Vláda SR podpísala investičnú zmluvu s automobilkou Jaguar Land Rover

Na snímke vpravo predseda vlády SR Robert Fico a vľavo generálny riaditeľ Jaguar Land Rover Ralf Dieter Speth počas slávnostného podpisu investičnej zmluvy medzi vládou SR a automobilkou Jaguar Land Rover na Úrade vlády SR v Bratislave 11. decembra 2015. Foto: TASR/Martin Baumann

Bratislava 11. decembra (TASR) - Investičnú zmluvu s automobilkou Jaguar Land Rover podpísali dnes dopoludnia na Úrade vlády SR v Bratislave predstavitelia slovenskej vlády. Ešte predtým k tomu mimoriadne zasadol vládny kabinet.

Memorandum o porozumení s britskou spoločnosťou podpísala vláda 11. augusta tohto roka. Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. V prospech SR hovorila silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra.

Automobilka, ktorá patrí indickému koncernu Tata Motors, si vybrala slovenskú Nitru za miesto pre svoj nový závod s výrobnou kapacitou 300.000 vozidiel ročne. V krajine už majú svoje závody nemecký Volkswagen, juhokórejská Kia aj francúzska automobilka Peugeot.

Zo zverejneného investičného návrhu "Automotive Nitra Project" v rámci procesu EIA vyplýva, že nový závod pri Nitre s kapacitou 150.000 až 300.000 vozidiel ročne vytvorí 2000 až 4000 nových pracovných miest. Predpokladané investičné náklady sú vyčíslené na viac ako 1 miliardu eur. Začiatok výstavby závodu sa očakáva v roku 2016, začiatok prevádzky v roku 2018 až 2019. Výmera plôch výrobného závodu bude predstavovať 200 až 300 hektárov.

Pozrite si fotogalériu z podpisu investičnej zmluvy:

Premiér R. Fico: Jaguar v SR je najväčšou investíciou v Európe za posledných 7 rokov

Investícia automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku je najväčšou investíciou na európskom kontinente za posledných sedem rokov. Uviedol to dnes premiér Robert Fico (Smer-SD) po podpise investičnej zmluvy s predstaviteľmi automobilky na Úrade vlády SR. Jej objem by mal dosiahnuť 1,1 miliardy britských libier (1,52 miliardy eur). Zamestnanie by tu malo nájsť 2800 ľudí.

Vláda v súvislosti s investíciou schválila aj poskytnutie štátnej pomoci vo forme dotácie na obstaraný dlhodobý hmotný a nehmotný majetok v maximálnej výške 130 miliónov eur. "Aj keď sa toto číslo možno zdá byť vysoké, treba si uvedomiť, že ide len o 9 % z celkovej investície," priblížil Fico. Po rozhodnutí vlády príde na rad ešte proces ratifikácie a notifikácie Európskou komisiou a až následne vydá Ministerstvo hospodárstva (MH) SR rozhodnutie, ktorým vznikne investorovi nárok na investičnú pomoc.

Na snímke vľavo generálny riaditeľ automobilky Jaguar Land Rover Ralf Dieter Speth a vpravo predseda vlády SR Robert Fico. Foto: TASR/Martin Baumann

Memorandum o porozumení s britskou spoločnosťou podpísala vláda 11. augusta tohto roka. Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. V prospech SR hovorila silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra.

Automobilka, ktorá patrí indickému koncernu Tata Motors, si vybrala slovenskú Nitru za miesto pre svoj nový závod s výrobnou kapacitou 300.000 vozidiel ročne. V krajine už majú svoje závody nemecký Volkswagen, juhokórejská Kia aj francúzska automobilka Peugeot.

Zo zverejneného investičného návrhu "Automotive Nitra Project" v rámci procesu EIA vyplýva, že nový závod pri Nitre s kapacitou 150.000 až 300.000 vozidiel ročne vytvorí 2000 až 4000 nových pracovných miest. Začiatok výstavby závodu sa očakáva v roku 2016, začiatok prevádzky v roku 2018 až 2019. Výmera plôch výrobného závodu bude predstavovať 200 až 300 hektárov.

