzuje prvý rok pôsobenia prezidenta G.W. Busha od jeho pochybného zvolenia, cez jeho evidentnú neschopnosť viesť krajinu, ako je USA, až po kontroverznú vojnu s terorizmom.

Už spomenutý film Sicko v ohyzdnej nahote, kriticky a často aj uštipačne ukazuje, v akom stave sa nachádza americké zdravotníctvo a dáva ho do protikladu s kanadským či európskym – britským, resp. francúzskym modelom. Iste, Moorovi nemožno nepriznať istú mieru provokácie. Hyení charakter amerického zdravotného systému ilustruje na jeho najobludnejších obetiach. Najpríkrejšie to vidieť, keď záchranári z Dvojičiek po niekoľkých rokoch trpia ťažkými zdravotnými ťažkosťami a vláda ich cynicky ponecháva svojmu osudu. Preto sa s obeťami takéhoto systému vydáva na neslávne známu väznicu Guantanamo, kde sa pre hrdinov záchranných prác dožaduje aspoň takej miery zdravotnej starostlivosti, aká je poskytovaná údajným teroristom. Keď tam nepochodí, ide s postihnutými na Kubu, kde im kubánska vláda veľkoryso poskytne zdravotnú starostlivosť na vysokej úrovni.

Práve táto Moorova frčka do nosa rozpálila do biela našich ochrancov „pravicových cností“.   V svojom vyhlásení sa naši pravicoví demagógovia neuspokojujú len s cenzúrou, ale žiadajú, aby „prípadné pokuty boli zosobnené priamo zodpovedným, ktorí o programe rozhodujú, eventuálne vedeniu a nie organizácii ako takej“. Je jasné, že pri nepríjemnej pravde sa idú títo pravicoví ideológovia rozliať na kolomaž. Ich deviantné reakcie nás však nemusia zaujímať. Problém je v tom, že táto podarená čeliadka si za predchádzajúcich pravicových vlád zvykla kádrovať a krágľovať kohokoľvek, kto si dovolil mať iný názor. Je asi najvyšší čas jasne povedať, že časy, keď extrémisti určovali hranice spoločenského diskurzu, sú definitívne preč a verím, že sa tak skoro čas ich skazonosného pôsobenia nevráti.

Michael Moore je kvalitný a odvážny filmár. Natočil, a dúfam, že ešte aj natočí mnoho zaujímavých filmov. Ak pre nič iné, tak aspoň preto, aby sa arogantní obmedzenci znova nestali jedinými držiteľmi pravdy na Slovensku.

 

 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.