Na aplikáciu Záchranka sa napojila aj Horská záchranná služba

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Lazy pod Makytou 12. decembra (TASR) – Po českej a rakúskej horskej službe a českej vodnej záchrannej službe bude na mobilnú aplikáciu Záchranka napojená aj slovenská Horská záchranná služba (HZS). V prípade, že bude volajúci o pomoc na území slovenských hôr, aplikácia to sama rozpozná a núdzovú správu odošle tamojšiemu dispečingu Horskej záchrannej služby. Aplikáciu pre slovenské hory spustili v stredu v horskom hoteli Kohútka neďaleko česko-slovenských hraníc.

Podľa autora aplikácie Záchranka Filipa Maleňáka v núdzovej správe bude nielen GPS poloha volajúceho, ale aj jeho zdravotné údaje, kontakty na blízke osoby, alebo stav batérie telefónu. Všetky tieto informácie môžu horskí záchranári efektívne využiť na rýchlejšiu záchranu.

„Sme radi, že sa nám podarilo prepojenie so Slovenskom práve v období 100. výročia Československa. Už od vzniku aplikácie nám užívatelia písali, aby sme ju sprevádzkovali v Tatrách, kam často chodia na dovolenku. To sa aj vďaka pokračujúcej podpore Nadácie Vodafone konečne podarilo a nová funkcionalita je tak darčekom tímu aplikácie Záchranka všetkým Čechom i Slovákom,“ uviedol Maleňák.

Podľa náčelníka HZS Jozefa Janigu najväčším problémom pre záchranárov HZS pri hľadaní stratených osôb alebo osôb, ktoré potrebujú pomoc vo vysokohorskom teréne je vždy presná lokalizácia. Vedieť presne, kde sa nachádza zranený, je pre záchranárov kľúčové.

„Ľudia v strese často nevedia, kde sa nachádzajú. Aj keď opíšu miesto, stáva sa, že je to úplne inde, pretože v strese človek často ani nevie, kam sa vybral, všetko zabudne, nevie opísať terén, nevie ani, ako dlho ide. Aplikácia Záchranka je preto dôležitým komunikačným prvkom, keďže v horách ide po nehode neraz o minúty. Pokiaľ postihnutý pošle SMS-ku so žiadosťou o pomoc prostredníctvom tejto aplikácie, operátorom na tiesňovej linke sa súčasne zobrazia aj GPS súradnice jeho polohy. Vďaka využitiu GPS nepôjde o hľadanie v niekoľkých dolinách, ale v okruhu max. päťdesiat metrov od osoby v tiesni. Výraznou mierou to pomôže nielen takejto osobe, ale uľahčí to prácu aj záchranárom, dochádza k zrýchleniu ich nástupu na zásah a zlepšenie komfortu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a následného transportu do nemocnice, čo v konečnom dôsledku ušetrí čas, ale aj náklady spojené so zásahom,“ skonštatoval Janiga.

Aplikáciu Záchranka využívajú všetky krajské záchranné služby v Českej republike, denne cez ňu volá o pomoc asi 50 ľudí, celkovo má aplikáciu v mobilných telefónoch okolo 800.000 užívateľov. Mimo horských oblastí Slovenska aplikácia Záchranka po stlačení núdzového tlačidla zavolá na linku 155. Na rozdiel od horskej záchrannej služby však aplikácia neodošle zdravotníckej záchrannej službe dátovú správu s informáciami. Volajúci o pomoc sa tak spojí so záchrannou službou len telefonicky. Aktualizácia aplikácie Záchranka bude postupne prichádzať užívateľom od 12. 12. s tým, že od 17. 12. bude aktualizovaná verzia dostupná pre všetkých.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.