ANALYTICI: Príchod novej automobilky zvýši HDP aj zamestnanosť

Príchod novej automobilky Jaguar Land Rover sa podpíše pod rast slovenskej ekonomiky, ako aj zamestnanosti. Zhodujú sa na tom analytici. "Určite to bude mať pozitívny vplyv aj na zamestnanosť aj na hrubý domáci produkt (HDP). Pozitívny vplyv uvidíme už v najbližších dvoch rokoch, kedy sa zvýšia investície v ekonomike. Na druhej strane to pomôže stavebníctvu, firmám, ktoré sú naviazané na investície, aj keď veľká časť technológií bude pravdepodobne dovážaná," skonštatoval pre TASR analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Ľubomír Koršňák.

Na snímke Jaguár F Type Coupé. Foto: TASR/Štefan Puškáš

O koľko by mohla slovenská ekonomika vzrásť vďaka novému investorovi, predpokladá už aj Národná banka Slovenska (NBS). Podľa najnovšej predikcie NBS by príspevok automobilky k medziročnému rastu slovenského HDP mohol predstavovať 0,3 % v budúcom roku a 0,2 % v roku 2017, teda v rokoch, kedy automobilka bude realizovať investície. "Spustenie výroby zatiaľ automobilka plánuje na rok 2019, z čoho vyplýva, že vtedy by sa jej príspevok k rastu našej ekonomiky mal zvýšiť. Z odhadov NBS vyplýva, že v roku 2019 by príspevok automobilky k rastu slovenského hospodárstva mal dosiahnuť až 0,8 % a priemerný príspevok v rokoch 2018 až 2021 by mal byť na úrovni 0,5 %," vyčíslila analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Nový investor sa okrem rastu HDP podľa analytikov podpíše aj pod rast zamestnanosti. "Jaguar Land Rover vytvorí nové pracovné miesta a tým poskytne prácu a pravidelný príjem stovkám Slovákov, prispeje k poklesu nezamestnanosti a k zníženiu tlaku na rozpočet a sociálny systém, keďže ľudia budú chodiť do práce a nie na úrady práce. Z tohto uhla pohľadu je príchod každého nového investora do slovenskej ekonomiky výhodný a vítaný. Napriek aktuálne klesajúcej nezamestnanosti a priaznivému vývoju na našom trhu práce je totiž počet nezamestnaných Slovákov stále príliš vysoký," doplnila Glasová. Podľa jej slov postavenie nového závodu v Nitre pomôže k zníženiu nezamestnanosti predovšetkým v tomto regióne. "Napriek tomu však automobilka, podobne ako ostatné, môže naraziť na problém, či nájde dostatok kvalifikovaných pracovníkov. Slovensko totiž stále bojuje s problémom nedostatočného prepojenia medzi vzdelávacím systémom a trhom práce, z čoho plynie nedostatok odborníkov z rôznych oblastí," skonštatovala Glasová.

Analytici však pri podpise zmluvy vlády s novým investorom vidia aj riziká. Tým je príliš veľká koncentrácia na automobilový sektor. "Tri veľké automobilky, ktoré na Slovensku už v súčasnosti pôsobia, sa svojou výrobou a následným vývozom automobilov podieľajú na celkovom slovenskom exporte viac ako 17 %. Popri Volkswagene, PSA a Kia Motors pôjde tak už o štvrtú automobilku pôsobiacu v slovenskom hospodárstve. Slovensko kraľuje svetovému rebríčku v počte vyrobených automobilov na jedného obyvateľa. Nie je pritom tajomstvom, že automobilový priemysel je pomerne cyklickým odvetvím, ktoré citlivo reaguje na rôzne výkyvy vo svetovej ekonomike," dodala Glasová.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Aj podľa Koršňáka orientácia na jeden sektor môže vytvárať riziká. Ale tým, že na Slovensku bude viacero automobiliek, v prípade problémov jednej z nich nebude problém vykryť poklesy na trhu. "Tým, ako je štruktúrovaný automobilový sektor a samotná jeho veľkosť, a ako sa vyrábajú autá od najnižších tried až po luxusné SUV, dopyt sa vie rozložiť v čase. Ak má jedna automobilka slabšie predaje, či už kvôli životnému cyklu modelov, ktoré vyrába, alebo kvôli nejakému všeobecnému poklesu na trhu, tak väčšinou nejaká iná automobilka dokáže tento pokles nahradiť a tým pádom aj sieť subdodávateľov je potom o niečo stabilnejšia, ako keby tu bola len jedna automobilka," dodal Koršňák.

