Úprimná výpoveď o tvrdej školskej realite zaúčinkovala


čaplovič dušanMinister D. Čaplovič zverejnil na blogu reakciu na list rozhorčených učiteliek z východu

Emil SEMANCO

 Minister školstva Dušan Čaplovič koncom minulého týždňa na svojom blogu odpovedal na otvorený list učiteliek Eriky Polgáriovej a Eleonóry Liptákovej z východného Slovenska, o ktorom se na tomo mieste ped časom informovali. V liste, ktorý sa šíril na internete, popisovali ťažkosti, ktoré majú v Dobšinej s neprispôsobivými školákmi. Keďže rovnaké problémy s cigánskými žiakmi aj s ich rodičmi majú mnohí slovenskí pedagógovia, úprimné riadky učiteliek vyvolali zaslúženú pozornosť.

 čaplovič dušanOcenil to aj šéf rezortu školstva slovami : „Otvorene sa priznávam, že váš spravodlivý hnev nepovažujem za útok na príslušníkov národnostnej menšiny alebo za opovrhovanie sociálne slabšími skupinami. Vnímam ho ako túžbu po tom, aby práva neboli nadradené povinnostiam, a snahu o to, aby sa slušnosť vrátila tam, kde chýba." List je podľa D. Čaploviča cennou výpoveďou tých, ktorí žijú tvrdou školskou realitou. "Nebojím sa napísať, že jednou z mojich úprimných snáh je vytvorenie internátnych škôl, je to model, pilotný projekt z európskych zdrojov, ktoré deťom zo sociálne slabších rodín poskytnú šancu na vzdelanie, na to, aby deti bezohľadných rodičov získali dôstojné životné podmienky," uvádza ďalej D. Čaplovič a dodáva, že internátne školy musia fungovať na princípe dobrovoľnosti, súhlasu ich rodičov či príbuzných. Minister ubezpečuje, že s problémami, o ktorých písali učiteľky, sa nechce zmieriť. "Mám záujem ich meniť a budem hľadať širokú podporu na úrovni ministerstiev, miest a obcí, ale aj charitatívnych organizácií, aby sme namiesto experimentov konečne riešili veci komplexne, cielene a hlavne s trpezlivosťou," podčiarkol s tým, že bude podporovať každý kroka každé opatenie, ktoré bude chrániť učiteľský stav.

 Minister D. Čaplovič vo svojom stanovisku uvádza, že slovenská spoločnosť prešla za posledných dvadsať rokov nielen transformáciami, ale aj mnohými experimentmi, za ktorými nie sú nijaké konkrétne výsledky alebo riešenia .

"Vôbec ma neprekvapuje, že na tento list som doposiaľ nevidel žiadnu reakciu samozvaných ľudskoprávnych aktivistov či expertov, ktorí po celý ten čas žijú z grantov, kritizujú každú snahu o zodpovedné riešenie opisovaných problémov a pritom sa tvária ako receptár skvelých nápadov," napísal minister.

■ ZLYHAL AJ REZORT

Predstaviteľ rezortu školstva nezostal len pri kritike iných. Sebakriticky uznáva, že v mnohom zlyhal saj amotný rezort a školské organizácie. „Často sme sa spoliehali na akýsi samovývoj, ktorý nás však voviedol do ešte väčšej pasce a marazmu," uvádza D. Čaplovič.

škola žiaciNie farba pleti, ale ľahkovážnosť rodičov, absencia pozitívnych vzorov v rodinách a povrchný prístup rodičov, ktorí vinia učiteľa a nevidia vinu na vlastnom dieťati i v sebe, spôsobuje podľa ministra, že učiteľ sa pre svoju obetavosť obetavosti nestáva rešpektovanou osobou, ale terčom nenávisti a agresivity. Minister súhlasí s vyjadrením učiteliek, že škola produkuje absurdné množstvo absolventov nepoužiteľných pre trh práce.

■ NEZOSTANE PRI SLOVÁCH

V závere ubezpečuje, že s problémami, o ktorých písali učiteľky, sa nechce zmieriť a bude ho v najbližšom čase razantne riešiť. Minister Čaplovič uznal aj výčitku pedagogčiek o doterajšj zlej sociálnej praxi, keď si niektorí občania z rodenia deti urobili zárobkovú činnosť. O ich výchovu a už nestarajú: „Zabúda sa, že slušnosť v škole, v školskom zariadení, plnenie povinnej školskej dochádzky je zrkadlom rodiny a za neplnenie týchto všeľudských povinností, musí nasledovať aj trest voblasti pozastavenia rodinných prídavkov, či sociálnej podpory,“ uzatvára minister svoju odpoveď na sociálnej sieti.

 

 





Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.