Skip to content

Dnešný dátum:

streda, 12 februára, 2025
Menu

Literárny Kežmarok 2024

22 januára, 2025
4 minút čítania

V tomto roku sa uskutočnil už 59. ročník najstaršej celoslovenskej literárnej súťaže Literárny Kežmarok určený pre žiakov základných škôl, študentov stredných škôl na Slovensku a dospelých autorov nad 20 rokov, ktorých práce neboli zatiaľ publikované. 59. ročník sa niesol v duchu 200. výročia prvého vydania básnickej skladby Jána Kollára Slávy dcera a 200. výročia vzniku Slovenského študentského spolku na kežmarskom lýceu. Na slávnostnom vyhodnotení primátor mesta Kežmarok Ján Ferenčák uviedol, že „literárna tvorba  ̶  ako v minulosti, tak aj dnes  ̶  veľký zmysel nielen pre autorov, ale aj pre nás čitateľov a sme radi, že z Kežmarku stále vychádzajú ocenení mladí autori, ktorí sa v literárnom svete uchytia aj v ďalších rokoch.“

Hodnotenie druhej kategórie: poézia a próza

V súčasnosti sa často stretávame s tvrdeniami, že mladí ľudia využívajú svoj voľný čas len nezmyselným vysedávaním pred počítačom, nad mobilom a nezáujmom o čítanie beletrie, resp. neschopnosťou umelecky štylizovať svoje myšlienky, názory na tento svet. Autori/autorky literárnej súťaže LITERÁRNY KEŽMAROK 2024 presvedčili, že nikdy pri pohľade na súčasných mladých ľudí nemožno paušalizovať a všetkých „hádzať do jedného vreca“.

V druhej kategórii (žiaci 6.  ̶ 9. ročníka základných škôl, príma  ̶  kvarta 8-ročných gymnázií) v poézii a próze bola literárna úroveň prevažne dobrá, niekde nadštandardná. Konkrétne niektoré súťažné práce mali vysokú úroveň a množstvo spoločných znakov. Pravdepodobne ide o tú istú tvorivú dielňu.

Členovia a člena odbornej poroty mali možnosť čítať básnické a prozaické literárne „dielka“, z ktorých cítiť, že pred čitateľom sa odkrýva zmýšľanie, cítenie sveta prostredníctvom veršov a prozaických príbehov školopovinnej mládeže (od 7 do 15 rokov). Každý/á sa usiluje o svoj vlastný pohľad na okolitý svet prostredníctvom citlivého vnímania a uvažovania o ňom, pričom nastoľujú potrebu riešenia určitých životných situácií, ktoré vo svojom vedomí považujú momentálne za dôležité. Ich výpovede väčšinou prezentovali túžbu po živote, ale zároveň si uvedomujú, že cesty životnej púte človeka pretínajú aj prekážky.

V poézii sa pridržiavali väčšinou klasickej formy – rýmovanie veršov. Nie vždy sa to v prvej kategórii ešte darí, čo napokon je pochopiteľné. Celkovo však možno uviesť, že úroveň básnických prejavov je vcelku veľmi dobrá. Najmä v druhej kategórii boli viaceré básne na výbornej úrovni, takže v tejto kategórii bolo aj dosť náročné vybrať najlepších. Z niektorých prác vidieť, že sú písané nielen pre túto literárnu súťaž, ale autori/autorky sa pravdepodobne dlhšie venujú písaniu pod určitým odborným vedením. Cítiť to vytvorením originálnych obrazov, dosahovaním primeranej melódie a čo je dôležité s určitou funkčnou výpoveďou, ktorá vedie čitateľa k uvažovaniu aj opätovnému čítaniu si takýchto veršov.

 Viaceré prozaické príbehy zasa presviedčajú, že mladí ľudia vedia textom dať primeranú myšlienkovú hĺbku na základe vlastnej doterajšej životnej empírie. Preto príbehy nemožno označiť za nenáročné, ľahko interpretované, pochopiteľné, a tým aj rýchlo kamsi klasifikované. Po prečítaní viacerých príbehov možno vyvrátiť názory, že mladý človek nemá o čom písať, že hľadá, ale nenachádza, že neprináša už nič nové, ale objavuje už objavené. Mnohé prózy si určite žiadajú väčšiu prepracovanosť najmä kompozične, pričom je potrebné príbeh uviesť do záverečnej zmysluplnej pointy. Víťazným prácam, ale i iným sa to podarilo viac, aby viedli čitateľa aj k zamysleniu sa nad autorskou výpoveďou. Upozorňujeme na slabšiu jazykovú úroveň, osobitne pravopisnú. V štylizácii myšlienok a vôbec rozprávania príbehov sú tiež niekde viac inde menej problémy. Autori/autorky však vypovedali v rámci svojich doterajších poznatkov.

Členovia a členka odbornej poroty však oceňovali každú prácu, lebo je svojskou a jedinečnou výpoveďou dospievajúcej školopovinnej mládeže, aj keď na rôznej úrovni. Autori/autorky prvých dvoch kategórií ponúkli pre čitateľa svoje kreatívne kúzlenie so slovami, preto ich práce nechcú len čitateľa, ale žiadajú si čitateľov. Veď predstavujú komunikačnú výpoveď mladých tvorcov, ktorí urobili aj vlastný krôčik do sveta vystúpením z ulity svojho komunikačného prostredia a „podávajú ruku“ ku vzájomného porozumeniu človeka s človekom.

Text: Július Lomenčík

Foto: Internet 

 

Predstavujeme víťazov druhej kategórie  ̶  POÉZIA                                                  

  1. miesto

Eva Onderišinová

Zrkadlové sonety

Krehká krása leta farebne odetá

 v zrkadle ukrytá,

mlčí, nič nepýta,

vláknom vôní uvíta.

 

Som lupienkom kvetiny,

kráľovnej či byliny,

skromne hľadím vôkol,

som stokrásy posol.

 

Zasnená dotýkam sa slnka,

som blankytná vlnka,

pramienok horskej rieky.

 

Na krídlach vážky sedím učupená,

slabá i silná, zavše nemá,

ja, malá veľká žena…

  1. miesto

Dominik F. Bartoník

Je pokoj, radosť a láska

Pokoj – to je jej smiech vrastený do tváre,

pokoj je spolubývajúci hluku a chaosu,

pokoj ich uspáva voziac ich na káre,

pokoj láskavý, pokorný so stopami pátosu.

 

Radosť je jej poklad strážený v trezore,

radosť – nevyčerpateľný vrt ropného magnáta,

radosť – dúhová cesta späť na obzore,

radosť sú jej krídla, uhasený smäd i sonáta.

 

Láska – tajné meno, známe každému, kto ju stretol,

láska je modrá krv prúdiaca v jej žilách,

láska – divý tanec, čo neuznáva žiadne veto,

láska – ťažký údel, čo je vždy v jej silách.

  1. miesto

Jakub Tomči

Kaštieľ

Keď ráno svitne nový deň

Aj slnko vojde do okien.

Švitoria vtáky v záhrade,

Tón v tóne znie prekrásne.

Isté sú vzácne pamiatky,

Ešte i mená spoznáš pospiatky.

Ľudia sú veľmi zvedaví, nemyslíš?