Profil automobilky Jaguar Land Rover

Spoločnosť Jaguar Land Rover je najväčšia britská automobilka, ktorá vznikla spojením dvoch spoločností - výrobcu terénnych a viacúčelových vozidiel Land Rover a výrobcu luxusných a športových áut Jaguar. Od roku 2008 je firma, ktorá sídli v meste Whitley (Coventry), dcérskou firmou indickej spoločnosti Tata Motors.

Obe značky sa dostali pod jednu strechu aj predtým. Už v roku 1968 sa stali súčasťou konglomerátu British Leyland, neskôr fungovali nezávisle na sebe ako súčasť nemeckého BMW (Land Rover) a amerického Ford Motor (Jaguar). V roku 2000 Ford, ktorý vlastnil Jaguar už od roku 1989, kúpil od BMW aj Land Rover. V roku 2008 Jaguar a Land Rover prevzala indická spoločnosť Tata Motors.

Za rok 2013 oznámila automobilka rekordný predaj áut. Ten dosiahol 425.006 vozidiel, čo oproti predchádzajúcemu roku znamenalo rast takmer o pätinu. Prispel k tomu vysoký dopyt po luxusných autách na kľúčových trhoch ako Čína, Európa a Severná Amerika.

Minulý rok zvýšila firma predaj o 9 % na nový rekord 462.678 vozidiel. Z toho bolo 81.570 automobilov značky Jaguar (rast o 6 %) a 381.108 modelov Land Roveru (rast o 9 %).

Firma zamestnáva vo svete približne 35.000 ľudí. Okrem závodov v Británii vyrába aj v Číne a Indii a plánuje ďalšiu expanziu. V súčasnosti stavia závod v Brazílii, pričom produkciu plánuje spustiť budúci rok. O dva roky neskôr plánuje začať s produkciou v závode na Slovensku pri Nitre.

TASR pri tejto príležitosti prináša výberovú chronológiu príchodu svetových automobiliek na územie SR:

12. marec 1991 - Volkswagen Slovakia
Vláda SR, Bratislavské automobilové závody (BAZ), a. s., a koncern Volkswagen podpísali 12. marca 1991 základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti. V januári 1999 došlo k zmene právnej formy VW Bratislava, s. r. o., na VW Slovakia, a. s.

15. január 2003 - PSA Peugeot Citroën Slovakia
Uskutočnilo sa podpísanie investičných dohôd. Záujem SR o získanie investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa 8. januára 2003 premietol do schválenia vládneho návrhu zmluvy o investičnej spolupráci medzi touto spoločnosťou, SR a mestom Trnava.

18. marec 2004 – Kia Motors Slovakia
Vláda SR a prezident spoločnosti Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo podpísali v Bratislave Memorandum o porozumení, ktoré zabezpečilo realizáciu podpísaných investičných zmlúv Slovenska so spoločnosťami KIA Motors Corporation a Hyundai Motor.

11. augusta 2015 - Jaguar Land Rover
Britská automobilka Jaguar Land Rover 11. augusta 2015 podpísala so slovenskou vládou memorandum o zámere postaviť svoj nový závod v Nitre. Na tému významnej investície mimoriadne zasadla aj slovenská vláda. Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. V prospech SR hovorila silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.