Generál sa ešte nenakrútil a už sa vynárajú otázniky

thumbnail

Pripravovaný film o Štefánikovi sprevádzajú podozrenia z dotačného podvodu. Máloktorá historická postava z našich dejín má v sebe taký silný étos ako Milan Rastislav Štefánik.  Slovenský astronóm, fotograf, vojenský letec, francúzsky armádny generál, muž, ktorý sa podstatným spôsobom pričinil o vznik samostatného Česko-Slovenska. O Štefánikovi vzniklo množstvo historických i populárnych štúdií, boli napísané monografie, beletristické diela, divadelné hry, básne či filmové dokumenty. Jedným z najnovších projektov má byť historický veľkofilm s názvom Generál, ktorého premiéra je naplánovaná na budúci rok v rámci stého výročia tragickej smrti tohto slovenského velikána. Téma Štefánik je dnes aktuálnejšia ako kedykoľvek predtým. V rámci „osmičkových výročí“ si pripomíname sté výročie vzniku prvej ČSR,  kde zohral Štefánik kľúčovú úlohu. Preto autori už nejaký čas touto témou žijú.  Samozrejme, najpopulárnejším a divácky najatraktívnejším počinom by bol určite film. A keď už, tak veľkofilm hodný takejto hviezdnej osobnosti.

HRDINA PRICHÁDZA

Keďže na Slovensku je príprava podobných veľkých projektov, akým je aj film o Štefánikovi, záležitosťou niekoľkých rokov, už pred piatimi rokmi sa slovenskému Audiovizuálnemu fondu ohlásil známy producent Milan Stráňava s projektom veľkofilmu Generál. Pomerne rýchlo mu schválili štátnu podporu prostredníctvom piatich zmlúv ‒ štyri boli s Audiovizuálnym fondom a jedna koprodukčná s RTVS: Celková suma znela na 1,8 milióna eura, pričom tvorcovia sa netajili tým, že celkový rozpočet má byť ešte o nezanedbateľnú sumu vyšší. Finančné prostriedky mali rôzne určenie. Od prípravy scenára a práce na samotnom scenári cez výber hercov, alokáciu prostredí až po prenájom techniky a tak ďalej. Skrátka, jedna zmluva za druhou. Papierovo to vyzeralo všetko v poriadku až na to, že 31. mája 2018 mala padnúť posledná klapka! Nielenže nepadla, ale so samotným nakrúcaním sa ešte ani len nezačalo, ba dokonca ešte stále nie je známe ani herecké obsadenie rolí vo filme. Jediné, čo presiaklo na verejnosť, je informácia, že produkcia menila režiséra za Francúza, keďže ten pôvodný nevyhovoval. Čo nemuselo presakovať, ale bolo preukázateľné bankovými výpismi, je fakt, že zatiaľ sa na film Generál minulo už trištvrte milióna eur. A tu už spozornelo viacero odborníkov, ba aj politikov.

OZVALI SA LIBERÁLI

Ako prvá sa do začínajúcej sa „kauzy“ Generál vložila strana SaS. Liberáli zvolali na piatok 25. mája tlačovú konferenciu, na ktorej poukázali na to, že v prípade podpory prostredníctvom štyroch zmlúv s Audiovizuálnym fondom (AvF) a jednou s RTVS majú podozrenie na „reťazenie zmlúv“ na jeden a ten istý projekt, a tým na zneužitie štátnych dotácií. V tejto súvislosti sulíkovci podali aj trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, keďže podľa nich vykazuje tento prípad  všetky známky subvenčného podvodu. Liberáli zároveň žiadajú ministerku kultúry Ľubicu Laššákovú  a ďalšie inštitúcie, aby urobili hĺbkovú kontrolu projektu Generál. SaS navyše predkladá do parlamentu zákon o Audiovizuálnom fonde a pripravuje aj ďalšie systémové zmeny.  Zástupcovia Audiovizuálneho fondu na to zareagovali, že ide o tvrdenia, ktoré „neodrážajú skutočnosť, a ani len snahu ju poznať“. Riaditeľ AvF Martin Šmatlák a predseda Rady AvF Miloslav Luther dôrazne odmietli obvinenia z údajného reťazenia zmluvných podmienok na jeden a ten istý projekt, ktoré na svojej tlačovej konferencii naznačili liberáli. Šmatlák v tejto súvislosti zdôrazňuje, že tri zo štyroch podporených žiadostí, ktoré už majú uzavreté vyúčtovanie, sa týkali prípravy filmového diela, ako je výber lokácií, obsadenie postáv či zabezpečenie rekvizít.

