Trinásty plat nie je samozrejmosť

Ilustračné foto Foto: TERAZ.sk/Andrej Galica

Bratislava 4. decembra (TASR) - Pár stovák navyše pred Vianocami poteší každého. Nie všetky firmy však poskytujú svojim zamestnancom koncoročné odmeny. A keď aj, je rozdiel, koľko dostanú na účet manažéri a koľko radoví pracovníci. Úplne najhoršie sú na tom externí zamestnanci, na tých sa zabúda najčastejšie.

Zamestnanci firiem by tento rok mali mať vyššie koncoročné odmeny než vlani. Súvisí to s lepšími hospodárskymi výsledkami a celkovým oživením ekonomiky. Firmy plánujú vyplácať trináste platy, ako aj koncoročné odmeny. Kým v prvom prípade ide o nárokovateľnú položku, ktorá vyplýva z pracovnej alebo kolektívnej zmluvy, odmeny sa udeľujú na individuálnej báze, pričom spravidla dosahujú len určitý percentuálny podiel z platu. Koncoročné odmeny vypláca zhruba tretina firiem na Slovensku.

V Spojených štátoch poskytuje ročné odmeny asi deväť z desiatich spoločností. Vo väčšine firiem 13. platy a koncoročné odmeny závisia od celkových výsledkov spoločnosti, výkonu zamestnancov, ale aj od pozície, ktorú zastávajú. Mnohí zamestnávatelia čoraz častejšie uprednostňujú namiesto vianočných odmien firemný večierok či zamestnanecké zľavy. Platí tiež, že ľudia v manažérskych pozíciách dostávajú koncoročné odmeny častejšie než bežní zamestnanci.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

"V súvislosti s trinástym platom a koncoročnými odmenami sa v princípe bavíme o dvoch skupinách zamestnávateľov. Jednu tvoria veľké podniky prevažne výrobného charakteru, kde historicky fungujú veľmi silné odbory. V tomto segmente nie sú trináste platy postavené na systéme zásluhového, ale paušálneho odmeňovania. Druhú skupinu tvoria zamestnávatelia, kde odbory buď nepôsobia, alebo nie sú dosť silné, takže od neadresných odmien prechádzajú k individuálnemu oceňovaniu," tvrdí personalistka Andrea Pleschová.

"Otázka udeľovania koncoročných odmien a ich forma je vnútornou vecou každej firmy. Považujem za správne, ak je výška prémie podmienená výkonom zamestnanca a spoločnosti. Je to celosvetový trend, ktorý sa úspešne udomácňuje aj u nás. Je to však len jedna strana mince, druhou je ocenenie lojality zamestnanca a motivácia do budúcnosti. Aj na to by sa mal brať zreteľ," konštatuje Pavol Strapáč z personálnej agentúry Adecco Slovakia.

V poslednom období mnoho spoločností prechádza na tzv. cafeteria systém odmeňovania, v rámci ktorého majú na jednotlivé zamestnanecké pozície vyhradené finančné prostriedky, pričom o ich využití rozhodujú samotní pracovníci podľa svojich preferencií. Môžu si ich vybrať vo forme poukážok do kníhkupectva, divadelného predstavenia, masážneho salónu či vstupu do fitnescentra. Je to preto, že najmä väčšie firmy nemajú šancu nastaviť odmeňovanie paušálnym spôsobom tak, aby boli všetci zamestnanci spokojní. TASR informovala spoločnosť Adecco Slovakia.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.