Spravodlivejšie financovanie vzdelávania
Text a foto: Ľubomír PAJTINKA
Nový školský rok sa zvyčajne spája s množstvom noviniek a očakávaní. Ministerstvo ohlásilo najväčšiu reformu za posledné roky. Týka sa všetkých úrovní vzdelávania – od materských až po vysoké školy. Tie získajú spravodlivejšie financovanie, učitelia menej byrokracie a žiaci lepšie podmienky na učenie aj osobný rast. Prinášame súhrn niektorých opatrení v skratke.
- PREDPRIMÁRNE VZDELÁVANIE
Problém: Prvé roky života sú rozhodujúce pre budúci rozvoj dieťaťa. Slovenská republika má najhoršie výsledky vplyvu chudoby na kvalitu vzdelávania v rámci Európy, pričom do škôlok nechodia najmä deti z chudobných pomerov, ktorým by socializácia pomohla najviac
Návrh: Od školského roka 2027 ‒ 2028 sa zavádza povinné predprimárne vzdelávanie pre deti od štyroch rokov a od školského roka 2028 ‒ 2029 aj pre deti od troch rokov. Nadväzujeme tak na aktuálne platné povinné predprimárne vzdelávanie pre päťročné deti.
Prínos: Každé dieťa dostane rovnakú šancu na kvalitný štart do života. Posilní sa rozvoj jeho schopností, zvýši sa školská úspešnosť a znížia sa nerovnosti medzi deťmi z rôzneho prostredia.
- ZÁKLADNÉ ŠKOLY
Problém: Súčasný systém prideľovania a prijímania detí do materských a základných škôl bol často nespravodlivý. Obce určovali školské obvody rozdielne, pravidlá neboli jasné, čím sa porušilo právo detí na bezpodmienečný prístup k vzdelávaniu. Cirkevné a súkromné školy dostávali rovnakú mieru finančnej podpory od štátu ako verejné, aj keď nemuseli prijímať deti zo spádovej oblasti a mohli si vyberať školné. OECD upozorňuje, že tento model vytvára nerovnosti a oslabuje verejné vzdelávanie.
Návrh: Zavádza sa nová definícia verejných školských obvodov. Každá obec bude povinná určiť verejný školský obvod všeobecným záväzným nariadením, a to pre každú základnú a materskú školu. Zohľadní sa kapacita škôl, vzdialenosť, dopravná dostupnosť, právo detí na vzdelávanie v štátnom jazyku aj v jazyku menšín, zákaz segregácie a princíp inkluzívneho vzdelávania. Na tento rámec nadväzuje inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania – cirkevné a súkromné školy budú môcť získať plné verejné financovanie, ak prijmú záväzok plniť verejnú službu: prijímať deti zo spádového obvodu, neposkytovať vzdelanie podmienené poplatkami a zabezpečiť transparentné prijímanie.
Prínos: Rodičia budú mať istotu jasne určeného obvodu, pravidlá budú rovnaké pre všetkých a školy transparentne zverejnia svoje kapacity. Verejné zdroje pôjdu spravodlivo prednostne do škôl, ktoré plnia verejnú službu a financovanie bude viazané na rovnosť prístupu.
- STREDNÉ ŠKOLY
Problém: Žiaci nerozumejú matematike, odborné školy nepripravujú na moderné povolania a mladí ľudia sa nevedia uplatniť.
Návrh: Ministerstvo spúšťa zásadnú reformu stredného stupňa vzdelávania. V matematike sa zavádza nový spôsob výučby – žiaci sa budú učiť prostredníctvom objavovania, praktických úloh a problémov z reálneho života. Súčasťou bude dvojúrovňová maturita, ktorá bude od roka 2027 povinná – základná pre všetkých a vyššia pre študentov smerujúcich na technické a prírodovedné odbory. V odbornom školstve vzniknú centrá excelentnosti, ktoré nastavia štandardy pre ostatné školy a prepoja sa s univerzitami aj trhom práce.
Prínos: Stredné školy budú modernejšie, matematika bude zrozumiteľná a maturita nastaví jasné pravidlá. Odborné školy sa viac prepoja s praxou a absolventi budú pripravení na prácu aj na budúcnosť.
