Zdravotné poisťovne posielajú pred vymáhaním poistného výzvy

Budova Všeobecnej zdravotnej poisťovne v Bratislave. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Bratislava 7. apríla (TASR) - Zdravotné poisťovne (ZP) vymáhajú poistné priamo od zamestnancov, keď si zamestnávatelia na Slovensku nesplnia oznamovaciu povinnosť vyplývajúcu zo zákona o zdravotnom poistení a neprihlásia im svojich zamestnancov. Pred vymáhaním poistného vyzývajú svojich klientov, aby im predložili doklady o zamestnaneckom pomere.

Union poisťovňa svojich klientov najskôr upozorní, aby si do 8 dní od doručenia písomnej výzvy splnili oznamovaciu povinnosť – teda dokladovali platiteľa poistného za dané obdobie.

"Výzva musí byť písomná a musí obsahovať poučenie o následkoch nesplnenia si oznamovacej povinnosti," informovala TASR hovorkyňa poisťovne Judita Smatanová. Zdôraznila zároveň, že je potrebné, aby poistenci na výzvu reagovali a zdravotnú poisťovňu kontaktovali. "Mali by nám oznámiť, že neprišlo k prihláseniu zo strany zamestnávateľa, prípadne preukázať relevantnými dokladmi trvanie pracovného pomeru. Predložiť by nám mali buď pracovnú zmluvu, alebo dohodou o vykonaní práce, dohodu o pracovnej činnosti. V opačnom prípade, ak nereagujú, poistenca zdravotná poisťovňa považuje za samoplatiteľa a v zmysle zákona mu môže vyčísliť poistné za toto obdobie z priemernej mesačnej mzdy," upozornila Smatanová.

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) priebežne oslovuje poistencov, u ktorých eviduje obdobia bez platiteľa poistného. Najskôr im zasiela výzvy na oznámenie platiteľa poistného. "Ak platiteľa poistného neoznámia, zasielame upovedomenie, v ktorom poistencovi oznamujeme výšku poistného, ktorú má za predmetné obdobie zaplatiť. Ak však ide o poistenca, ktorý počas uvedeného obdobia mal byť zamestnaný, ale zamestnávateľ si nesplnil oznamovacie a vykazovacie povinnosti, teda neprihlásil ho ani nepredložil do ZP výkaz preddavkov, je potrebné, aby klient na výzvu reagoval a predložil zdravotnej poisťovni doklad o zamestnaní," zdôraznila hovorkyňa VšZP Petra Balážová. Len na jeho základe totiž VšZP zaeviduje osobu do systému ako zamestnanca a následne začne pohľadávky vymáhať od jej zamestnávateľa.

Pokiaľ zamestnávateľ odhlásil alebo vôbec neprihlásil svojho zamestnanca, Dôvera zdravotná poisťovňa takú osobu zaradí medzi poistencov bez identifikovaného platiteľa.

"Nevieme, kto má za dotyčnú osobu platiť poistné. Vtedy sa snažíme zistiť, čo sa deje, a to výzvou, aby nám poistenec oznámil, kto za neho poistné platí. Pokiaľ poistenec na túto výzvu nereaguje, musíme ho považovať za samoplatiteľa, ktorý by mal platiť zdravotné odvody sám za seba," upozornil PR špecialista Dôvera zdravotná poisťovňa Matej Štepianský. Pripomenul, že v takých situáciách, ak odvody neplatí, dlh narastá. Poistencom preto odporúča, aby takéto výzvy nehádzali do koša, ale naopak, aby so ZP komunikovali a predišli zbytočným problémom.

Táto situácia môže vznikať aj pri vykonávaní ročného zúčtovania, kde každý poistenec, u ktorého príslušná zdravotná poisťovňa vykonáva ročné zúčtovanie, musí mať pre každý jeden deň evidovaného platiteľa poistného. VšZP pred vykonaním ročného zúčtovania zasiela poistencom výzvu na oznámenie platiteľa poistného. "V praxi sa sporadicky vyskytujú prípady, keď ZP nemá informácie od zamestnávateľa a poistenec nereaguje na výzvu VšZP, čoho dôsledkom je začatie procesu vymáhania pohľadávok. Ak v tejto fáze poistenec oznámi iného platiteľa poisteného, vieme túto skutočnosť zohľadniť, ale je to už zdĺhavejší proces v závislosti od toho, v akom štádiu vymáhania sa pohľadávka nachádza," konštatovala hovorkyňa VšZP. Odporúča preto klientom, aby reagovali už na prvú výzvu a oznámili platiteľa poistného.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.