„Posledná zmluva je účelovo určená na nakrúcanie a na postprodukciu filmu a je jednoznačne viazaná nielen na dokončenie filmu, ale aj na jeho verejné uvedenie v kinách s termínom do 31. 12. 2019,“ dodal riaditeľ AvF. Predseda Rady AvF ďalej spresnil, že na vývoj a prípravu realizácie projektu Generál doteraz fond poskytol celkom sumu 247 900 eur.

„Všetky sú vyúčtované na konkrétne výdavky, výkony a vecné výstupy. Ani jeden z týchto výstupov nie je predložený viackrát,“ upozornil Luther. „Spomínaná suma predstavuje dvadsaťsedem percent z celkovej doteraz schválenej sumy dotácií z fondu na podporu tohto projektu a iba 5,5 percenta z jeho predpokladaného celkového rozpočtu,“  doplnil. Jednoduchou matematikou si teda môžeme spočítať, že film Generál bude stáť takmer päť miliónov eur.

DOTAČNÁ PRAX

Producentom filmu Generál je Milan Stráňava a jeho spoločnosť JMB. Tá má na konte filmy ako Na krásnom modrom Dunaji, Tábor padlých žien či nedávno uvedený film Únos, ktorý doteraz v kinách videlo okolo dvestopäťdesiattisíc divákov. Ako povedal Miloslav Luther, za dokončenie a verejné uvedenie filmu, na čo sú viazané ďalšie finančné prostriedky z AvF, nesie plnú zodpovednosť producent filmového projektu so svojimi koprodukčnými partnermi.

„Ak sa mu to nepodarí, bude musieť všetky tieto prostriedky fondu vrátiť,“ pripomenul Luther. Lenže problémy okolo tohto filmu upriamili pozornosť aj na samotný fond a jeho fungovanie. Renáta Kaščáková, ktorá v celej kauze vystupuje ako špecialistka SaS na oblasť kultúry, vidí príčiny v systéme fungovania AVF.

„Bohužiaľ, máme takto nastavený systém. Keď sa pozriete na samotný Audiovizuálny fond ‒ je to hermeticky uzavretý svet s vlastnými internými normami, kde to naozaj je šité na mieru systému ‚ja na bráchu, brácha na mne‘, a preto si dovolím tvrdiť, že filmový priemysel na Slovensku sa zužuje na výhodný biznis za štátne peniaze pre pár ľudí, ktorí v tom vedia chodiť,“ konštatovala Kaščáková.

Práve preto prišli liberáli so spomínaným zákonom o Audiovizuálnom fonde, ktorý, ako ináč, vyvolal vo filmárskej obci vážne znepokojenie a protesty. Tak či tak, jedno je už dnes isté. Nielenže nepadla posledná klapka veľkofilmu Generál, ale zatiaľ ani prvá. Pár stotisíc eur sa už minulo, liberáli naháňajú politické body, filmári sa bránia, ako zlé jazyky trúsia, aby sa im nesiahlo na pohodlné živobytie, len slovenský divák čaká na Štefánika. Až mi napadá rúhavé prirovnanie ‒ ako 4. mája 1919 v Ivanke pri Dunaji…

Alexander GOCZ ‒ Foto: archív SNN

Nadväzujúci článok Filmy, príspevky, dotácie...