- OCHRANA ŽIAKOV A UČITEĽOV
Problém: Škola nemá len učiť, ale aj chrániť – pred útokmi, šikanou a rastúcimi problémami s duševným zdravím detí. Ak chceme, aby sa v školách cítili bezpečne žiaci aj pedagógovia, musíme urobiť nevyhnutné opatrenia.
Návrh: Do zákona sa zavádza pojem ochrana duševného zdravia. Posilňuje ochranu učiteľov – priestupkom bude verejné zosmiešňovanie, šírenie klamstiev či poškodzovanie ich cti. Zodpovednosť ponesie aj učiteľ alebo rodič, ak opakovane odmietne riešiť rizikové správanie.
Prínos: Školy budú bezpečnejšie a spravodlivejšie. Učitelia získajú ochranu a deti citlivý systém podpory duševného zdravia. Rodičia budú viac zapojení a školy budú mať jasné nástroje, ako predchádzať krízovým situáciám.
- MENEJ BYROKRACIE
Problém: Školy, učitelia aj rodičia sú preťažení papierovaním. Rodičia nosia tie isté potvrdenia na viaceré miesta, riaditelia spracúvajú stovky prihlášok ručne.
Návrh: Zavádzajú sa e-Prihlášky pre materské, základné a stredné školy na jednotnej platforme ministerstva školstva. Údaje od pediatrov či poradenských zariadení sa budú čerpať priamo z registrov, aby ich rodičia nemuseli opakovane nosiť. Rozhodnutia o prijatí sa budú oznamovať elektronicky. Automatizuje sa aj výmena údajov o dochádzke či o podporných opatreniach.
Prínos: Rodičia prihlásia dieťa do školy rýchlo a pohodlne online, bez papierov a behania po úradoch. Školy získajú jednotný systém, ktorý im zníži administratívu.
- LEPŠIE RIADENIE ŠKÔL
Problém: Dnešný systém školskej správy je zložitý a nejednotný.
Návrh: Nový zákon o školskej správe zavádza jednotné pravidlá. Každá škola bude samostatnou právnickou osobou – verejné školy ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie, súkromné a cirkevné ako neziskové organizácie. Zavádza sa transparentné výberové konanie na riaditeľov, posilňujú sa rady škôl a pedagogické rady.
Prínos: Správa škôl bude jasnejšia a transparentnejšia. Riaditelia získajú viac zodpovednosti, rodičia a učitelia väčšiu dôveru. Register prinesie poriadok a menej byrokracie. Verejný poskytovateľ zaručí rovnaký prístup k vzdelaniu pre všetky deti.
- NEDOSTATOK UČITEĽOV
Problém: Školstvo dlhodobo trpí nedostatkom učiteľov .
Návrh: Zavádza sa nová kategória „pedagogický zamestnanec – kandidát“, ktorá umožní študentom vysokých škôl učiť popri štúdiu, a tak pomôcť riešiť nedostatok učiteľov. Spresňujú sa kvalifikačné požiadavky pre učiteľov, posilňujú sa digitálne kompetencie cez školských koordinátorov a nové vzdelávacie kurzy. Profesijný rozvoj učiteľov sa zmodernizuje.
Prínos: Budeme mať viac kvalifikovaných a motivovaných učiteľov. Školy získajú stabilnejšie personálne zázemie a učiteľské povolanie sa stane atraktívnejším. Žiaci budú mať kvalitnejšie vzdelávanie, ktoré bude držať krok s modernou dobou.
Reforma má jasný plán. Kurikulum sa zavádza postupne, maturita z matematiky sa bude týkať prvákov, ktorí nastúpia na strednú školu v roku 2027 a povinné predprimárne vzdelávanie od troch rokov až od roka 2028. Všetko má svoje fázy a školy majú dostatok času na adaptáciu. Ministerstvo nastavilo tempo, ktoré umožní zmeny zavádzať postupne a zvládnuteľne. Reforma je o budúcnosti Slovenska, o tom, aby deti mali školy, ktoré ich pripravia na 21. storočie, učitelia podporu a rešpekt a rodičia dôveru, že ich dieťa dostane spravodlivú šancu.






