Kotkodákanie na balkóne

Oto BALOGH

Ceny slepačích vajec dosahujú historické maximá. Kým v decembri minulého roka zaplatil slovenský spotrebiteľ za desaťkusové balenie vajec v priemere 1,34 eura, dnes za rovnaký počet musí vytiahnuť z peňaženky aj tri eurá. Za masívne zdražovanie vajec môže podľa hydinárov najmä smernica Európskej únie, ktorá zakázala predaj vajec z chovov v takzvaných neobohatených klietkach. Pre chovateľov nosníc to znamená kompletné prebudovanie chovov a funkčných technológií, ktoré mohli fungovať ešte ďalších 10 – 15 rokov.

Keď k vyššie uvedenému prirátame pravidelnú obmenu chovných nosníc a maržu obchodníkov, ktorí nechcú prísť o svoje zisky, výsledok je na svete. A dopláca naň ten, kto je v celom reťazci najslabší – spotrebiteľ. Vajce za 30 centov (niekdajších 9 Sk) je totiž suma, ktorá robí z bežnej súčasti nášho jedálneho lístka luxusný tovar už aj preto, lebo spôsobí zvýšenie cien ďalších potravín s obsahom vajec. K nim patria najmä cestoviny či pekárenské a cukrárenské výrobky. Ich producenti už avizovali zvýšenie cien v blízkej budúcnosti. Napriek skutočnosti, že vajcia zdraželi vo všetkých štátoch EÚ, sa zdá, že slovenskí spotrebitelia sú na tom najhoršie. Kým u nás zaplatia za desaťkusové balenie 2,60 – 3,00 eurá, napríklad v Rakúsku len 1,49 eura, v Nemecku 1,25 eura a v Anglicku 1,20 eura.

Slováci sú však vynachádzaví a vajíčkovej kríze sa rozhodli čeliť masívnym nákupom nosníc. Trh so sliepkami zažíva explóziu a operence idú takpovediac na dračku. Pri cene 17 eur za jednu nosnicu, pri ročných chovných nákladoch okolo 240 eur a produkcii okolo 300 vajec je jasné, že pri aktuálnej cene vajec sa investícia do roka vráti štvornásobne. A tak sa môže ľahko stať, že chov sliepok na Slovensku už nebude typický len pre vidiek, ale kuríny sa stanú súčasťou balkónov na sídliskách. Chov sliepok podlieha veterinárnej kontrole iba v prípadoch nad 350 nosníc, inak nijaký zákon ich nezakazuje. Čo na kotkodákanie sliepok a kikiríkanie kohútov povedia susedia v bytovkách, to je už iný problém, rovnako ako kultúra bývania. Mnohí čitatelia nášho týždenníka majú v živej pamäti reklamný slogan: Jedno vajce denne z čias dávno minulých. Ešte donedávna sme sa nad ním usmievali. No realita dnešných dní dáva tušiť, že v mnohých slovenských rodinách to pri terajšej cene vajec si ich ani pri najlepšej vôli nebudú môcť dovoliť viac .

                                                                                                    



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.