Jazdenie bez zimných pneumatík prináša značné riziká

Foto: TASR/František Iván

Bratislava 19. novembra (TASR) - K vzniku dopravnej nehody môže výrazne prispieť aj podcenenie stavu vozovky a neprezuté letné pneumatiky. Odborníci tvrdia, že hneď, ako teploty klesnú pod sedem stupňov Celzia, je potrebné pneumatiky prezuť na zimné.

Zákon o cestnej premávke určuje používanie zimných pneumatík na osobné autá počas necelých piatich mesiacov. Ich používanie v zime je povinné vtedy, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. V opačnom prípade sa vodiči vystavujú riziku dopravnej nehody a pokuty od polície. Na to, aby boli nové zimné pneumatiky správne optimalizované na zimný terén, potrebujú najazdiť aspoň tristo kilometrov.

Zimné pneumatiky sú svojím osobitným dezénom a gumenou zmesou na zimných cestách podstatne bezpečnejšie než letné, ktorých brzdná dráha na snehu a ľade je dlhšia minimálne o 20 %. Špeciálna kaučuková zmes, z ktorej sú zimné pneumatiky vyrobené, ich robí mäkšími, čo spolu so špecifickým dezénom zabezpečí podstatne lepšiu priliehavosť k vozovke.

"Už v prípade dažďa zabezpečia zimné pneumatiky podstatne kratšiu brzdnú dráhu vozidla, nehovoriac o tom, ak je vozovka pokrytá snehom, ľadom alebo súvislou vrstvou námrazy," hovorí Jozef Hrdý z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Letné pneumatiky sú v zime nebezpečné aj na suchých cestách. Pri prejazde zákrutou umožní mäkká zmes zimnej pneumatiky jej miernu deformáciu, ktorá je potrebná pri prenášaní adhéznych síl medzi pneumatikou a vozovkou. Letné pneumatiky sú v dôsledku nízkej teploty príliš tvrdé, v zákrutách sa nedeformujú, a auto by sa tak kvôli tomu mohlo dostať skôr do šmyku.

Na jednoduchý test bezpečnosti zimných pneumatík stačí jediná eurová minca. "Vložte mincu do zárezu na pneumatike. Ak vidíte zlatý okraj mince, znamená to, že hĺbka dezénu nedosahuje predpísané minimum 4 milimetre a vaša pneumatika už nie je dostatočne bezpečná," radí Jozef Hrdý. Vymeniť staré zimné pneumatiky za nové sa odporúča každých šesť rokov. Po tomto čase totiž gumená zmes pneumatík stvrdne, je krehká a jej priliehavosť k vozovke sa tým výrazne zníži. Omnoho bezpečnejšie však je, ak má dezén dvojnásobnú hĺbku.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.